- ارسال کننده: رامین.مهاجری تاریخ: ۹۴/۱۰/۱۲

پیمان جهانفر :جشنواره فیلم افلاکیان قلب تپنده فیلم میانه

 

افلاکیان چندسالی است که شوق و شور خاصی در بین فیلمسازان شهرستان به راه انداخته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری عصر میانه ، جشنواره ای که در زمستان هنر شهرستان و کولاک کم لطفی ها به ذات هنر ،  با کمترین امکانات و به همت جمعی هنر دوست متعهد و بی ادعا پا به عرصه وجود گذاشت و عهده دار رسالت برگزاری بزرگترین همایش فیلم شهرستان شد. برگزاری سومین دوره این جشنواره بصورت استانی بهانه ای شد تا با دبیر آن به گفتگو بنشینیم. پیمان جهانفر کارگردان  و مدرس سالهای دور فیلم و سینمای شهرستان میانه که افتخارات بسیاری نیز برای هنر فیلم  میانه کسب کرده است، به سوالات ما پاسخ می دهد:

پیمان جهانفر در گفت و گویی با عصر میانه / جشنواره فیلم افلاکیان قلب تپنده فیلم میانه

 

 

 

 

 

 

 

 

از اهداف جشنواره برایمان بفرمائید
 رسالت فیلم های تولیدی ما در وهله ی اول  باید در مسیر جریان سازی فرهنگی باشد .  ما باید نسلی را پرورش دهیم که ادامه دهنده مسیر نسل انقلاب و نسلی که  هشت سال در مقابل زیاده خواهی های  استکبار ایستاد ،  باشد. وظیفه ماست که نگذاریم یاد و نام این نسل به فراموشی سپرده شود و سینما این ظرفیت را دارد تا با تولید فیلمهای سازنده آرمان ها، اهداف، باورها، ارزش ها، خواست ها و دغدغه های کشور را بازتاب نماید. مصادیق انسانی، اخلاقی و اسلامی احسان و نیکوکاری همانند نیک کرداری، درستکاری، راستگویی، صلح و دوستی، عشق، انسـان دوستی، ظلم ستیزی، مهربانی، دانش‌اندوزی، ایثـار، گذشت و …از اهداف اصلی جشنواره افلاکیان است . همچنین گسترش و ارزش نهادن به فیلمهای کوتاه با رویکردی خلاق، تجربه گرا، نوگرا، پیشرو و هنری - تأکید بر ضرورت گسترش تولید آثار ارزشمند و خلاق در سینمای شهرستان و معرفی این سینما بعنوان سینمای موثر و جریان ساز شهرستان به سطح کشور  فرهنگسازی تولیدات کوتاه و مستند مستقل و تجربی با موضوع احترام به انسان، جهان و ارزشهای عمیق انسانی و حمایت از تولید و عرضه این آثار - افزایش سطح فنی و کیفی تولیدات فیلمسازان شهرستان بر اساس استانداردهای روز  ارتقای سطح آگاهی، ایجاد زمینه کسب تجربه، ترویج اخلاق و ارزش‌های اسلامی، تحکیم مبانی خانواده (سبک زندگی، امیدآفرینی، گسترش و نشر فرهنگ دینی و دفاع مقدس و توجه به دست‌آوردهای جدید علمی دانش بنیان) از مهمترین اهدافی است که در برگزاری این جشنواره دنبال می شود.


روند برگزاری دوره های قبلی  و دوره فعلی جشنواره چگونه است؟
همانطور که در جریان هستید اولین و دومین جشنواره به صورت شهرستانی در بین فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه در میانه برگزار شد . در این دو دوره به لحاظ وجود پتانسیلهای قوی و فکرهای خوب و اندیشه های ناب هنرمندان جلوی دوربین رفته بود،  بنده بعد از برگزاری جشنواره دوم افلاکیان با مطرح کردن این موضوع به مسئولین امر برگزاری جشنواره به این نتیجه رسیدیم که اندیشه و تفکرات هنرمندان بسیجی را به خارج از میانه صادر و ارسال کنیم و این باید در قالب جشنواره استانی برگزار میشد که به حول و قوه الهی و حمایت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان میانه و پیگیریهای مسئولان کانون بسیج هنرمندان این جشنواره در سال جاری  درسطح استان آذربایجانشرقی برگزار خواهد شد.


افلاکیان تا چه حد توانسته است کم کاری سایر واحدهای فیلم شهر را جبران کند؟
اگر منظورتان کانون بسیج است ، بلاشک این کانون به سهم خود یا مطمئنا فراتر از سهم خود توانسته در بین فیلمسازان جوان شهرستان، نقش ذاتی خودش رو خوب و حتی پر رنگتر از بقیه ارگانها ی زیربط  ایفا کند . زیرا ماهیت این کانون مشخص بوده و با توجه به سابقه کم در این حوزه فیلم توانسته در اندک زمان کوتاه  سه جشنواره در سطح استانداردهای فستیوالهای استانی -  جشنواره برگزار کند و انتظار میرود در این راستا دیگر  سازمانها - ادارات و بانیان فرهنگ و هنر شهرستان دوشادوش و در کنار این کانون همکاریهای لازم را در هرچه باشکوهتر برگزار شدن جشنواره افلاکیان کمک کنند .
امسال با توجه به استانی بودن این جشنواره  باید دقت زیادی  در برگزاری  شود چرا که از چندین شهرستان میهمان هنرمند خواهیم داشت و این امر در تدارک دیدن تمامی جوانب نیاز به کمک و همفکری را می طلبد و شورای سیاست گذاری جشنواره استانی افلاکیان دست مشاورین  را به گرمی می فشارد و آماده پذیرای نظرات هنرمندان و صاحبان اندیشه می باشد .


