- ارسال کننده: مرتضی رشیدی تاریخ: ۹۴/۰۹/۲۹

آیا مرکز تصویر براداری ( ام آر آی ) شهرستان میانه با استانداردهای نظام مهندسی و رعایت اصول مهندسی ساخته می شود ؟

نماینده محترم و مسئولان عزیز،برای استفاده بهنیه در سالهای آینده ، بهتر نبود در این فصل و هوای سرد با این شرایط جوی ، احداث این مرکز را به چند ماه بعد در فصل بهار، تابستان که بهترین زمان برای ساخت ساز است اقدام می نمودید ؟

 آیا در ساخت این پروژه همه این مقرارات رعایت شده است ؟

مطابق اخرین مقررات نظام مهندسی آذربایجان شرقی باید برای ساختمان های برابر وبالای ۴طبقه یا بالای ۶۰۰متر نمونه خاک برداشته ، که بعد ازبرسی  و آزمایشات خاک مشخص شود که فونداسیون در چه سطحی از زمین باید ساخته شود.

پی ساختمان مرکز تصویر برداری و سازه ساختمان از جنس بتن مسلح  از نوع قاب خمشی ویژه بر اساس آیین نامه 2800 سازمان  تحقیقات مسکن و مبحث 6 مقررات ملی ساختمان جهت ساخت سازه ها با اهمیت بسیار زیاد با در نظر گرفتن ضوابط طراحی و شرایط خاص مراکز تصویربرداری استفاده خواهد شد.

شهرستان میانه در این فصل سال بخاطر دارا بودن هوای سرد  در عملیات ساختمان سازی در این فصل باید مواردی رعایت شود بخصوص در ساختمان های که پی و سازه آنها از بتن می باشد.

بتن در دماهای بسیار پایین مقاومت بسیار کمی کسب می کند تا وقتی میزان اشباع بودن بتن در اثر عمل آبگیری به اندازه کافی کاهش نیافته باشد ، لازم است که بتن تازه در برابر آثار ویرانگر یخ زدگی محافظت شود بتنی که حتی یک بار در سنین اولیه یخ زده باشد در مقایسه با بتنی که یخ نزده باشد در برابر شرایط جوی از مقاومت کمتری برخوردار است و نیز آب بند نخواهد بود. استعداد آسیب پذیری بتنی که در برابر یخ زدن محافظت نشده است خیلی بیشتر از بتنی است که در برابر یخ زدن محافظت گشته و در ضمن از مقاومت فشاری کمتری هم برخوردار است.

هیدراسیون سیمان واکنشی گرما زا است و روند سریع بالارفتن مقاومت های آن در محدوده دمای بین 10 الی 25 درجه سانتیگراد به مدت 28 روز به طول می انجامد.

گیرش اولیه بتن در دمای 20 درجه سانتیگراد بسته به نوع سیمان ، حدود 12 ساعت زمان نیاز دارد ، این فاصله زمانی در دماهای پائین طولانی تر می شود لذا در فصل سرما این مدت زمان (12 ساعت) برای بروز پدیده یخ زدگی کافی است. یخ زدن بتن یک عمل تدریجی است که به میزان منافذ و لوله های موئین موجود در بتن بستگی دارد و با توجه به نقطه انجماد آب و روند انتقال حرارت در بتن رخ می دهد .

همانطوری که درجه حرارت بتن سخت شده کم می شود ، آب موجود در منافذ موئین خمیر سیمان با سرعت بیشتری یخ می زند و منبسط می شود . اگر پس از ذوب شدن ، یخ زدن مجدد اتفاق بیفتد ، انبساط بیشتری رخ می دهد و لذا سیکلهای تکراری یخ زدن و ذوب شدن ،‌اثر تجمعی بر روی بتن دارند و افزایش 9 درصدی حجم که به واسطه یخ زدن آب رخ می دهد باعث می شود مقدار فشار منبسط کننده در بتن از مقاومت کششی آن تجاوز نماید و بتن خسارت می بیند . دامنه خسارت وارده به بتن از پوسته شدن سطحی تا از هم پاشیدگی کامل می باشد ، این عامل سبب افت غیرقابل جبران مقاومت فشاری بتن خواهد بود.

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان فصل چهارم: مقررات فنی و کنترل ساختمان

ماده 33-اصول و قواعد فنی که رعایت آنها در طراحی، محاسبه، اجرا، بهره برداری و نگهداری ساختمانها به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی ضروری است، به وسیله وزارت مسکن و شهرسازی تدوین خواهد شد. حوزه شمول این اصول و قواعد و ترتیب کنترل اجرای آنها و حدود اختیارات و وظایف سازمانها عهده دار کنترل و ترویج این اصول و قواعد در هر مبجث به موجب آئین نامه ای خواهد بود که به وسیله وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. مجموعه اصول و قواعد فنی و آئیننامه کنترل و اجرای آنها مقررات ملی ساختمان را تشکیل میدهند.

ماده 34- شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهرسازی، مجریان ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی، صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و شهرسازی و مالکان و کارفرمایان در شهرها، شهرکها و شهرستانها و سایر نقاط واقع در حوزه شمول مقررات ملی ساختمان و ضوابط و مقررات شهرسازی مکلفند مقررات ملی ساختمان را رعایت نمایند. عدم رعایت مقررات یاد شده و ضوابط و مقررات شهرسازی تخلف از این قانون محسوب میشود.

تبصره 1ـ وزارتخانه های مسکن و شهرسازی، کشور و صنایع مکلفند با توجه به امکانات و موقعیت هر محل، آن دسته از مصالح و اجزاء ساختمانی که باید به تأیید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برسد را طی فهرستهایی احصا و آگهی نمایند. از تاریخ اعلام، کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان و توزیع کنندگان مصالح و اجزای ساختمانی موظف به تولید و توزیع و استفاده از مصالح استاندارد شده خواهند بود.

ماده 35-مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها و طرحهای شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است. بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی خواهد بود. به منظور اعمال این نظارت مراجع و اشخاص یاد شده در ماده 34 موظفند در صورت درخواست حسب مورد اطلاعات و نقشه های فنی لازم را در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار دهند و در صورتی که وزارت یاد شده به تخلفی برخورد نماید. با ذکر دلایل و مستندات دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه کار را به مهندس مسئول نظارت و مرجع صدور پروانه ساختمانی ذیربط ابلاغ نماید و تا رفع تخلف، موضوع قابل پیگیری است. در اجرای این وظیفه کلیه مراجع ذیربط موظف به همکاری میباشند.

در قانون شهرداریها ماده 100 تبصره 7، ناظران موظف به نظارت "مستمر" بر اجرای عملیات ساختمان شده اند، در صورتی که ساختمان سازی یک عملیات پیوسته است که عدم رعایت کوچکترین ضابطه فنی و ایمنی در آن، منجر به بروز نا به سامانی در استحکام و یا بهره برداری می­شود.

در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، ناظران موظف شده اند طی مراحل مشخصی از شروع به کار، فونداسیون و اسکلت تا اتمام عملیات، گزارش صحت و یا عدم اجرای درست این مراحل را به شهرداری گزارش نمایند، در صورتیکه جزئیات انجام و اجرای این مراحل، بدلیل عدم حضور تمام وقت ناظران در کارگاه، تحت کنترل آنها قرار ندارد.

طبق ماده 36 آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (مصوب 1375)، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می  توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در اجرای ساختمان، شکایت یا اطلاعات خود را به وزارت راه و شهرسازی و سازمانهای آن در تمام نقاط کشور ارسال یا تسلیم نمایند.

1
1