- ارسال کننده: پیمان امینی تاریخ: ۹۴/۰۸/۲۸

اقایان محترم و عزیز شهرمان توضیح دهند

اقایان حسینی ومددی و فرماندارویژه شهرستان و شوراهای مربوطه روستا و دهیار وبخشدار و صندق بیمه و وسایر ادارات شهرستان  از شما عزیزان تقا ضا میشود که توضیح بدین  که چرا  ارومیه  از سال 92 این پروژه را انجام داده ولی در تبریز و میانه و سایر شهرستان ها  انجام داده نشده

23دستگاه سامانه ضد تگرگ در آذربایجان غربی خریداری شد

 

 

 

شناسه خبر: 2066244 - پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
 
ارومیه – خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از خریداری 23 دستگاه سامانه ضد تگرگ برای نصب در مناطق حادثه خیز استان طی سالجاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی مختاری چهارشنبه در جلسه کارگروه بخش کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به خسارات بالای تگرگ و سیل  به همراه سرمازدگی به بخش های مختلف بخش کشاورزی استان افزود: نصب و راه اندازی این دستگاه های ضد تگرگ در راستای کاهش بخشی از این خسارت ها در استان مثمر ثمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه با همکاری سازمان هواشناسی استان مناطق حادثه خیز بخش کشاورزی شناسایی شده اند از کشاورزان خواست با توجه به افزایش میزان بارندگی و وقوع بارش تگرگ در ماه های گذشته و آتی این دستگاه ها را خریداری و نصب کنند.

مختاری با بیان اینکه در حال حاضر تنها 14 درصد از محصولات و اراضی کشاورزی در آذربایجان غربی تحت پوشش بیمه قرار دارد، گفت: دستگاه سامانه ضد تگرگ ابرها را در شعاعی حدود ۵۰۰ متر تحت تاثیر قرار داده و هر کدام از این دستگاهها قادر است بیش از یک صد هکتار از اراضی اطراف خود را زیر پوشش قرار دهد.

وی  با اشاره به اینکه هریک از این دستگاه ها پارسال به قیمت ۲7۰ میلیون ریال خریداری شده اند یاد آور شد: با توجه به اینکه کشاورزان رغبتی به استفاده از این دستگاه ها به علت قیمت بالای آن نداشتند تاکنون راه اندازی نشده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سالانه به طور متوسط ۶۰۰ میلیارد ریال بر اثر بارش تگرگ به باغ ها و مزارع آذربایجان غربی خسارت وارد می شود که در صورت افزایش سطح زیر پوشش سامانه میزان خسارات به حداقل می رسد.

وی همچنین در ادامه این نشست گفت: در سفر چهارم اعضای هیئت دولت چهار هزارو 500 میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه کشاورزی استان اختصاص یافته که با جذب و این اعتبارات بخش کشاورزی استان شاهد یک حرکت جهشی در بخش تولید محصولات زراعی و باغی خواهد بود.

مختاری افزود: همچنین به منظور تامین نیروی متخصص در حوزه کشاورزی استان در سه سال آینده یکهزار نیروی متخصص در سازمان جهاد کشاورزی استان استخدام و به کار گرفته خواهند شد.

به گفته مختاری امسال برای اجرای پروژه های زیربنایی و پیشگیری از خسارات اختمالی و کاهش ضایعات محصولات زراعی و باغی نیز ، 600 میلیارد ریال اختصاص یافته که تلاش می شود این اعتبارات امسال جذب و هزینه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری کارگاه آموزشی استفاده از فناوری هسته ای در بخش کشاورزی در استان هم اشاره کرد و افزود: با استفاده از کاربرد فناوری هسته ای در بخش کشاورزی شاهد جهش زیادی در بخش خواهیم بود.

مختاری همچنین با بیان اینکه سالانه هزاران تن سموم در بخش کشاورزی استان مورد استفاده قرار می گیرد عنوان کرد: با استفاده از فناوری انرژی هسته ای می توان راه های جدید در جهت ارتقای سطح کیفیت تولیدات محصولات کشاورزی و اراضی موجود کشف و استفاده کرد.

وی در ادامه از بهره برداری 120 طرح همزمان با بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی که از 21 تا 27 خرداد ماه سالجاری خبر داد.

آذربایجان غربی از قطب های کشاورزی در کشور محسوب می شود به طوری که سالانه حدود ۵۰۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی استان زیر کشت محصولات آبی می رود که ۱۳۰هزار هکتار آن باغ، بقیه گندم، چغندرقند، حبوبات و سایر محصولات زراعی و جالیزی هستند.