- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۰۹/۱۴

گفتگوی خواندنی با عکاس پیشکسوت شهرستان میانه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، عکاس پیشکوست میانه ای سالهاست با تواضع و فروتنی تمامی داشته ها و تجربیات خود را بدون هیچ گونه چشم داشتی در اختیار هنرجویان و علاقه مندان به رشته ی عکاسی در شهرستان میانه گذاشته است. ما قصد داشتیم تا بیشتر با این فرد آشنا شویم و زندگانی این فرد هنری را با سوالاتی از وی به محضر مخاطبین همیشه همراه سایت میانا ارائه کنیم.

 

*خودتون رو معرفی کنید؟

محمدرضا غفاری ، متولد ۱۳۵۰ در شهر میانه

*مدرک تحصیلی شما چیست ؟

دیپلم علوم انسانی

*چی شد که به عکاسی علاقه مند شدید ؟

کاملا تصادفی ؛ در سال ۱۳۶۹ یکی از آشنایان ما در شهر تبریز عکس می گرفت و در خانه خود چاپ می کرد. او این کار را برای عکس های دفترچه بیمه انجام می داد.من آن موقع ۱۹ سال داشتم. وقتی به شهر خودمان برگشتم ، با عملیات چاپ و ظهور عکس، بیشتر آشنا شدم.

*اولین دوربین  عکاسی خود را چگونه تهیه کردید ؟

من آن دوران پول زیادی برای خرید دوربین عکاسی نداشتم ولی بالاخره توانستم با پس انداز خود و کمک پدرم یک دوربین زینت ساخت ۱۹۷۹که در آن دوران بخاطر المپیک مسکو ساخته شده بود ، به قیمت ۱۴ هزار تومان از مرحوم حمید الله یاری ، صاحب مغازه فیلم و عکس چهار باغ بخرم.

*پس عکس هم چاپ می کردید ؟

بله. من نگاتیو های کهنه را توسط دستگاهی که به قیمت ۲۷۰۰ تومان از حمید وفائیان خریدم ، در خانه ظاهر می کردم.

001

*پس پول زیادی در این راه خرج کردید؟

بله. پدرم کارمند راه آهن و مادرم معلم بود و از نظر مالی مشکل زیادی نداشتیم.

*اولین عکسی که گرفتید چی بود ؟

اولین عکسی که گرفتم ، از گنجشک روی درخت حیاط خانه مان بود.

*فکر می کردید از راه عکاسی کسب در آمد کنید ؟

حتماً . احتمال می دادم که بتوانم از این راه درآمد کسب کنم ولی در آن زمان فکرم معطوف درس خواندن بود که آن هم به دلیل مشکلاتی نتوانستم ادامه بدهم.

*فصل مشترک عکاسان از دید شما چیست ؟

برخی از عکاسان به فکر آتیه هستند که سوژه به سراغ آنها می آید ولی برخی به دنبال نوعی امضادار بودن در عکس ها هستند و به دنبال سوژه ها می روند.

*جواب شما به کسانی که عکاسی رو نوعی دلقک بازی می دونن چیه ؟

به نظر من عکاسی یک هنر والا و فاخر و به نوعی هنر خوب دیدن است و دوربین به دستان کم لیاقت پیدا می کنند که در سطح عالی عکاسی کنند.

*بعد بیش از ۲۰ سال عکاسی کردن، الان نظرتون راجع به کارتون و خودتون چیه؟

والا بنده هم اکنون خودم رو علاقه مند به هنر عکاسی می دانم و اعتقاد دارم هنوز تجربیاتم دراین راه کامل نشده است.

*در عکس های خودتون بیشتر سعی می کردید از هنر کدوم عکاس الگو بگیرید؟

بنده سبک خاصی رو دنبال نمی کردم، ولی باید بگم به آثار هنری آقای بهمن جلالی علاقه زیادی داشتم، به عقیده بنده یک هنرمند نباید منحصراً کارهای خودشو از دیگران تقلید کنه و اگر هم قصد این کارو داره باید طوری قدم برداره تا هنر با مرور زمان مشمول جلوه ها و زیبایی های استاد یا الگوی خویش شود.

*دوست داشتید عکس چه کسی رو بگیرید که موفق نشدید؟

خوب من خیلی دوست داشتم عکس استاد شهریار رو بگیرم، و خیلی دوست داشتم این عکس در یک محیط شیک انجام می گرفت.

*تعریف عکس یا تصویر از دیدگاه شما چیست؟

به نظر من تصویر یک بیانیه هستش که مردم می توانند مفاهیم عمیقی از آن را عرض چند ثانیه بدست آورند، حتی اگر اندکی اهل مطالعه باشیم در خواهیم یافت بسیاری از جنگ ها همچون ویتنام بخاطر یک عکس خاتمه یافته است.

002

 

*یکم از انجمن عکس شهرستان میانه برامون بگید.

سخن گفتن از فعالیت ها و عملکرد انجمن عکس شهرستان میانه در حالی که هنوز فرهنگ دوربین به دست گرفتن در شهری همچون میانه جا نیافته، سخت است، اما بنده معتقدم می بایست از این انجمن حمایت بیشتری صورت بپذیرد و طوری که مسئولین انجمن قدرت اعمال نظر و حمایت از اعضای خود را داشته باشند.

* وضعیت انجمن عکاسی الان چطور هستش؟

انجمن عکس شهرستان میانه در حال حاضر ۴۰ عضو دارد که ۱۰ نفر آنها فعال هستند، اگر بخواهم به فعالیت های انجام شده در طی سالیان گذشته می توانم به برگزاری سه مسابقه عکس شهرستانی، همچنین برگزاری مسابقات سراسری انتظار و همچنین برگزاری اولین آزمون استاندارد عکاسی و ارائه مدرک معتبر به هنرجویان این رشته اشاره کنم.

*شما از چه سالی در مسئول این انجمن بوده اید؟

بنده از سال ۹۰ به عنوان خادم کوچک عکاسان شهرستان میانه به عنوان مسئول انجمن عکس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه فعالیت داشته ام و پیش از آن نیز از سال ۸۴ به عنوان مدرس عکاسی برای دانشجویان معماری در دانشگاه مشغول بوده ام.

*به عنوان سخن آخر اگر موضوعی برای مطرح کردن دارید بفرمایید.

بنده از شما و همکارانتان در مجموعه خبری سایت میانا کمال تشکر و قدردانی را دارم، در آخر باید بگویم که مسئولین باید اندکی دیدگاه خود را نسبت به هنر و هنرمند تغییر بدهند تا ان شالله ما عضو کوچک جامعه هنری در سایه حمایت بیشتر بتوانیم در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن بهترین عملکرد را به نمایش بگذاریم.

 

1
1