جشنواره برنامه های خاصی برای پیشرفت هنر فیلم شهرستان در نظر دارد؟
امسال سومین سال می باشد که واحد سینمای کانون بسیج هنرمندان خط مشی ها و برنامه های خود را برای آینده پیاده کرده و در این راستا به طرف اهداف خود گام بر میدارد.  از جمله این اهداف بحث آموزش هنرمندان در رشته های تک درس فیلمسازی و حتی خود فیلمسازی را انجام بدهد  که با استفاده از توان خود شهرستان در امر آموزش و بعضا از استان در این مورد کمک خواسته تا با هزینه های خود کانون در بخش آموزش پیشقدم بماند . در بحث برگزاری جشنواره افلاکیان که با همت هنرمندان عزیز شهرستان میانه و مسئولین برگزاری امید می رود در سالهای آتی ولی نه چندان دور این جشنواره به کشوری تبدیل شود و این دور از انتظار بنده و دیگر عزیزان نیست . امسال هم برای تابستان برنامه های خاص در حوزه آموزش طرح و پیاده شده که عزیزان این عرصه در رشته های مورد علاقه خودشان میتوانند از الان ثبت نام کنند تا در تابستان بهره کافی را از کلاسه ببرند . بحث اردوهای یک روزه و حتی خارج از شهرستان را در برنامه کاری سال 95 داریم که هم به صورت کارگاهی و هم تفریحی برگزار شود  . اعزام هنرمندان نمونه و فعال به استان جهت آموزشهای لازمه در حوزه و تخصص خودشان به جهت بالابردن علم ودانش آنها و تزریق این علم به شهرستان در بین هنرمندان مبتدی  و ...


جایگاه فعلی این جشنواره در استان کجاست؟
با حمایت شما سروران هنرمند و عنایت خداوند منان توانسته ایم در استان برای خود در عرصه فیلم جای پای خوب باز کنیم و با تلاش و همت مضاعف هنرمندان فیلمساز میانه ای در سطح استان حرف اول را در تولید فیلم با موضوعات داستانی - مستند  علی الخصوص انیمیشن را داشته باشیم و طبق گفته مسئول سازمان کانون بسیج هنرمندان استان اگر به این منوال پیش برویم شهرستان میانه سکان هنر فیلمسازی را از تبریز نیز خواهد گرفت و این جای بسی امیدواری برای هنرمندان و حتی مایه سربلندی شهرستان خواهد بود .


سطح کیفی فیلم ها جشنواره ،داوران در چه سطوحی است؟
در مورد کیفیت و کمیت فیلم های رسیده به جشنواره در دو دوره قبل انتظار آنچنانی نمی رفت که فیلمسازان بتوانند حضور پر رنگ داشته باشند، ولی در این مورد غافلگیر شدیم. چرا که با تولید بیش از انتظار جشنواره را پر رنگ تر کردند و جشنواره با کیفیت عالی در هر مورد چه به لحاظ برگزاری و چه به لحاظ تولید فیلم خوشبختانه به نحو مطلوب با جوایز نفیس برگزار گردید. به خاطر همین به فکر استانی شدن برآمدیم که خدا رو شکر این امر تحقق یافت .
در مورد داوران  در دور اول سعی شد استارت جشنواره زده بشه بعد در دوره های آتی به فکر انتخاب و بازبینی توسط تیم و گروه داوری ایده آل باشیم که از تهران از بین داوران تراز اول انتخاب کردیم و دور دوم انصافا توسط تیم خوب داوری شد .


یکی از داوران در دومین جشنواره شما بودید ؟
 بنده در بین تیم داوری به حد داوران  سینما و تلویزیون تهران نمیرسیم، ولی شورای سیاست گذاری با عنایت و اعتمادی که به من داشتند عضو تیم داوری شدم و نظراتی را بیان نمودم  و خدا رو شکر که هیچ اعتراض و تشنجی در این جشنواره به میان نیامده و هرکس لایق تندیس و تقدیر خودش بود .


و کلام آخر...
جا دارد از مسئول کانون بسیج هنرمندان آقای مهدی عبدالهی تشکر داشته باشم، چرا که ذوق هنری دیانت و صبر و تامل و حمایت ایشان  باعث برگزاری این جشنواره عظیم را شده است . تشکر ویژه از فرماندهی محترم ناحیه جناب  غیابی  و در دوره های قبل با همکاری و کمکهای بی دریغ آقای بیضایی و دیگر عزیزان شورای سیاست گذاری و شورای اجرایی جشنواره و علی الخصوص عزیزانی که به بنده لطف داشته و اعتماد کرده اند تا در خدمتشان باشم صمیمانه تشکر می کنم . یا حق
............................................
گفت و گو از رامین مهاجری
..............................................

1
1