- ارسال کننده: بهرنگ پویان تاریخ: ۹۴/۱۰/۱۸

در خواست آب کشاورزی برای منطقه کاغذکنان میانه

 بسمه تعالی

 

کاغذکنان یکی از بخشهای شهرستان میانه از استان آذربایجان شرقی در نقطه تلاقی سه استان آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل در شمال غرب ایران واقع شده است.و  وسعتی در حدود کیلومتر مربع دارد ، ارتفاع منطقه بین الی متر بالاتر  از سطح دریاست ، آب و هوای نسبتا سرد و خشک دارد و میزان بارش سالیانه میلیمتر  آنرا در تقسیم بندی نواحی خشک قرار میدهد ، از لحاظ زمین شناسی کشاورزی لایه بیرونی خاک ضخامتی بین نیم تا متر  و لایه زیرین سنگ بوده که امکان نفوذ آب به لایه های پایین را نمیدهد و این امر باعث شده که ذخیره آب زیرزمینی وجود نداشته باشد و آب حاصل از بارش نیز جاری و به رودخانه ای که دور تا دور کاغذکنان  را گرفته سرازیر میشود و این رودخانه نیز به علت اختلاف ارتفاع هیچ بهره ای به منطقه نمی دهد ، و با کوچکترین کاهش در بارش سالانه ،منطقه  از لحاظ تامین آب کشاورزی و آشامیدنی در بحران قرار میگیرد ،شغل اکثر ساکنین منطقه کشاورزی است و کشاورزان در زمینهای مرغوب کاغذکنان به کشت انواع غلات و صیفی جات می پردازند ولی با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجهند ودر طی سالیان متمادی کم آبی و خشکسالی مانع رشد و پیشرفت کاغذکنان شده   به طوری که از جمعیت نفری سال تعداد 12000 نفر بیشتر باقی نمانده و در واقع حدود 60% از جمعیت کاغذکنان کاسته شده و عمدتا به استان تهران مهاجرت کرده اند و ادامه با این روند  وضعیت کاغذکنان مبهم و تاریک خواهد بود ، کاغذکنانی که روزگاری نشاط و شادابی زندگی  را در بازی و هیاهوی کودکان آبادیهایش می توانستیم ببینیم اینک سکوت و خرابی آبادیهایش دل آزار است ،  مهد شاعران و فیلسوفان بزرگی چون افضل الدین خونجی و محمد باقر خلخالی اکنون با مشکلات اساسی گریبانگیرهست و نیازبه  توجه ویژه مسئولین دارد ، و تمامی مشکلات آن از بی آبی نشأت میگیرد، به طوری که از مجموع هزار هکتار زمین مزروعی و باغی در حدود هزار هکتار زیر کشت دیم  میرود و با این حجم کشت  ، از لحاظ اقتصادی چیزی عاید کشاورزان نمیشود .

با شروع ساخت سد شهریار ، بر روی رودخانه قزل اوزن  در منطقه کاغذکنان امید تازه ای در مردم  زنده شد و در زمان دولت آقای احمدی نژاد  مردم با نوشتن طوماری تقاضای پمپاژ آب سد به اراضی  کاغذکنان را تقدیم مسئولین امر نمودند ولی متاسفانه بعد از گذشت زمان  طولانی ، تنها جوابی که شنیدند این بود که این طرح توجیه اقتصادی ندارد !

در نگاه اول این سوال به ذهن آدمی میرسد که آیا دولت برای  نجات یک منطقه تاریخی ، آینده و سرنوشت هزاران نفر ، باید دنبال توجیه اقتصادی باشد و هیچ هزینه ای نکند ؟

دوم اینکه ، آیا در دولت قبلی طرح پمپاژ آب به کاغذکنان کارشناسی و از لحاظ اقتصادی مورد بررسی تخصصی قرار گرفته بود ؟

با یک حساب ساده در پاسخ می توان گفت که عملیات واجرای پمپاژو انتقال  آب از مخزن اصلی سد شهریار به ارتفاع متر و طول حدود کیلومتردر بیشترین حالت  هزینه ای بالغ بر میلیارد تومان خواهد داشت ، ودر مقابل با انتقال آب حداقل هکتار از اراضی دیم زیر کشت آبی خواهد رفت

حال فرض کنیم که ما این بیست هزار هکتار را گندم بکاریم در صورت کشت دیم میزان برداشت از هر هکتار در بهترین حالت کیلو گرم خواهد بود که با احتساب کل اراضی میزان برداشت نهایی برابر است با

1100*20000=22,000,000kg

ودرامد حاصله طبق قیمت مصوب سال 

تومان   22,000,000*1150=25,300.000.000

در صورت کشت ابی هکتار گندم به روش نوین و میزان برداشت کیلوگرم در مجموع

20000*6000=120,000,000kg

ودر آمد حاصله طبق قیمت مصوب سال 

تومان  120,000,000*1150=138,000,000,000

به طور خلاصه اگر اراضی دیم کاغذکنان زیر کشت گندم آبی برود درپایان یک سال زراعی مبلغی بیش از صد میلیارد تومان در آمد مازاد خواهیم داشت و همچنین از یک زمین زراعی میتوان در دو یا سه نوبت محصول برداشت کرد که می تواند تولید ملی و درآمد ناشی از آن را چندین برابر بیشتر کند در حالیکه در کشت دیم در منطقه ای همچون کاغذکنان فقط یک نوبت کشت داریم (که آن هم چشم امید به آسمان خدا دارد).

