- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۱۰/۰۶

گفتگو با حاجی اصغری نماینده سابق میانه در مجلس شورای اسلامی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا  به نقل از سرویس سیاسی دیلک، یا آغاز وزیدن نسیم رقابت های انتخاباتی و عزم نامزدها برای شرکت در انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی، به سراغ یکی از کاندیداهای مطرح در حوزه انتخاباتیه میانه رفته و مصاحبه ای با آقای محمدرضا حاج اصغری، نماینده سابق میانه در مجلس شورای اسلامی ترتیب دادیم.

در حالی که آخرین آمار حکایت از ثبت نام ۳۰ نفر برای حضور در رقابت های انتخاباتی از حوزه انتخاباتی میانه دارد، آقای حاج اصغری در روز آغاز امامت و ولایت امام عصر(عج)درخواست مصاحبه ما را ساعتی پس از ثبت نام در فرمانداری میانه پذیرفت که از لطف ایشان سپاسگذاریم؛

 

 

آقای مهندس، اولا تشکر می کنیم از بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید، بهتر است به عنوان سوال نخستین، یک شرح حالی از خودتان برای خوانندگان دیلک بفرمایید، متولد چه سالی هستید و کجا؟
بسم‌الله الرحمن الرحیم. بنده هم خدمت شما سلا م عرض می کنم و سالروز امامت و زعامت حضرت ولی عصر(عج) را تبریک عرض کرده و از خداوند خواستارم که در پرتو دعاهای معظم له قرار بگیریم. من محمدرضا حاج اصغری، متولد خرداد ۱۳۵۱ هستم.

پس از تحصیل مهندسی کشاورزی در دانشگاه تبریز به استخدام جهاد سازندگی در آمده و بیش از بیست سال سابقه‌ی خدمت در ۲ وزارت خانه جهاد سازندگی و کشاورزی را دارم و چهار سالی هم توفیق نمایندگی مردم شریف و شهیدپرور شهرستان میانه را در مجلس شورای اسلامی داشته ام.

پس از نمایندگی و در حال حاضر در کجا مشغول هستید؟
در مورد مسئولیت فعلی بنده جهادگر هستم و در حوزه‌ی عمران و سازندگی وزارت جهاد کشاورزی مأموریت دارم و از روز اتمامدوران نمایندگی مردم از سال ۹۱، مأموریت دارم و در جهاد توسعه در حال خدمت هستم. جهاد توسعه هم از سازمان‌های سازندگی وزارت جهاد سازندگی قبل بوده که مشغول به فعالیتم.

 

جریانات موسمی فصل انتخابات، پس از مدتی رفاقتشان تمام می شود

در فعالیت های سیاسی جزء کدام جبهه و طیف سیاسی هستید؟ بسیاری شما را در دایره اصولگرایی تعریف می کنند….
 من نقش تحزب را در ساختار سیاسی کشور زیاد برجسته نمی‌بینم و تجربه نیز نشان داده که احزاب تا اندازه زیادی نتوانستند ایفای نقش بکنند. اما با این همه بنده یکی از علاقه‌مندان ایجاد ساختار حزبی‌ام و دوست دارم کشورم به درجه‌ای از توسعه‌یافتگی برسد که بتواند تحزب در سازمان حکومت سیاسی نقش بهتری را ایفا کند.

 

اما متاسفانه این جریانات موسمی که در ایام و فصول انتخابات تنورشان در حال گرم شدن است خیلی مفید نبوده و پایدار نیستند. یک زمانی می‌بینی که در چند صباحی مانده به ایام انتخابات، جریانات مختلف و تشکل‌های مختلف به صورت موجی و قارچ گونه ایجاد می‌شوند و بعد از انتخابات هم رفاقتشان را پایان یافته می‌بینند.

