- ارسال کننده: ناصر سرچمی تاریخ: ۹۴/۱۰/۲۳

آقایان کاندیدا شما را به خدا رعایت کنید .

شام دادن برای رای جمع کردن خلاف شرع است

همچنین در استفتاء دیگری این طور بیان شده است: نامزدهای که برای اخذ رای، شام می دهد یا خرج های آن چنانی می کنند، از مصادیق اسراف هست یا خیر؟

این مرجع تقلید در پاسخ به این استفتاء بیان داشت: این کار ممکن است اسراف نباشد؛ و غذا را مردم بخورند ولی اصل کار خلاف شرع است؛ به علت اینکه با تزویر و تقلب می خواهد آرا کسب کند. مردم باید این کار را بررسی کنند کسی که می آید این پول ها را صرف می کند آیا می خواهد برود خدمت بکند یا اینکه کیسه دوخته. آنهایی که این مخارج را می کنند افرادی صلاحیت دار نیستند و استفاده از این ها هم شرعا جایز نیست.

هرگونه اهانت به کاندیدهای رقیب شرعا حرام است

در استفتاء دیگری بیان شده است: کشیدن کاریکاتور نامزدهای رقیب یا تمسخر آنها از نظر شرعی اشکال دارد ؟

این مرجع تقلید در پاسخ به این استفتاء مطرح شده، بیان داشت: هر گونه اهانت به کاندیدهای رقیب شرعا حرام است خواه از طریق کاریکاتور باشد یا نام بدی به کار برده شود یا عیب دروغینی گفتن یا انتشار شب نامه بر ضدشان این اعمال خلاف شرع است، شرع مقدس اهانت به مسلمان را منع کرده است.

وعده دادن نامزدها فراتر از اختیاراتشان مصداق دروغ است

بر اساس این گزارش، در استفتائی از سوی مخاطبان از آیت الله مکارم شیرازی آمده است: بعضی از نامزدها در تبلیغات انتخاباتی خود وعده های می دهند که فراتر از اختیارشان است آیا این وعده ها مصداق دورغ نیست؟

استاد برجسته خارج فقه حوزه علمیه قم در پاسخ به این استفتاء اظهار داشت: این وعده ها هم مصداق دروغ و هم مصداق تدلیس است یعنی یک نوع تقلب است که برای به دست آوردن آرا دروغ می گوید و تدلیس می کند به این دلیل که چهره واقعی کارش را بر خلاف نشان می دهد، حتی می شود اسم ریاکار را بر این افراد گذاشت.


وی در ادامه تاکید کرد: نامزدهای انتخابات باید مراقبت کنند که چیزی نگویند که قابل عمل نباشد، خدا نکند کسی چنین کاری انجام دهد که مسئولیت الهی سنگینی دارد.

ابزاری که برای انتخاب نامزد اصلح استفاده می شود باید مشروع باشد

همچنین در استفتاء دیگری مطرح شده است: اگر نامزد انتخاباتی واقعا اصلح باشد، آیا می شود برای اینکه رای بیشتری بیاورد برای او رای خرید و یا سر صندوق اگر شخصی بی سوادی نام کس دیگری را گفت ما نام آن نامزد را بنویسیم؟

این مرجع تقلید در پاسخ به این استفتاء ابراز داشت: یعنی از ابزار نامشروع، برای رسیدن به هدف مشروعی استفاده بکنیم این درست نیست این مانند این است که مال حرامی صرف ساخت مسجد کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اسلام می گوید هم هدف باید مشروع باشد و هم وسیله مسجد بسیار خوب؛ اما مالی که برای ساختن مسجد است، آن هم باید حلال باشد؛ انتخاب اصلح بسیار خوب است ابزاری که برای انتخاب او انتخاب می کنی آن هم باید مشروع باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: از وسیله نامشروع استفاده نکنید مخصوصا زمانی که شخصی اختیارش را به دست کسی می دهد که سر صندوق است بگوید اسم فلان شخص را بنویس و نام شخص دیگری بنویسند این ها خیانت است، ابزار خیانت وسیله انتخاب اصلح؛ به هیچ وجه این کارها در اسلام جایز نیست

1
1