- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۰۸/۱۹

گفتگوی خواندنی با امام جمعه میانه/ چرا و چگونه برای امام حسین (ع) عزاداری کنیم؟

حجت الاسلام والمسلمین حامدی  در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی میانا، در خصوص راه های  دوری از خرافه گری و تشخیص آن در شناخت مکتب اهل بیت(س) با بیان این موضوع که بهترین راه تشخصیص خرافه از واقعیت، شناخت دین از مبادی اصلی است، افزود: به نظر بنده مبادی اصلی معارف دینی ما کتاب و سنت خدا و پیامبر(ص) می باشد و اگر ما در چارچوب تعیین شده قدم بگذاریم جای خرافه دیگر در عزاداری های ما نخواهد بود.امام جمعه میانه با اشاره به این موضوع که دخالت سلایق شخصی و اظهار نظر غیر متخصیصن در این راه از جمله آفت های مهم مسائل دینی است، خاطرنشان کرد: به هر حال حوزه دین حوزه مظلومی است؛ چرا که هر شخصی به خود جرات اظهار نظر می دهد، در بحث عزاداری ماه محرم، که برنامه ای سراسر شور و احساس است اظهار نظر کند.وی همچنین افزود: اگر شور بر عقلانیت برتری یابد، زمینه برای ورود خرافه و تحریف به فراخور حال 

خود افراد فراهم خواهد شد.

خطیب جمعه میانه با بیان این موضوع که اگر شور بر شعور غلبه کند خروجی جز خرافه و انحراف نخواهد داشت و چه بسا تقابل با فلسفه قیام عاشورا می باشد، اظهار داشت: برای مثال نماز سرور و سالار و شهیدان و یاران باوفایش در ظهر عاشورا به عنوان حرکتی برای خلع سلاح دشمنان بوده، که متاسفانه در زمان امروز جای

ر عاشورا به عنوان حرکتی برای خلع سلاح دشمنان بوده، که متاسفانه در زمان امروز جای خود را به عزاداری ها داده است.خودبه عزاداری ها داده است . 

111

امام جمعه میانه همچنین در ادامه پاسخ های خود افزود: بحث قمه زنی نیز می توان به این موضوعات اضافه نمود، متاسفانه اگر در فضای مجازی جستجویی در خصوص شیعه داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که قمه زنی به عنوان سمبل مسلمان در صدر اخبار است و جهانیان ما را با کشتار گروه های تروریستی و کشتار آنان مقایسه می کنند.

وی افزود: این برنامه ها سناریویی برنامه ریزی شده در راستای خنثی کردن حرکت تاریخی و مقدس امام حسین (ع) می باشد.

خطیب جمعه میانه همچنین تعزیه های روز عاشورا را به عنوان یک نمایش خیابانی یاد کرد و افزود: نمایش ظهر عاشورا بدون توجه به برپایی نماز جماعت چیزی جز فاصله و دوری از حقیقت مکتب عاشورا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی، با بیان این موضوع که عاشورا به بسیاری از افراد به عنوان ذاکرین اهل بیت(س) شخصیت و هویت بخشیده است، افزود: این افراد نباید توده ای حرکت کنند و به عنوان معتمدین مردم در راستای حق و حقگویی قدم بردارد.وی تبیین نیازهای جامعه و بازگو کردن آن از سوی مداحان را به عنوان اصلی ترین برنامه های قشر مذهبی برشمرد و اظهار داشت: اصل حرکت باید برای حفظ دین و مقابله با حجمه های دشمنان باشد.حامدی، ریش سفیدان و گردانندگان هیئات مذهبی را موظف به راهنمایی جوانان و پاسخ گویی به شبهات دینی آنان دانست و خاطرنشان کرد: مسلماً این افراد در مقابل وقت این جوانان مطالبه گر پاسخگو هستند و باید جایگاه برنامه های دینی در زندگانی افراد مشخص و عملی گردد.

222

 

امام جمعه میانه خطبا را موظف به بروز کردن علوم دینی به منظور پاسخگویی به شبهات دینی جوانان در میان جنگ گسترده نرم دشمنان و همچنین ارتقاع فرهنگ عمومی جامعه توصیه کرد.

