- ارسال کننده: سید محمدعلی تاریخ: ۹۴/۰۷/۲۵

خاتمی مداحل اهل بیت در گفتگو با میانا مطرح کرد؛

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، حاج محمد تقی خاتمی سرپرست هیئت ثارالله و از مداحان و عاشقان ائمه اطهار و امام حسین(ع)، با اشاره به فرارسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان بر لزوم از هیئات و دسته‌جات عزاداری خواست تا از انجام اعمال خرافی و دور از شأن اسلام که موجب وهن دین و مظهر بی نظمی و ناهنجاری اجتماعی است، پرهیز کنند.

این مداح اهل بیت (ع) بر لزوم ولایت پذیری و تبیین جایگاه شهدا در هیئت‌های مذهبی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر هدف اصلی دشمن در نفوذ به هیئات و دسته جات عزاداری های سرور و سالار شهیدان در دور کردن جوانان از محور ولایت و دین متمرکز شده است که این مسئله بر لزوم عزاداری های ما بر پایه و اساس تجلی ولایت و شهدا در آنها می افزاید.

این مداح اهل بیت (ع) در گفتگویی کوتاه با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی میانا به چند سوال در خصوص ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان در شهر میانه پاسخ داده است.

111

 

نقاط ضعف و قوت هیئات و دسته جات عزاداری در شهر میانه در چه موضوعاتی می دانید؟

 در حالت کلی اخلاص و تلاش و فعالیت های بی ریا به منظور تعظیم شعائر مذهبی و تقویت ارکان عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) از نقاط قوت هیئت های عزاداری در شهر میانه می باشد، از سوی دیگر نداشتن مطالعه و اطلاعات کافی از فلسفه قیام امام حسین(ع) و نپرداختن به اصل هدف و نیت سید الشهدا که همانا امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم و یاری مظلوم است، و در برخی موارد پرداختن به مسائل ظاهری و غیر مفید از جمله اختلافات داخلی گردانندگان هیئت ها، می تواند در زمره نقاط ضعف هیئات و دسته جات عزاداری قرار گیرید.

آیا در بین مداحان شعرهایی در تضاد با واقعه کربلا خوانده می شود؟

بله، الحمد الله اکنون زیاد شاهد این موضوعات نیستیم، ولی باز این موضوع می تواند با مطالعه کتب معتبر و مستند از سوی مداحان اهل بیت (ع) به صورت کلی از عزاداری های ما ریشه کن شود.

شما بیشتر در عزاداری ها از مداحی استفاده کردید یا سینه زنی؟

به نظر بنده، هر دو مفید و موثر هستند ولی بایستی دانست که سخنرانی موجب افزایش بصیرت و معرفت ما به سید الشهدا و سینه زنی همراه با این آگاهی و معرفت بسیار برازنده و مفید خواهد بود. این موضوع در شهر میانه بیشتر به سمت عزاداری و سینه زنی تمایل دارد و مردم به منبر و سخنرانی علاقه چندانی نشان نمی دهند.

راه های نفوذ دشمن به هیئات مذهبی را در چه چیزهایی می دانید؟

مطمعناً ماه محرم فرصت مناسبی برای مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان است و دشمن تلاش می کند تا با نفوذ در عزاداری ها شیعه به برنامه های خود جامه عمل بپوشاند. به عقیده بنده دور کردن جوانان از معارف و اخلاقیات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و سوق دادن افراد به سمت مسائل افراطی و بستن راه های آشنایی آنان با مسائل دینی و مذهبی، از جمله اهداف و برنامه های اصلی دشمنان در این زمینه می باشد.

1
1