- ارسال کننده: رامین.مهاجری تاریخ: ۹۴/۱۰/۱۹

اروپا ، مقصد بعدی جوانان جویای کار میانه!

 

نصر: در سالهای نه چندان دور شاید دغدغه بیشتر جوانانی که در پی ترک شهر و دیار خود بودند ، دست یافتن به زندگی بهتر و آزادی های اجتماعی در اولویت قرار داشت.

اما امروزه به قطع می توان گفت که بیکاری ، یکی از دلایل قطعی مهاجرت آنها محسوب می شود. مهاجرت نخبگان تحصیلکرده و نیروی انسانی جوان پدیده نامبارکی که نه از روی اختیار بلکه از اجبار ، تنها گزینه امید به داشتن آینده ای روشن می باشد که با توجه به آمار بالای بیکاری در کشور و همچنین تشدید آن در شهرستان میانه ، سبب شده تا روز به روز بر تعداد این افراد افزوده شود.

میانه


شنیده ها که حاکی از مهاجرت تعداد قابل توجهی از جوانان میانه ای به اروپا در چندماه گذشته دارد، لذا به قطع می توان گفت امروزه هیچ خانواده ای در میانه پیدا نمی شود که مستقیم یا غیرمستقیم با بیکاری فرزندان تحصیلکرده اش درگیر نباشد. جوانان شهری با بالاترین آمار بیکاری در استان در حالی این روزهای تلخ را پشت سر می  گذارند که دیگر امید به یافتن کار در پایتخت کلید مشکل گشای زندگی آنها نیست و متاسفانه در چند ماه اخیر به صورت گروهی عازم کشورهای اروپایی شده اند. گفتنی است بر اساس آمار منتشر شده در سال 1388 شهرستان میانه با 40 هزار و 44 نفر عنوان مهاجرفرست ترین شهرستان استان را به سایر نقاط کشور دارا بوده که آذربایجان شرقی خود رکورد دار مهاجرفرستی است. اتکا به آمارهای منتشر شده رسمی و آنچه به شهود می توان در جامعه لمس کرد تفاوت زیادی دارد.


13.44 درصد آمار بیکاری شهرستان میانه،  منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در حالی رخ می دهد که استان آذربایجان شرقی با بیش از 41 درصد مشارکت اقتصادی جزو رتبه های اول جذب این مشارکت در کشور است.حال شاید این سوال برای مخاطب مطرح شود که سهم میانه با 15000 بیکار از این 41 درصد و رفع معضل بیکاری چه بوده است؟
شاید با شنیدن نام بیکاری ، ذهن ها بسوی مردان به عنوان سرپرستان خانوار معطوف شود ، ولیکن متاسفانه گفتنی است که قرار گرفتن میانه در میان 290 شهر پر از زنان بیکار ایران با 26.6 درصد زیبنده نام آن نیست.نگاهی به سند تدبیر و توسعه شهرستان میانه و تاکید بر فعال شدن چهار محور اصلی آن از جمله استخراج و فرآوری مواد معدنی، صنعت و ایجاد صنایع پایین دست ، توسعه گردشگری و میراث فرهنگی ، توسعه کشاورزی دانش بنیان و تکمیل زنجیره تولید و تاسیس منطقه ویژه اقتصادی میانه با تمامی مزایای منطقه آزاد ارس  را شاید بتوان شاه کلید حل معضل بیکاری بدون اتکا به بسترسازی خارجی نام برد که تنها و تنها فراهم شدن ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان می تواند در حل گوشه ای از مشکل بیکاری شهرستان و  رونق بازار و صنعت شهر نقش بسزایی ایفا کند.
 امید که همچون مطالب گذشته در باب بیکاری با عنوان "بیکاری سرطان بدخیم شهرستان میانه" این سطور بتواند تلنگری جدی برای درمان این سرطان باشد تا روز به روز شاهد خالی شدن شهر از جوانانش و آوارگی در کشورهای دیگر نباشیم.

 

رامین مهاجری

http://nasrnews.ir/News/tabid/243/ArticleID/44146

1
2
1 2