من معتقدم که حزب باید هم در فرآیند انتخابات و هم قبل از انتخابات، در واقع اساسی‌ترین نقشش را بعد از انتخابات باید ایفا کند. با این وضع خیلی نمی‌شود گفت که در کشور ما حزب در جریان است. با این حال بی طرف هم نیستم و بسیاری از دوستان در جریانات و نمایندگان احزاب با بنده صحبت کرده و علاقه‌مند بودند که از بنده در انتخابات پیش رو حمایت کنند، ولی در عین حال بنده مشی اصولگرایی را می‌پسندم و دوست دارم، اصولگرایی که البته تعاریفش بر اساس ذهنیات خودم باید تعریف و تبیین بشود

با سیاست زدگی و سیاست بازی، نمی توان کشور را به سرانجام خوبی رهنمون کرد
اصولگرایی شما حائز چه تعاریفی است؟
 من اصولگرایی را خیلی دوست دارم و اعتقاد دارم که می‌شود با اندیشه‌ی اصولگرایی هم نسبت به اصلاح امور، هم به بهتر شدن و هم به بهتر ماندن و هم به اعتلای کشورمان بهتر برسیم و مسائل اقتصادی را اولویت اول و آخر برنامه‌های خودم می دانم.

زیرا یقین دارم اگر ما اقتصادی برخاسته از آموزه‌های دینی‌مان طبق الگویی که دین ما، اعتقاد ما، ارزش‌های ما پیش پای این دکترین اقتصادی کشور می تواند بگذارد، می‌تواند با تشکیل دولتی پایه گذار دولت جهانی باشیم که بالاخره در تفکرات شیعی ما مستتر است و می دانیم که بالاخره باید به آنجا برسیم.

منظور من این است که بسیاری از برنامه‌های اقتصادی بایستی در چارچوب موازینی طرح ریزی شود که در آن به فرهنگ و ارزش‌های ایرانی اسلامی ما اعتنا شود و بدین کار یقین راسخ دارم و معتقدم با سیاست زدگی و سیاست بازی، نمی توان کشور را به سرانجام خوبی رهنمون کرد.

111

در فتنه ۸۸ عده ای مغرض و سیاست زده سعی کردند به انقلاب ضربه بزنند
در سال ۸۸، در حالی که تنها ۲ سال از عمر مجلس هشتم نمی گذست، شما در واکنش به اقدامات فتنه گری برخی سیاسیون،همراه سایر نمایندگان کفن پوشیدید. اصل ماجرا چه بود؟
بله موضوع مربوط به جلسه‌ی علنی روز ۸ دی ماه ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی مربوط می شود. رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در نطق خود اعلام کرد که مجلس با چند ساعت تنفس مقدمات را برای برگزاری یک گردهمایی با حضور نمایندگان مجلس در قالب راهپیمایی و حمایت از شعائر دینی مهیا کنیم. آقای لاریجانی جلسه‌ی علنی را به‌صورت موقت تنفس اعلام کرد و بحث اعتراض و این حرف‌ها نبود.

چون روزهای قبل آن، مصادف شده بود با اربعین حسینی و توهین عده ای ناآگاه، مغرض، سیاست زده و افرادی که انصافاً توان تحلیل این قدرت مردمی در انتخابات را نداشتند و گمان می کردند این کشور و نهال تنومند انقلاب اسلامی، بیدی است که با این بادها بتوانند بلرزانند یا بخشکانند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در آن زمان در جهت دفاع از استقلال کشور و دفاع از شعائر دینی، در برابر آتش زدن پرچم و تکایای عزاداری مجلس امام حسین (ع)، آن حرکت را خلق کردند.

کفن پوشی نمایندگان مجلس، نه دفاع از یک جریان سیاسی و شخصی خاص، بلکه نمایانگر آمادگی نمایندگان ملت برای دفاع از امام حسین(ع) و شعاعر دینی بود تا نشان دهیم این کشور حسینی و علوی است و کسی حق اهانت به ائمه‌ی معصومین(ع) در کشوری متعلق به ائمه‌ی اطهار(ع) را ندارد.

ولی متأسفانه این کفن پوشی تبعاتی داشت که از جمله در دوره‌های بعد، برخی افراد ناآگاهانه به انعکاس وارونه آن پرداختند و شکر خدا همه جزئیات آن در آرشیو ها ثبت و ضبط شده و جالب است بدانید در آن زمان از اقلیت‌های مذهبی مجلس، آقای دکتر مرصدق نماینده‌ی کلیمیان، همراه ما در آن اعتراض بود و در سخن جالب توجهی گفت:امام حسین(ع) مربوط به همه‌ی انسان‌های آزادی خواه است این عین کلام ایشان بود و بنده هم به عنوان یک سید، کتابی را به ایشان تقدیم ایشان کردم.

