- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۱۰/۱۷

عمده مطالبات مردم از دو نماینده شهرستان میانه در مجلس دهم چه خواهد بود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، شهرستان میانه علی رغم اینکه بزرگترین شهرستان استان آذربایجان شرقی به لحاظ جغرافیائی می باشد، از حیث جمعیت چهارمین شهرستان پرجمعیت استان است، بطوری که جمعیت این شهرستان در سر شماری سال ۹۰ –  185,806 نفر ثبت شده است.

انتخابات مجلس برای دهمین دوره و انتخابات خبرگان رهبری به طور همزمان روز جمعه ۷ اسفند ماه سال جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد و در این میان چند ماه به انتخابات  دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب و همچنین حامیان دولت جهت سیطره بر دوکرسی شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی خیز بلندی برداشته اند .

میتینگ ‌های غیر رسمی و قبل از موعد انتخاباتی، چهره های مطرح جناح های سیاسی و بدنه اولیه ائتلاف ‌های منسوب به جریانات سیاسی را با تبلیغات زود هنگام در شبکه های اجتماعی رونمایی کرده و هر روز نام شخصیت‌ های سیاسی که احتمال حضور آنها در انتخابات تقریبا قطعی شده، در رسانه‌ ها و اذهان عمومی در حال مطرح شدن می باشد.

 بدون شک انتخابات پیش روی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهرستان میانه با رقابت سنگین و سختی از سوی داوطلبان همراه خواهد بود. اما آن چیز که در این میان شایان ذکر است توجه کاندیداها و اطرافیان آنان به چهارچوب قانون و احترام به آن می باشد. چرا که این انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از سخت ترین انتخابات خواهد بود و هیچ کسی نمی تواند از هم اکنون پیروزی در انتخابات مجلس را مطرح کند.

001

میانه به عنوان وسیع ترین شهرستان آذربایجان شرقی با ۴۰۰ روستا و قرارگرفتن در موقعیت کاملا استراتژیک می بایست در آینده نه چندان دور به همت مسئولین و نمایندگان آن تبدیل به الگویی برای سایر مناطق کشور شود. در حالیکه شهرهای هم تراز میانه آرزوی  داشتن یک کرسی نمایندگی مجلس را دارند،  این شهرستان با دو نماینده؛ بنا به اظهار نظر کارشناسان و افراد صاحب نظر و بررسی عملکرد این دو نماینده در ادوار گذشته مجلس بیانگر این موضوع است که آنان در جهت  هم افزایی و جذب اعتبارات ملی و استانی موفق عمل نکرده اند وآه حسرت و نا امیدی و بذر تفرقه را در اکثر موارد و در امور جاری این شهرستان افشانده اند و از این موقعیت طلایی استفاده چندانی نکرده اند.

علاوه بر این موضوعات شهرستان میانه از دیرباز دارای پتانسیل و ظرفیت های ویژه و بالقوه ای در حوزه های مختلف اقتصادی به ویژه کشاورزی و صنعتی بوده، به همین خاطر راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی برای استفاده درست و مطلوب از این ظرفیت ها مورد تأکید مردم و مسئولان قرار داشته است.

هم جواری با استان های زنجان و اردبیل ، برخورداری از پتانسیل و ظرفیت های مهم اقتصادی و دارا بودن جمعیت جوان و جویای کار از جمله مواردی است که راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در میانه را به موضوعی با اهمیت و یکی از مطالبات مردم از نمایندگان مجلس تبدیل کرده است.

همچنان بعد از گذشت ۲ سال از عمر دولت تدبیر و امید و علی رخم وعده های مکرر استاندار آذربایجان شرقی نسبت به رسیدگی به مشکلات واحد های صنعتی، از ۲۹۰ واحد تولیدی و صنعتی  فعال در شهرستان میانه؛ بالای ۷۰ درصد این واحدها با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کنند.

002

تشکیل ستاد حمایت از سرمایه‌ گذاری و تامین اعتبارات از طریق منابع غیردولتی در سطح شهرستان میانه با حضور فرماندار ویژه میانه، نمایندگان، امام جمعه، رئیس صنعت و معدن شهرستان یکی از موضوعاتی بوده است که از سوی استاندار آذربایجان شرقی طی سالهای گذشته مطرح شده است، اما متاسفانه مردم شهرستان میانه هنوز آثار و نتایج این سخنان و مصوبات را مشاهده نکرده اند.

