- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۴/۰۶/۱۶

وقتی " مدارک همین الان یهویی " ملاک فعال شدن در صنعت گردشگری می شود...

بر اساس خبرهای منتشر شده  سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی قصد دارد در یک اقدام مبارک از فعالان عرصه گردشگری استان  در روز جهانی گردشگری تجلیل  به عمل آورد که نشان از اهمیت قائل شدن به زحمات این عزیزان است و جای تقدیر و تشکر فراوانی دارد.

تنها نقدی که بر این اقدام وارد است فیلتر نمودن فعالان دعوت شده می باشد. بدین معنا که ملاک تجلیل و شرط فعال خوانده شدن داشتن مدرک تورلیدری یا عضو انجمن صنفی راهنمایان گردشگری بودن است! در کشور ما این مدارک(تورلیدری و...) در عرض شش ماه با دریافت هزینه قابل توجه برای دوره هایی که اغلب شرکت کنندگان در کلاس ها حضور نمی یابند صادر می شود و بارها بر اصلاح این امر تاکید شده اما تابدین روز اقدامی انجام نپذیرفته! این گونه فعال شدن ها از نظر علمی و تخصصی منسوخ بوده و جای بحث بسیاری دارد.

در شهر ما قدرتمند ترین فعالان، نویسندگان، وبمسترهای عرصه گردشگری که اقدامات این عزیزان در سطح ملی انعکاس داشته فاقد این مدارک ( تورلیدری، راهنمای گردشگری و..) می باشند!  این درحالی است که دارندگان مدارک نیز هیچ فعالیت قابل توجهی نداشته و صرفا به واسطه اخذ آن فعال و مدعی کارشناسی میراث محسوب می شوند!

در این میان نیز یادی کنیم از دانشجویان  مدیریت گردشگری و هتلداری، جغرافیا و برنامه ریزی توسعه توریسم، بازاریابی گردشگری و... که سال ها تلاش می کنند فارغ التحصیل مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری می شوند و در پایان با معضل "مدارک  همین الان یهویی"  مواجه شده و متوجه می شوند که می توانستند چهار یا شش سال را در شش ماه خلاصه کنند!

اگر دانش را به‌خاطر کسب درآمد فرا می‌گیرید به‌حق آن‌هائی که به‌خاطر خود، علم و دانش اندوخته‌اند تجاوز کرده‌اید.( اندره ژید)

1
1