تمام دوستان در قالب جناح‌های مختلف سیاسی در آن راهپیمایی و تجمع حضور داشتند و همه‌ی این‌ها در دفاع از امام حسین (ع) آرمان‌های انقلابی‌مان بود که اصلاً ارتباطی با مسائل سیاسی نداشت که این را ما در روزنامه‌ی رسمی داریم که اطلاعاتشان را اگر بخواهید من اضافه‌تر توضیح می‌دهم.

با اشتغال فرهنگیان و ۱۰ هزار مهندس کشاورزی توانستیم اقدامات خوبی انجام دهیم
آقای دکتر شما نماینده‌ی دوره‌ی هشتم مردم میانه در مجلس شورای اسلامی بودید، از اقدامات خود به عنوان نماینده مردم در این دوره برایمان بگویید….
ببینید وظیفه اصلی یک نماینده در مجلس شورای اسلامی اولاً که تصمیمات شورایی است و هر کارنامه‌ای که هر دوره مجلس دارد درواقع متعلق است به نظر جمیع افرادی که نمایندگی مردم را بر عهده دارند. براین اساس نمی توان گفت که یک نفر در مجلس کارنامه‌اش کاملا مشخص و معلوم است.

بنده در دوران نمایندگی به عنوان متخصص حوزه‌ی کشاورزی، در حوزه تخصصی خودم مشغول به کار بودم  و در طول مدت ۴ سال توانستیم به لطف خدا، با تصویب قوانینی در چارچوب توسعه بخش کشاورزی در روستاها، منتج به توسعه اقتصادی کشاورزان گردد. بنده طراح و کارشناس اصلی ۷ طرح مصوب مجلس در این حوزه بودم و یقین دارم اگر مجلس های پیشین و مجلس نهم به این طرح توجه می کردند، اکنون حال و روز کشور ما در این حوزه بهتر از این بود.

ما همراه با دوستان عزیز نماینده در مجلس هشتم، طراح قانون ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی، به عنوان پروتکلی برای جهت گیری و اولویت بندی اثرات زیست محیطی و توسعه‌ی پایدار در این حوزه بودیم که اهدافی همچون تامین سلامت غذایی،  صیانت از منابع آبی کشور را دنبال می کرد
در کنار این دست اقدامات، موضوع اشتغال و حل معضل بیکاری یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده های ایرانی است که ما به عنوان وکیل و نماینده‌ی آنان، در چارچوب‌های مختلف همچون اشتغال فرهنگیان و اشتغال ۱۰ هزار مهندس کشاورزی، اقداماتی خوبی انجام دهیم.

می دانید  که بر اساس ارزیابی بسیاری کارشناسان، یکی از توانمندترین و کارشناسی‌ترین مصوبات ادوار مجلس شورای اسلامی به مجلس هشتم مربوط می‌شود که یک سری از آنان را بنده به اتفاق دوستان متخصص در مجلس، به لطف خدا در سایه‌ی کمک ها و انتقادات کارشناسی، بتوانیم به سرانجام برسانیم و از این بابت هم خدا را شاکرم. 

222


اشتغال و بهبود معیشت اولویت کاری من خواهد بود
آقای دکتر بهتر است به صورت مصداقی وارد مسائل انتخاباتی شویم. شما امروز به عنوان نامزد از حوزه انتخاباتیه میانه ثبت نام کرده اید، در صورت کسب رای اعتماد مردم، چه اقداماتی را مایل به انجام هستید؟
اولا می دانید که نماینده‌ی مجلس نمی‌تواند خیلی دنبال برنامه‌ای باشد که خودش تدوین کرده است چون قالب حرکت مجلس در چارچوب الزامات و آئین نامه‌های داخل مجلس تعیین می‌شود و یک نفر به تنهایی نمی‌تواند بگوید که من برای مجلس شورای اسلامی برنامه می‌دهم.