 و این یعنی توجیه اقتصادی پروژه و این نکته را هم در نظر داشته باشیم که با کاشت علوغه های دامی و درختان میوه اصلاح شده بهره وری اراضی به مراتب بیشتر خواهد شد.

با تامین آب اراضی به طور مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و با رشد کشاورزی به عنوان رشد پایه زیر ساختهای لازم برای تو سعه در زمینه های دیگر فراهم  و کاغذکنان به یکی از قطبهای  کشاورزی و صنعتی وگرشگری تبدیل خواهد شد و آن زمان با ایجاد فرصتهای شغلی شاهد مهاجرت معکوس مردم از تهران به کاغذکنان خواهیم بود.

و همچنین نبض صنعت در کاغذکنان (شهرک صنعتی ) بستگی به آب دارد که متاسفانه در اثر خکسالی و نبود آب در کاغذکنان چند سالیست که سوله های خالی چشم هر دلسوزی را آزار می دهد ، در صورت رسیدن آب در رگ های این شهرک امید تازه ای به راه خواهد افتاد .

و می توان گفت که مشکل بیکاری نیز با اجرای این  طرح در منطقه رفع خواهد شد و جوانان مجبور نخواهند بود که برای کار به دیگر شهرها کوچ کرده و ازموطن خود به دور باشند . و نیز منطقه می تواند مهاجر (نیروی کار) پذیر نیز باشد.

در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال ما از دولت تدبیر و امید انتظار داریم با موافقت و اجرای طرح پمپاژ آب سد شهریار به کاغذکنان به عنوان تنها راه نجات منطقه و امید هزاران  نَفَر از مردم ، کارنامه ای بس درخشان در پیشگاه خداوند منان و نیز در تاریخ پر افتخار میهن مان به یاد گار بگذارد.

 

 

بسمه تعالی

معاونت محترم امور آب وزارت نیرو

با سلام

احتراما پیرو در خواستهای مکرر قبلی از طریق مسئولین زیربط در خصوص تامین آب کشاورزی اراضی کاغذکنان شهرستان میانه از طریق پمپاز آب از مخزن اصلی سد شهریار به بالاترین نقطه کاغذکنان و تحت پوشش قرار دادن تمام منطقه ،جهت نجات دشت وسیع کاغذکنان از مشکل بی آبی و جلوگیری از کوچ اجباری اهالی منطقه و تخلیه روستاهای این نقطه از سرزمینمان و نیز التیام بخشیدن بر زخم چندین ساله اهالی منطقه مجددا ما اهالی کاغذکنان از شما مسئولان محترم و دلسوز تقاضا داریم که حمایتها و پیگیری های لازم را در این مورد مبذول دارید .

متاسفانه عده ای با پیشنهاد طرح های کارشناسی نشده و غیر عملی همچون احداث گلخانه در مساحت های بالا و نیز پمپاز محدود آب به اراضی پایین دست کاغذکنان(جعییر) ، طرح اصلی و مورد استقبال همه کاغذکنانیان را به حاشیه برده اند.

منطقه کاغذکنان به جهت موقعیت خاص جغرافیایی دارای زمینهای حاصلخیز بوده . به دلیل میزان اندک بارش سالیانه و اختلاف ارتفاع آن از سد شهریار و رودخانه ای که دور تا دور آن را فرا گرفته است ، حکم تشنه ای بر لب آب دریا را دارد ، و به نظر می رسد بیش از مردمان استان اردبیل و گیلان نیاز و حق استفاده از آب ذخیره سد را داشته باشد.

طرح پمپاز آب از مخزن اصلی سد شهریار مورد تایید صاحب نظران و متخصصین امر بوده و طی بررسی های صورت گرفته دارای توجیه اقتصادی می باشد و در حال حاضر تنها امید و راه حل برای نجات منطقه محروم کاغذکنان بوده و بیش از پیش نیازمند توجه و عنایت مسئولین محترم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد .

خواهشنمد است در این خصوص مردم مظلوم و دشت های بی آب کاغذکنان را مورد عنایت و لطف خود قرار دهید .

با تشکر اهالی کاغذکنان – شهرستان میانه

 

طومار در خواست آب

 

سه طوماری که توسط اهالی بخش کاغذکنان در این سه ماه اخیر برای درخواست پمپاژ آب زا سد شهریار به بخش کاغذکنان ارائه کرده اند ، به امید اینکه مسئولان محترم تقاضای به حق مردم منطقه را نادیده نگیرند.

1
1