- ارسال کننده: رامین.مهاجری تاریخ: ۹۴/۰۷/۰۵

روزهای تلخ و بی پایان تعطیلی موزه شهر / میانه روزجهانی موزه ندارد !!!

 

پنجم مهرماه روز جهانی گردشگری در سراسر دنیا و همچنین ایران برنامه هایی مرتبط با این روز برگزار می شود.سال پیش نیز در چنین روزهایی بود که پیشنهاد برگزاری نکوداشت هفته فرهنگی میانه برای اولین بار در تاریخ شهرستان  مطرح شد و پس از کش و قوسهای فراوان دوستان علاقه مند بدون کمک و یاری مادی و معنوی دستگاههای مسئول در اجرای این هفته فرهنگی به این حوزه با برگزاری یک برنامه این روز را گرامی داشتند .

 بهمن ماه سال گذشته که پس از سالها انتظار و آوارگی میراث تاریخی میانه  ،  موزه میانه با هزاران اما و اگر  افتتاح شد و تنها در ایام عید و آن هم جهت آبرو داری در نزد مسافران نوروزی بود که این مکان برای مدت محدودی پذیرای هموطنان شد.مسئله تامین امنیت و هزاران نواقص عهدقجری زمینه ساز تعطیلی چندین ماهه محل آشنایی با تمدن چندین هزارساله میانه گشت .

دراین میان فریاد نگرانی علاقه مندان این حوزه به مذاق صاحبان مسئول خوش نیامد و بجای رفع مشکل از ابراز نارضایتی علاقه مندان نیز ناراحت شدند.حال که پنجم مهر در سراسر کشور بازدید از تمامی موزه ها رایگان می باشد،اما متاسفانه در میانه این روز بکام دوستدارانش تلخ است و موزه تاریخی شهر به ورطه فراموشی سپرده  شده است و پنجم مهر با درب بسته روبرو خواهیم شد.

سوال این است که اگر قرار بر بسته ماندن این مکان بود کاش اجازه میدادند آثار تاریخی میانه در سایر شهر های استان نمایش داده می شدند تا مردم ایران نامی از میانه بخاطر بسپارند و چندی مهمان میانه باشند.حال چرا باید بازدیدکنندگان آثار تاریخی میانه گرد و غبارهای موزه باشند؟چرا باید مردم واننداز وجود موزه بهره ببرند؟ ماهیت اصلی واحد گردشگری مستقر در میانه چیست که پیگری مستمری مبنی بر علت تعطیل بودن موزه تا بحال و رفع این مشکل از سوی این واحد صورت نگرفته است؟

 وضعیت نابسامان قیزکورپیسی ، تعطیلی کاروانسرای جمال آباد، تخریب روزافزون قیزقالاسی و بسیار اماکن دیگری که با بی مهری و انحطاط روبرو هستند از دیگر دلواپسی های دوستداران میراث میانه می باشند. نکته اسف بار علی رغم بارها تذکر و یادآوی ، عدم قرار گرفتن نام میانه در فهرست شهرهای تاریخی استان در سایت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی می باشد که گویا تا به امروز واحدمستقر در میانه متوجه این جسارت به سرزمین چندهزارساله میانه نشده و از نام آن خبری نیست. آنچه در عمل از مرور اظهارات مسئولان برمیاد این است که تمامی ادعاها فقط در زمینه حرف و حدیث بوده و افتتاح موزه را صرفا تا مرحله بریدن روبان قرمز می دانستند. امروز پس از چندین ماه قفل بر در ماندن این مرکز مهم فرهنگی هیچ کس دیگر هیچ عکس العملی نشان نمی دهد.

با وجود تاکیدهای فراوان بر وجود خیل عظیم بیکاران در شهرستان میانه، موقعیت استراتژیک و منابع عظیم طبیعی و استعدادهای خدادادی،  اما هنوز پای ایجاد شغل و عدم بهره مندی از صنعت گردشگری در این شهر می لنگد. امیدواریم از این پس کمی بفکر باشیم  و دست روی دست نگذاریم.

 

 

 

1
1