توسعه همه‌ جانبه در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری و تبدیل شهرستان میانه به منطقه ویژه اقتصادی، لحاظ آمار بالای بیکاری بیش از ۱۳ درصد در شهرستان، موضوعی که می تواند بر ضرورت پیگیری و مطالبه گری نمایندگان مجلس از مسئولین رده بالای کشوری هر چه بیشتر بیفزاید.

شهرستان میانه امروز شاهد بیکاری گسترده جوانان و غالبا قشر تحصیلکرده ی خود می باشد. در این منطقه جمعیت روستاهای اطراف در سالهای اخیر بشدت کاهش یافته و موید این مسئله است که غربت گزینی تبدیل به مقدمه ای برای گستگی دائمی مردان روستایی از دیار خود گشته و اینکه دیگر رنگ خاک و زمین کشاورزی را نبینند.

شهرستانی که در سال ۱۳۵۹ آمار جمعیتی روستاهایش ۱۶۴۳۸۵ نفر  بود و متاسفانه در حال حاضر این تعداد به واسطه بیکاری جوانان و مهاجرت آن  به عدد ۷۹۰۶۸ رسیده است. این دهستان ها با وجود منابع فراوان طبیعی و فرصت های بکر ایجاد شغل در زمینه هایی همچون کشاورزی ، دامی و دارا بودن بهترین محصولات صادراتی ایران همچون سیب و برنج تا بحال نتوانسته از این منابع عظیم در صدد اشتغال جوانان سرگردان خود در شهرهای غربت برآید.

با وجود تشکیل کمیته سرمایه گذاری در اتاق فکر فرمانداری ویژه شهرستان میانه هنور مسئولین و متولیان امر نتوانسته اند به وعده های خود در خصوص جذب سرمایه گذار و رونق واحدهای تولید و صنعتی آنگونه که مطلوب است عمل کنند.

003

بالا بودن نرخ بیکاری در شهرستان میانه یکی از موضوعاتی است که نمایندگان مجلس دهم باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند، زیرا هم اکنون هشت هزار و ۵۰۰ بیکار در این شهرستان وجود دارد و نرخ بیکاری در آن ۱۳ درصد است در حالی که نرخ بیکاری استان ۱۰ درصد می باشد.

بدون شک شهرستان میانه این پتانسیل را دارد که در یک منطقه استراتژیک و کوریدور مرکز – شمالغرب و نزدیکی به شبکه بزرگ راه تهران – تبریز – ترکیه و تهران، تبریز، بازرگان به عنوان یک عامل تعیین کننده  و دارای پتانسیل ریلی مناسب، که می تواند یک اهرم بسیار قوی در توسعه منطقه نقش آفرین باشد.

اگر بخواهیم به اندک فرصت های پیش روی ایجاد اشتغال پایدار این شهرستان داشته باشیم، می توان انتظار داشت نمایندگان مجلس با همدلی بیشتر با دولتمردان در راستای رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی  وتکمیل روند ساخت و آب گیری سدهای بزرگ و همچنین اجرای طرح پایاب سدهای شهرستان میانه قدم های جدی بردارند.

همچنین تکمیل راه آهن میانه – تبریز، پروژه تامین آب شرب میانه از سد گرمی چای، رسیدگی به اماکن تاریخی و ایجاد مناطق گردشگری، تکمیل راه آهن میانه – اردبیل، ارتقای بخش ترکمنجای به فرمانداری ، رسیدگی وضعیت نامطلوب جاده میانه  تبریز و محورهای مواصلاتی پر خطر شهرستان و همچنین توجه به مشکلات ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق در شهرستان میانه در سایه نبود مدیریت صحیح در حوزه های ذکر شده از جمله مطالبات و خواسته های مردم شهرستان از نمایندگان و مسئولین و دولتمردان تدبیر و امید دانست.

هرچند نمی توان با وجود مشکلات فراوان پیش روی شهرستان میانه تمامی این مشکلات را بر دوش نمایندگان گذاشت، همچنان حل این موارد نیازمند ارائه  راهکارهای کلی و عملی مسئولین برای از میان برداشتن همه آنها است، که در صورت محقق شدن برخی از موارد گنجانده شده در بندهای مورد اشاره و اجرای دقیق، صحیح و اصولی آن  می توان انتظار داشت تا بار مشکلات شهرستان اندکی کاسته شود. امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد تغییر و تحولات در حوزه های ذکر شده باشیم.

 

1
1