- ارسال کننده: ناصر سرچمی تاریخ: ۹۴/۱۰/۲۳

چگونه نماینده انتخاب کنیم ؟

بایسته های انتخاب: آنچه در انتخاب نماینده باید در نظر داشته باشیم

1) جایگاه مجلس و اهمیت نمایندگی را در نظر داشته باشیم
انتخاباتی که ما در آن شرکت می کنیم، برای تعیین نمایندگانی است که «دست کم» چهار سال سرنوشت کشور و بیش از 70 میلیون ایرانی در دست آنان خواهد بود؛ بنابراین، به موضوع انتخاب نماینده به عنوان رویداد یکروزه یا به عنوان حمایت چشم و گوش بسته از یک فرد نگاه نکنیم؛ اگر «خرمن کوفتن کار هر کس نیست»، یقیناً قانونگذاری و نمایندگی مردم، «مرد کهن» می خواهد!

2) اهمیت رأی خود را بدانیم
هر رأی می‌تواند در تعیین سرنوشت انتخابات و در ادامه، در تعیین سرنوشت یک طرح و لایحه مؤثر باشد؛ زیرا این یک یک آرای ماست که به نفع کاندیداها خوانده می شود و در نهایت یکی از آنان که بیشترین آرا به نام او نوشته شد، به عنوان منتخب مردم منطقه به مجلس راه می یابد و این تک تک آرای نمایندگانی که همه ما انتخاب کرده ایم است که در رد یا تصویب یک طرح یا لایحه شمارش می شود و در نهایت با تصویب یا رد آن طرح، زندگی ما بدان پیوند می خورد؛ بنابراین، با به یاد داشتن این ضرب المثل ها که «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود» و «از ماست که برماست»، اهمیت رأی خود را بدانیم.

3) در رأی دادن، رضای خداوند را در نظر داشته باشیم
همان گونه که از نمایندگان می خواهیم خدا و قیامت را به یاد داشته باشند و برای رضای خداوند کار کنند، خود نیز رضایت خداوند را در انتخاب کاندیدای مورد نظر در «دل» داشته باشیم و ملاک رأی دادن خود را تعلقات طایفه ای یا شهری در نظر نگیریم و به فرموده حضرت امام خمینی (ره) «در انتخاب وکلای خود رضای حق را بر رضای خود مقدم داریم».

4) ملی بیندیشیم!
به دلیل منطقه ای بودن انتخاب نمایندگان مجلس، متأسفانه برخی به این اشتباه افتاده اند که باید نماینده ای انتخاب کنند که سهم بیشتری از بودجه کشور را به منطقه آنان سرازیر کند و بدبختانه برخی از کاندیداها نیز بر این باور غلط بساط جمع آوری آرای خود را پهن می کنند ؛ در حالی که اولاً فقط نماینده آنها در تصویب بودجه دخبل نیست، بلکه کارشناسان هیأت دولت و همه نمایندگان مجلس در تعیین چگونگی توزیع بودجه مؤثرند؛ ثانیاً اگر درآمد کشور افزایش نیابد، سهم بیشتر منطقه آنان از کجا می آید؟ و ثالثاً آیا شایسته است که سهم زنان و مردان و دختران و پسران شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ، به امید اندکی رفاه زحمت کشیده اند را برای ساختن و آباد کردن منطقه خود بخواهیم؟! آیا می توان در بخشی از کشور تورم داشت و در بخش دیگری در رفاه زیست؟
پس در انتخاب نماینده به «ایران» بیندیشیم! ایرانی بهتر برای همه ایرانیان! و بر این اساس، نماینده شایسته خود در مجلس شورای اسلامی را انتخاب کنیم.

5) مغلوب و مقهور تبلیغات نشویم!
در انتخابات، کاندیداهای متعدد با شهرت و توانایی‌های تبلیغاتی مختلف به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و سعی می کنند تا با جلب توجه مردم، آرای آنان را به نام خود کنند. طرح های گرافیکی رنگارنگ، شعارهای گوناگون و جذاب، توزیع بروشورهای حاوی زندگی و سوابق علمی ـ شغلی کاندیداها و وعده های انتخاباتی، پخش هدایای تبلیغاتی و اخیراً تبلیغات تصویری در رسانه های مداربسته بخش خصوصی و سایت ها از مهمترین روش های تبلیغات کاندیداهاست. روشن است که هر کاندیدا با تبلیغات خود، قصد دارد تا به ما بقبولاند که «او» فرد شایسته برای ورود به مجلس است؛ اما در لا به لای این حجم عظیم تبلیغات، این ماییم که باید مقهور نشویم و کسی را که شایسته نمایندگی ما در مجلس شورای اسلامی است، انتخاب کنیم.

1
1