- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۰۸/۲۴

آسیبها و آفتهای فراروی عزاداری های حسینی در شهر میانه

سید محمد علی حسینی طی یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی میانا نوشت: برخی از عزاداری های هیئات و دسته جات حسینی در شهر میانه باعث شد تا بیشتر به مسئله نفوذ دشمن به مسائل اعتقادی و دینی مردم در زمانی که شاید حتی بسیاری از مذهبیون و معتمدین و ریش سفیدان این هیئت ها توجه خاصی بدین مسائل نمی دهند، چند سطری کوتاه پیرامون این قضیه بیان شود.

برای شروع بهتر است به تغییر سبک در نوع آلات موسیقی استفاده شده در هیئت های حسینی اشاره کنیم ، سوال اینجاست که آیا بزرگ بودن آلات موسیقی تا چه میزان در بالا بردن معرفت ما به سرور و سالار شهیدان تاثیر گذار است! به راستی برخی از هیئت های حسینی با چه استدلالی اقدام به خرید چنین ابزار و وسایلی می کنند؟!

برای مثال در بسیاری از شهرهای کشورمان با توجه به نظر مراجع تقلید استفاده از طبل به نحو نامتعارف در عزاداری ها ممنوع بوده و با فروشندگان آن نیز در این ایام برخورد می شود. با وجود این مسئله، همه ساله شاهد رونمایی از طبل های بسیار بزرگتر از سالهای گذشته از سوی هیئت های مذهبی شهر هستیم و هیچ یک از مسئولین و متولیان این امر نسبت به این مسئله واکنشی نشان نمی دهند.

مسئله مهم دیگر که مناسب حال این ایام نیز می باشد استفاده  مسئولان هیأتهای عزاداری و مداحان از تریبون مساجد برای تبلیغ کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی است که باز متاسفانه باید گفت این موضوع نیز تا کنون با سکوت مسئولین شهر همراه بوده است و کاندیداها به صورت علنی در بسیاری از مجالس عزای امام حسین(ع) اقدام به سخنرانی و تبلیغات می نمایند.

نکته قابل توجه دیگر که می توان بدان استناد کرد،  نبود بیلان کاری و اعلام هزینه های صورت گرفته از سوی هیئت های مذهبی نسبت به نذورات و کمک های مردمی است که اکثراً دشمنان اسلام با علم کردن چنین موضوعاتی قصد در منحرف کردن مسیر عزاداری ها و دور ساختن جوانان از آن را دارند.

به هر حال وجود تشکل ها و نهاد هایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین شورای مرکزی هیئت های مذهبی علی رغم تلاش های خود در ساماندهی به هیئت های مذهبی، تا کنون نتوانسته اند برنامه مدونی به منظور جلوگیری رشد فزاینده هیئت های و دسته جات عزاداری داشته باشند.

بدون شک نباید فراموش کرد که افزایش بی رویه هیئت های عزاداری باعث شده است تا روند نظارت بر عملکرد آنها با ضعف روبه رو شود و روز به روز وحدت و انسجام موجود در برگزاری مراسمات  و اجتماعات بزرگ حسینی نمود بیشتری یابد.

در کنار موضوعات ذکر شده تعزیه خوانی هایی که گاهاً همراه با تزئین حیوانات و روایات ناصحیح از واقعه عاشورا و معصومین (ع) همراه است نیز با روحیه و احساسات پاک محبین اهل بیت(ع) بازی می کنند.

نباید فراموش کرد که سوگواری عامل وحدت و رمز موفقیت برای هر ملت مسلمانی است و ماه محرم، به عنوان ماه پیروزی خون بر شمشیر و الهام بخش مبارزه با ستمگران در انتقال پیام جهانی امام حسین (ع)، نقش اساسی دارد.

نقش عظیم حادثه کربلا و عاشورا، در به وجود آمدن انقلاب شکوهمند اسلامی بر همگان پر واضح است، پس به همین جهت عزاداری های ما همواره باید  با گرامیداشت یاد و نام شهدا و همچنین یاد نیک ولی فقیه زمان و بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی همراه باشد، موضوعی دشمنان نظام و انقلاب درصدد کم رنگ کردن آن از مجالس عزاداری هستند.

1
1