- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۴/۰۷/۱۳

قدم به قدم با حرکت خیرخواهانه نویسنده کتاب «آبتنی در مرداب»

روایت همدلی

قدم به قدم با حرکت خیرخواهانه نویسنده کتاب «آبتنی در مرداب»نویسنده میانه ای «آبتنی در مرداب» 000,000,  80ریال درآمد حاصل از فروش کتابش را به مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی اهدا کرد.

حدود دو سال قبل بود که کتاب «آبتنی در مرداب»‌،«مجموعه داستانهای کوتاه فارسی» به قلم سالار پویان چاپ و منتشر شد. هنوز مدتی از نشر نگذشته بود که این اثر ادبی، در قالب داستانهای کوتاه، از زبان منتقدین شهرستان بعنوان یک اثر متمایز در سطح بالای ادبی مطرح و با استقبال نویسندگان، منتقدین، دوست داران ادبیات داستانی و فعالان این عرصه مواجه شد، اما آنچه این موضوع را در مورد کتاب مذکور جالب تر کرد، اقدام زیبا و نیت خیرخواهانه نویسنده اش بود. طی گزارشی که قافلان در آن برهه زمانی تهیه و به این موضوع و معرفی کتاب مذکور پرداخت، نویسنده جوان «آبتنی در مرداب» اعلام کرد که کل درآمد حاصل از فروش را، که به زعم وی اگرچه قطره ای در مقابل دریای عظیم هزینه های درمانی یک بیمار سرطانی هم نیست، به یاد خواهر کوچکش که در دوران کودکی بیماری وی را از خانواده شان گرفته، به مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی صرفاً در جهت جلب نظر جامعه ای بزرگ از خیّرین به این بیماری سخت و مرموز، اختصاص می دهد، تا با اتکال به پروردگار لایزال، خیّرین بزرگ منش و افراد متمول و خیرخواه جامعه با مهربانی و دست در دست هم دادن، گوشه ای از آلام و مشکلات مادی و معنوی مبتلایان این بیماری خاص را التیام بخشند. بر اساس همین نیّت نیک، مجموعه قافلان نیز از این اقدام خیرخواهانه اعلام حمایت نموده و با تبلیغات گسترده در کنار این نویسنده همشهری ایستاد.

اینک پس از فروش کل تیراژ مجموعه «آبتی در مرداب»، مبلغ 000,000,  80ریال در آمد حاصل از فروش کتاب آبتنی در مرداب، به مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی اهدا شده است که 000,000, 40 ریال آن به صورت فیش واریزی به حساب محک و 000,000, 20 ریال به حساب کودکان سرطانی بهزیستی شهرستان میانه بوده و  000,000, 20 ریال آن نیز با صلاح دید نویسنده کتاب، بدون تبلیغ و رسانه ای شدن، توسط معاون استاندار و فرماندار ویژه سابق میانه؛ آقای حیدری آزاد، به دست خانواده ای نیازمند و درد کشیده از این بیماری جان فرسا، تقدیم شده است.

گفتنی و بسیار جالب آنجاست که این نویسنده همشهری در تمامی فیش های واریزی به حساب مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی نیز در عنوان واریز کننده «خوانندگان کتاب آب تنی در مرداب» را قید و از درج نام خود پرهیز کرده است.

باید گفت؛ امیدواریم، چنین حرکت هایی که با شروع و مشارکت علی الخصوص جوانان، بسیار لذیذ و نویدبخش تر است و در این ایامِ که هیاهو و غوغاهای کاذب زندگی به مثابه قرص مسکن چندساعته در هجوم سردردهای مزمن و طاقت فرسای بی اعتمای هاست، رفته رفته روند رو به رشدی داشته و به غنی و فرهنگ سازی کمک و دستگیری دیگران و تقویت حس انساندوستی در میان اقشار مختلف شهر و کشورمان یاری نماید. زیرا که نویسنده معتقد است ما آدمیان هرگز نباید در هزارتوی زندگانی، ارزش و اصلیت انسان دوستی و خداطلبی خویش را فراموش کنیم چرا که اگر چنین شود دنیا چند صباحی بیش دوام نخواهد آورد.

گفتنی است تقدیر ویژه مؤسسه محک «سازمان حمایت از کودکان سرطانی» از اقدام این هنرمند و نویسنده همشهری، که اوج درخشان کار بوده و بعنوان برگ زرینی در تاریخ فرهنگ و هنر شهرمان به یادگار خواهد ماند، قبلاً با تقدیرهای؛ فرماندار اسبق میانه آقای خلفاپور آغاز گشته و به مرور نوبت به سایر مقامات و مسئولین شهرستان من جمله؛ مهندس حسینی نماینده مردم شریف میانه در مجلس شورای اسلامی، حیدری آزاد معاون استاندار و فرماندار ویژه سابق میانه، اعضاء شورای اسلامی شهر، شهردار و رئیس دانشگاه میانه رسیده بود، که البته برخی با حضورقدم به قدم با حرکت خیرخواهانه نویسنده کتاب «آبتنی در مرداب» در منزل شخصی این نویسنده همشهری صورت پذیرفت.

پس از انتشار چنین خبر خوشایند و غرورانگیز در شهرستان میانه و پوشش گسترده خبری آن در سایت قافلان و سایر سایتهای خبری بومی و برخی سایتهای مهم در سطح کشور، صدا و سیمای استان نیز از قافله عقب نماند و با تهیه گزارشی اختصاصی از چگونگی ماجرای نیک در شهرمان میانه، آن را با افتخار در سطح استان و کشور به گوش آذری زبانان هموطن رساند.