اما من این سوال را در چند بخش پاسخ می دهم، اولا این وعده را به مردم شریف میانه می دهم که چند موضوع، اولویت اول پی گیری‌های من خواهد بود؛ همچون موضوع اشتغال و رفع معضل بیکاری در جهت بهبود معیشت مردم و تقویت بنیه‌های اقتصادی کشور که بنده در ۲ دوره‌ی قبلی که نامزد انتخاباتی بودم همیشه دنبال این بوده ام و صادقانه نیز به مردم عرض کردم، دنبال این معیشت، رفاه و نشاط اجتماعی‌ هموطنان و همشهریانم هستم. در مباحث فرهنگی که به شدت مورد توجه دشمنان قسم خورده‌ی ماست، نیز برنامه های عملی را انجام خواهم داد.

ولی در ارتباط با پی گیری‌هایی که برای حوزه‌ی انتخابی‌ام معمولاً مردمی که اعتماد تمام قدی را از یک نامزد انجام می‌دهند انتظار دارند که موضوعاتی که در ارتباط با توسعه‌ی آن حوزه‌ی انتخابی هست نیم نگاهی و وقت کاملی را آن نماینده‌ی منتخبشان برای آن حوزه‌ی استحفاظی قرار بدهد، من هم از این موضوع مستثنا نیستم و توسعه‌ی شهرستان را در همه‌ی ابعاد از صنعت، معدن، کشاورزی و منابع طبیعی گرفته تا مسائل رفاهی، ورزشی، دانشگاهی و اموراتی که مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل ریلی و جاده ای مربوط می شود، پیگیر خواهم بود.

ما برنامه‌های جامع، کارشناسی، مستند و مستدلی را توسط کارگروه‌های مختلف تدوین کرده ایم و حالا دیگر بنده ادعایم این است که ما اندازه بیست سال به عنوان یک کارشناس زبده، دلسوز بومی این حوزه‌ی انتخابیه تمام موضوعات را رصد کارشناسی و بررسی کرده و مشورت گرفته ام.
وقتی اطلاعاتمان کامل ، مطالعاتمان کارشناسی و برنامه‌هایمان مستدل است، یقین دارم که می‌توانم در ارتباط با این موضوعات، شهرستان را با وفاق و همدلی مردم به آن سطح مورد انتظار مردم عزیزمان برسانیم.

 

با برنامه ریزی صحیح و اقدام به‌موقع، می توانیم به روزهای اوج استان بازگردیم
وعده هایی به مردم دادید که راه توسعه منطقه آذربایجان را فراهم می کند، نظرتان در باره توسعه آذربایجان و لوازم آن در مقایسه با سایر استان ها چیست؟
 من در دوران نمایندگی، هر چهار سال دبیر مجمع نمایندگان و استان بودم، و به این اصل اعتقاد راسخ داشته و دارم که  توسعه‌ی شهرستان در چهارچوب توسعه‌ی استان امکان پذیر است. من در تودیع و معارفه استاندار وقت به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان سخنران مراسم بودم. آنجاهم عرض کردم که توسعه آذربایجان شرقی با رویکرد توسعه شهرستان‌ها در همین استان میسر خواهد بود.

 

علی رغم وجود مخاطراتی در حوزه های مختلفی همچون دریاچه ارومیه و مسائل اقتصادی، این ظرفیت بی نظیری در استان ما است که امیدواریم با برنامه ریزی صحیح و اقدام به موقع، به روزهای اوج استان و حتی فراتر از آن برگردیم. در حوزه صنعت استان، به کمک همین سرمایه گذاران که عمدتاً هم بخش خصوصی هستند، می توان برنامه‌های خوبی را پی گرفت،  مناطق آزاد تجاری از جمله زمینه ها و بسترهای مناسبی برای رونق اقتصادی استان است.
اگر استان ما بتواند در صنعت توریست با توجه به منابع و چشم اندازهای بسیار زیبایی که در مناطق مختلف استان ما خداوند به ودیعه نهاده، خود را نشان دهد مطمئن باشید، پیشرفت و توسعه اقتصادی استان دور از انتظار نیست..

