- ارسال کننده: رضا عباسی اقدم تاریخ: ۹۴/۱۰/۱۸

مدرسه متعالی من (1)

سالهاست بود که سازمانها و مراکز تولیدی و خدماتی برای اطمینان بخشی به اعتماد مصرف کننده و جلب توجه جامعه و به تبع آن جذب مشتری بیشتر و افزایش درآمد یا کسب اغتبار کاری، توجهی شدیدی داشتند بر اخذ نشان استاندارد. تا اینکه ISO  (سازمان استاندارد بین المللی) با مجموعه ای گسترده از معیارها و استانداردهایجدی و جامعه و و کامل پدید آمد و برای هر فعالیت و حرکت و کاری، معیار و درجه بندی و استاندارد

مدرسه1

تعریف کرد. موج گرایش به اخذ درجات و مراحل و نشان های مختلف گواهینامه های ایزو به ایران هم رسید و بهانه ای شد برای تبلیغات  وسیع. اما مؤسسه استاندارد و گواهینامه های ایزو مطلوب ساختار آموزش و پرورش نبود، لذا سازمان ها و کارشناسان و صاحب نظران مختلف استانداردها و معیارهای مشخصی را برای این

 حیطه تعریف و تبیین کردند. این فرایند و تعریف ها در نهایت منتهی شده است به: طرح تعالی مدیریت مدرسه.

تعالی مدیریت مدرسه مبحث جدیدی است که هم اینک در مدارس کشور و نیز میانه در جریان است. این الگو از میان انواع الگوهای تعالی سازمانی انتخاب شده  و حسب بررسی برخی کارشناسان امر و با تمرکز بر الگوی EFQM مدلی بومی سازی شده برای آموزش و پرورش ایران تعریف گردید. (تعالی مدیریت مدرسه، ص 10) این الگوی مدیریتی در دو بعد توانمندسازها و نیز نتایج ارائه گردیده است.

بحث تعالی مدیریت مدرسه را اسناد مهم و کلان کشور نظیر سند تحول بنیادین، سند برنامه درسی ملی، سند چشم انداز 1404، سند نقشه جامع علمی کشور و . . . نیز همراهی می کنند تا در افق مطلوب این الگو، مدارسی داشته باشیم مدرسه محور، مشارکت جو و کیفیت مدار در جهت نیل به استانداردهای مطلوب آموزشی و حصول نتایج ارزشمند.

در میانه نیز برخی مدارس از تمامی مقاطع از سال گذشته وارد این طرح شده و مدیران مدارس با شرکت در جلسات توجیهی در تبریز و میانه، مطالعه کتاب های مربوط، مطالعه اسناد بالادستی وزارتی، و نیز راهکارها و خلاقیت های فردی و گروهی در جهت اهداف این طرج فعالیت می کنند. در مجموعه مطالبی که از این شماره تحت عنوان ستون "مدرسه متعالی من" تلاش خواهیم نمود تا موارد زیر را بررسی نماییم: بررسی علمی و تجربی خود طرح، دورنمای و مقصد مطلوب طرح، الزامات و ابزارهای اجرای طرح، چالش ها و مشکلات اجرای بهینه طرح در مدارس میانه با توجه به امکانات و انتظارات، دورنمای احتمال کسب موفقیت مطلوب در مقایسه با مشکلات موجود، دیدگاههای مدیران مدارس مجری طرح، نگاه آرمانی در تقابل درک تجربی طرح، تأثیر اجرای طرح در فرایند جاری مدرسه.

ادامه دارد . . .                                           رضا عباسی اقدم7 مدیر دبیرستان دوره اول شهدای فرهنگی