وی در خصوص نقش مکتب عاشورا و سیره امام حسین(ع) در زندگی روزمره مردم و منش مسئولین، گفت: الگوی ما مسلمانان باید همچون رفتار و اخلاق سیره ائمه معصومین (ع) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حامدی خاطرنشان کرد: عزاداری های ما پیرامون شهید راه امر به معروف و نهی از منکر است ولی متاسفانه در مواردی مداحان بی ملاحضه از کنار چهره و جلوه ناپسند بی حجاب و با آرایش نامتعارف زنان و دختران پیرامون دسته جات عزاداری، رد می شوند.

وی این قبیل موارد از مصیبی بزرگ برای جامعه اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ریشه ای بحث حجاب و عفاف است که در هنگام صحبت در آن باره بسیاری از افراد سریع موضع گیری کرده و مشکلات دیگر را پیش می کشند.

امام جمعه میانه، با بیان این موضوع که حق الناس از جمله مواردی خواند که در جامعه امروزی از منش و سلوک امام حسین(ع) فاصله گرفته است، اظهار داشت: متولیان فرهنگی باید در راستای احیای فرایض دینی و موارد ذکر شده قدم های جدی و عملی بردارند.

وی افزود: ولایت مداری و ولایت پذیری در حماسه عاشورا موج می زند ولی ما در وصف ابعاد و ظواهر قضیه مانده ایم.

333

حجت الاسلام حامدی همچنین با اشاره به وحشت استکبار و دست پرورده های آنها از معارف اهل بیت(ع)، افزود: کسب سود و منافع از هر طریق ممکن از اهداف اصلی استکبار جهانی است که این موضوعات با معارف اهل بیت(ع) مغایر است.

وی بی اعتقادی به آخرت و بی دینی را عامل اصلی کشت و کشتار مردم در راستای منافع مالی کشورهای مستکبر عنوان کرد و افزود: اعتقاد سران برخی از این کشور بر عقده است که ما بندگان برگزیده خدا هستیم و بندگان دیگر باید در خدمت ما باشند.

وی افزود: تنها ملاک در دین اسلام در برتری بین افراد فقط تقوا است و تبعیض بین هر نوع انسانی به هر نحوه دیگر معنی و جایگاهی ندارد.

امام جمعه میانه آگاهی بخشی مسلمین جهان در مراسماتی همچون اجتماعات عظیم عزاداری ها و نماز عبادی سیاسی را مشکل اصلی دشمنان اسلام ناب محمدی(ص) عنوان کرد.

وی در خصوص حضور بانوان با حجاب نامناسب و استفاده از آلات و سبک های موسیقی در مراسمات تعزیه نیز، گفت: در خصوص مسئله حجاب به عنوان ضرورت اصلی دین بحث کردیم، اما در بحث حواشی عزاداری ها باید گفت؛ هر آنچه که باعث عرف متشرعه مراسم عزاداری امام حسین(ع) را بر هم بزند، طبق نظر مراجع تقلید باید از آنها پرهیز کرد.

حجت الاسلام حامدی رقابت ناپسند هیئات و دسته جات عزاداری، افزود: عزاداری های ما باید مورد قضاوت قرار بگیرید و باید در لیاقت ثبت در دفتر الهی را داشته باشد.

وی بزرگ کردن پرچم و تبل را علامت عزای حسینی ندانست و اظهار داشت: برای مثال تبل برای هماهنگی دسته جات کاربرد داشت ولی اکنون تبل های به صحنه آمده که ماشین های کشنده باید آن را جا به جا کند.

امام جمعه میانه هزینه کرد هیئت های حسینی در راه بیماران را بهتر از احسان دادن به هزاران نفری عنوان کرد.

وی همچنین زاد و ولد بیش از حد معمول هیئت های عزاداری در شهر میانه را نیز از دیگر آفت های پیش روی شهر میانه عنوان کرد و افزود: در اجتماعات بزرگ شهر نیز شاهد هستیم افراد به بهانه خالی بودن جای مداح خود در این مراسم از حضور در عزاداری ها امتناع می ورزد.

 

خبرنگار: سید محمد علی حسینی

 

1
1