333

در سال ۹۰ فکر ما مورد اقبال عمومی قرار نگرفت
شما در سال ۸۶ منتخب مردم به عنوان نماینده مجلس بودید، اما در انتخابات سال ۹۰ نتوانستید به مجلس راه یابید، آیا شانس این رادارید که برای بار دوم به‌عنوان نماینده شهرستان میانه انتخاب بشوید؟عکس‌العمل شما بعد از انتخابات در صورت انتخاب یا عدم انتخاب، چه خواهد بود؟

بنده یک دوره مورد اعتماد مردم قرار گرفتم و برای اولین بار بیشترین رأی را در مقایسه با  پنج دوره قبلی انتخابات حوزه انتخاباتیه میانه کسب کردم. در زمانی که خبر اعتماد مردم به بنده را با کسب بیشترین تعداد آرا شنیدم، نماز شکر به جای آوردم و شکر گذار شدم پروردگارا که این توفیق را توسط آرای مردم شامل حال ما کرد.
در دوره‌ی بعدی نیز به دلیل اینکه شهرستان میانه دو نفر غرفه‌ی نمایندگی دارد و ضرورت همسویی، همدلی و همراهی فراوانی بین این دو نماینده وجود داشته باشد، براین اساس، با انتخاب یک مسیر، با برادر خودم در انتخابات ائتلاف کردم.

اما با توجه به احترامی که به نظر مردم دارم این فکر ما مورد اقبال عمومی قرار نگرفت و دوباره ما همان کاری کردیم که مورد انتخاب بودیم. یعنی ۲ روز پس از انتخابات، در حالی که ۴ ماه به اتمام زمان نمایندگی بنده باقی مانده بود، در تهران مراسم شکرانه‌ای را با حضور انبوهی از مردم به مناسبت حضور گسترده مردم در انتخابات برگزار کردیم. این دوره نیز قطعاً همین طور است و با توجه به علاقه، توانمندی، تجربه پیشین در خدمت به مردم و شرایط سنی‌ خودم، دوست دارم بار دیگر مورد اعتماد مردم قرار بگیرم تا بتوانم با کمک خداوند در قالب نماینده، گوشه‌ای از زحماتی مردم عزیزمان را ادا نمایم

که در این صورت انشاالله با پیگیری موضوعات در اولویت و با ارتباط مثبت و خوب با مردم عزیز، همچون دوره هشتم به مردم خدمت نماییم.  در واقع در حمایت مردم عزیز از برنامه‌های ستاد، حامیان ستاد، طرفداران برنامه‌های ستاد، من پیروزی و موفقیت در انتخابات را در همین اعتماد مردمی می بینم و این برای بنده بسیار خوشایند و رضایت بخش است و امیدواری ما را برای انجام مسئولیت‌های بعدی چند برابر می‌کند..

اختلافات برخی برای مردم نخ نما شده است
شما از اتحاد صحبت کردید اتحاد بین دو نماینده بایستی وجود داشته باشد و  میانه از این عدم اتحاد رنج می‌برد، شما چه رفتاری خواهید داشت در برابر نمایندگانی که ممکن است رأی بالایی داشته باشند ولی از لحاظ اعتقادی و 
هم فکر شما نباشند؟

طبیعی است دو نفر از عزیزانی که برای انتخابات آماده شده‌اند می‌توانند با همدلی، همراهی و قبول کردن همدیگر کارها را پی بگیرند. قطعاً برای سرنوشت حوزه‌ی انتخابیه و برای مجلس شورای اسلامی مؤثر و مفید خواهد بود.

بنده تجربه‌ی یک دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را دارم و این راحتی را حس کرده ام، در دوره‌ای که ما بودیم ازنظر تفکرات سیاسی خیلی همسویی و همراهی با دیگر نمایندگان مختلف شهرستان وجود نداشت ولی هیچ موقع هم تقابل و اختلاف شدیدی که بتواند در روند پیشرفت شهرستان مانع توسعه گردد، در واقع به این شدت نبوده است. اینکه حتماً همدل و همراه باشند حتماً باید باشند ولی اراده دو نفر کافی نیست و کافی هم نخواهد بود.

از این فرصت مغتنم استفاده می‌کنم و از طریق رسانه‌ی شما از مردم عزیزمان درخواست میکنم که از همین موضوع تبلیغات و چند ماه مانده به انتخابات، پایه گذار  فرهنگی باشند که پس از انتخابات به جای تقابل، فضای رفاقت حاکم بوده و مردم در کنار نامزد منتخبشان با وحدت رویه کار را را پیش ببرند، مردم نقش اساسی در ایجاد اتحاد وحدت دارد.