پس از این اتفاقات، سالار پویان از سوی استانداری آذربایجانشرقی بعنوان جوان نخبه و نمونه این استان، با کارنامه قوی و پُرِ هنری در زمینه های نویسندگی و عکاسی در سطح بین المللی و ملی، معرفی شد که باتوجه فعالیتهای وی در سالهای اخیر دور از انتظار نمی نمود.

از عناوین و افتخارات سالار پویان در زمینه نویسندگی میتوان به کسب مقام دوم جایزه ادبی ملی نثر معاصر، مقام سوم جایزه ملی  
 ادبیات گمانه زن، و نامزدی جایزه ادبی صادق هدایت اشاره کرد که همه با کسب مقام اول جشنواره استانی شهیدشاهی در دوران  نوجوانی اش آغاز شده است، و همچنین حاصل حضور درخشان و فعالیت مسمتر وی در جشنواره های مختلف عکاسی کسب مقامهای متعدد ارزشمند از جشنواره های معتبر مختلف، من جمله جشنواره های بین المللی عکس اعتیاد و صلح ایتالیا و راه یافته به جشنواره عکس ابوظبی امارات متحده عربی در سال2014، و نفر اول جشنواره های ملی مهرباران، مقام سوم جشنواره ملی رشد و جشنواره ملی خط سوم، مقام اول جشنواره مد و لباس، مقام اول جشنواره محیط زیست، مقام دوم جشنواره جامعه + من، مقام دوم جشنواره دوسالانه عکس استان، برگزیده جشنواره های ملی سیاه و سفید، قابهای بهشتی، مادر، جلوه های آب و... است که البته این کارنامه هنری شامل برگزاری دو نمایشگاه انفرادی عکس در زمینه های مردم نگاری و جنگ نیز میگردد.

حمید محمدی منتقد ادبی و خبرنگار قافلان در اردیبهشت سال 92 در قسمتی از مقاله خود برای معرفی کتاب آبتنی در مرداب نوشته بود؛

 «آب تنی  در مرداب» مجموعه ای از هفت داستان کوتاه(نوول) محصول قلم مانای نویسنده و هنرمند پویای شهرمان «سالار پویان» است. اثری که از سال 87 در فیلتر وزارت ارشاد در انتظار اخذ مجوز برای چاپ و انتشار بوده که البته طی این سنوات بخشهایی از چند داستان آن به صورت انتخابی در  هفته نامه ی قافلان به چاپ رسیده و زمینه ی آشنایی دیگران با نگارش داستانی سالار پویان را مهیا کرده است.

داستانهای این مجموعه آمیخته ای از مضامین عاشقانه، تخیلی، فانتزی و... است.

در این کتاب که با خلق آثاری در قالب برخی سبکهای ادبی جهانی همراه است، سعی شده است با نگاهی به ناتورالیسم وگذر از مکاتیبی چون رومانتیسم و رسیدن به رئالیسم گفته شود که سبکهای گوناگون ادبیات داستانی هرگز در انحصار هیچ مرز و محدوده ی مشخصی محصور نخواهد شد و هر کسی می تواند با خلق اثرات این چنینی غلیان ذهن هنری خود را گسترش دهد.

«آب تنی در مرداب» که به تصمیم آقای پویان قرار است وجوه حاصل از فروش آن تنها صرف کودکان زجر کشیده ی سرطانی شود، دیگر نه یک اثر فردی که یک حماسه ی جمعی است که با دستان همراه میانه ای های عزیز انگیزه ای برای زایش دوباره ی امید به کودکان دردمند سرطانی خواهد داد.

در پایان خطی برای سالار پویان؛ برادرم راز و رمز پویای هنر و کشف معانی بدیع و تجلی جلوه های شهودی، عنصری بنام عشق به انسانیت و آزادی حیات وی است که انسان در بند خاک را به معراج حضور می خواند.

می توان تو را دوست نداشت اما در برابر روح رها و افکار پاک و بلندت به احترام کلاه از سر برداشت!.

لازم به ذکر است پویان قبلاً در متنی تشکرآمیز به تمامی کسانی که در این حرکت دسته جمعی سهیم و پیشوای او بوده اند، نوشته است: میترسم اگر بخواهم همه شما سرورانم را نام ببرم خدایی ناکرده دوستی باشد که اسمش از قلم افتد، پس فقط به همه شما سرورانم بخاطر مهربانیتان، احسنت میگویم, بی نهایت سپاسگزار و دست بوستان هستم, و آرزومندم در سایه سار محبت پروردگار متعال دوستی مان ابدالدهر پایدار باشد، همین!

تصویر صفحه اول مربوط میشود به همایشی در تهران با حضور بانوی اول سینمای ایران، خانم کتایون ریاحی که اخیراً گویا با دنیای بازیگری خداحافظی و به طور تمام وقت به دنیای امور خیریه وارد شده و بنیادی با عنوان «کمک (کیش مهر کتایون)» تأسیس کرده است. همانطوریکه مشاهده میشود در این تصویر، وی کتاب «آبتنی در مرداب» اثر سالار پویان نویسنده همشهری مان، را در دست گرفته و از اقدام نیکوکارانه ویژه شهرستان میانه حمایت می نماید.

این مقاله با یاد یوسف مجیری؛ پهلوان میانه ای که پس از ماه ها مبارزه نافرجام با بیماری سرطان، چند روز قبل در بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرد، نوشته شده است.

گزارش شبکه های تلویزیونی از این روایت 

1
1