اگر مردم و حامیان و فعالان کاندیداهای مختلف، بتوانند با سعه‌ی صدر، محبت و با رعایت اخلاق اسلامی، زمینه ساز این اتحاد و اتفاق و وحدت رویه باشند، دیگر تفکر تعداد انگشت شماری که نفع و غرضشان در ایجاد تنش‌های بین دو نماینده است، از بین خواهد رفت و مشخص خواهد شد که برخی از  اختلافات زائده تفکرات این چند نفر است که برای خیلی از مردم نخ نما شده است. این افراد معدود را یا باید خدا هدایتشان کند یا مردم از آنان بریده و با رعایت اخلاق اسلامی زمینه را برای وحدت رویه کاندیداها فراهم کنند…

444

مجلس دهم، مجلسی اقتصادی خواهد بود 

به‌عنوان سؤال آخر  مجلس آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من مجلس دهم از نظر سیاسی مجلسی خواهد بود که بیشتر دنبال اهداف اقتصادی است و خیلی رنگ و بوی سیاسی آنجا دیگر معنا و مفهومی نخواهد داشت این برداشت شخصی من به عنوان کسی که اوضاع را رصد می‌کنم.

وقتی می‌بینم که مباحث سیاسی و سیاست زدگی کشور را در برگرفته و نتوانسته مشکلات مردم را حل کند و همه باید بدانند که با گفتار درمانی نمی‌ توان کشور مدیریت کرد. جامعه نیاز به کار، تلاش، توسعه دارد و این را می‌توان با عمل، تلاش، با پیگیری، باصداقت پیش برد.

بنده به کسی جسارت نمی کنم و امیدوارم برداشت سوئی از نیت خیری که بنده از بیان مطلبی که  دارم به وجود نیاد، اماکسانی که به رویکرد سیاسی قضایا توجه کرده و اهتمام کمتری به تلاش، سازندگی دارند، این جنبه‌ها در آنها ضعیف است و بیشتر حالت گفتار درمانی دارد که نمی تواند معظلی از مشکلات کشور را حل نماید.

از خداوند متعال می‌خواهم با کمک مردم در کشور،استان و در این حوزه انتخابیه که گفتمانی غالب در مجلس ایجاد کنیم که بتواند مشکلات اقتصادی مردم را، در قالب برنامه‌های تخصصی_ کارشناسی و نه در قالب برنامه‌های غیر رسمی و غیر تخصصی پیگیری و اجرا نماید.

جمع بندی نهایی من این است که ان شاالله  با توجه به فعالیت‌های دنیای مجازی ضرورت این وجود دارد که همه با سعه‌صدر، رعایت اخلاق اسلامی و آداب انسانی واقعیت‌های جامعه و انتظارات به حق مردم از یک نامزدهای انتخاباتی و وظایف یک نماینده را تبیین کنند.

از سیاه نمایی و تضعیف خدمات انقلاب پرهیز شود
از پرداختن به موضوعاتی در قالب سیاه نمایی، تضعیف خدمات بسیاری که در طول چهار دهه انقلاب اسلامی که در این کشور اتفاق افتاده و جایگاه رفیعی که در بسیاری از حوزه‌ها در کشور ما به نتیجه رسیده ایم، اجتناب گردد. ما اکنون از نظر امنیتی و دفاعی، یکی از مقتدر ترین کشورهای دنیا، از نظر تولید دانش، توسعه تکنولوژی و برخورداری از امکانات و تسهیلات هستیم.

بسیاری از خانواده‌های کشورمان از نظر درآامد، اشتغال، بیکاری و طلاق دست و پنجه نرم می کنند که ضروری است با  کار، تلاش و برنامه ریزی درست و با مجلسی مقتدر و توانمند و با نظارتی صحیح، به مردم عزیزمان خدمت نماییم.

ممنون آقای مهندس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.
از خداوند خواستارم که با یاری خود بتوانیم این ظرفیت ها را از قوه به فعل برسانیم و سایت دیلک نیز سپاسگذارم. موفق باشید.

 

1
1