- ارسال کننده: رامین.مهاجری تاریخ: ۹۴/۰۶/۱۰

خط و نشان انحصارطلبان رسانه در آستانه انتخابات

 

تاریخچه  فراگیری و گسترش روزافزون فضای مجازی و فعالیت های رسانه ای در شهرستان میانه بسیار دور و دراز نیست.  زمانی شاید این تلویزیون و رادیو بودند که مهمترین ابزار اطلاع رسانی و آگاهی مردم بشمار می رفتند ، ولیکن امروزه این دو دارای رقبای پیشرفته تری بنام فضای مجازی و رسانه های اجتماعی هستند. سایر شهرهای کشور  و میانه  بموازات این همه گیری رسانه ای،  حجم تولیدات اطلاعاتی قابل توجهی بخود اختصاص داده اند. استقبال کم نظیر و جذابیت خاص این ابرازهای جدید با سهولت دسترسی  این امکان را فراهم ساخته است تا  اخبار بسرعت تولید شوند. اما در این اثنا تولید اخبار با کدامین صحت و با چه وابستگی هایی از جمله دلایل رجوع مخاطب به منابع خبری منتشر کننده می باشد.

از واکاوی تاریخچه فضای رسانه ای شهرستان میانه آنچه مشهود است اینکه در سالهای اخیر  این شهر دارای چندان فضای بزرگ و حجم بالای رسانه های دیجیتال نبوده است. اما امروز با وجود چندین روزنامه و سایت های خبری،  برخی دلواپسان خبر و اطلاع رسانی در آستانه انتخابات با خط و نشانهایی می خواهند این حوزه خبررسانی را بصورت انحصاری برای خود و مجموعه مربوطه محفوظ نگه دارند.

کاش همیشه قبل از دست به قلم بردن و بروز افکار خام کمی تعقل کنیم. اشاره به چند نکته به روشن شدن موضوع کمک بسیاری می کند.

رشد و ایجاد سایت های خبری در برهه های همچون انتخابات نه تنها خبری مسرت بخش می باشد ، بلکه با به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید روز به روز بر تعداد سایت های خبری استان و شهرستان با روال قانونی و زیر نظر وزارت ارشاد  نیز افزوده گشته است که نشانگر سعه صدر و اهتمام دولت بر گسترش این فضا می باشد که نام نهادن رشد قارچ گونه بر آن بداخلاقی رسانه ای است.

 مراجع ذی صلاح و مجری قانون نیز در راستای وظایف خود از بروز تشنج و برهم زدن فضای آرام در این برهه حساس جلوگیری میکنند. در مرداد ماه 94 بود که 72 رسانه از هیئت نظارت بر مطبوعات استان مجوز دریافت کردند که دلیل محکمی بر رونق مطبوعات و فضای رسانه ای و خروج انتشار اخبار هدف دار از انحصار می باشد. با این وجود مناعت طبع وزارت ارشاد در استقبال از تقاضاها برای افتتاح منابع خبری جدید در سطح کشور و استان و همچنین در شهرستان میانه،   نوید بخش آینده سازنده در انعکاس تولیدات خبری، اخبار گوناگون کشوری ، استانی و شهرستانی است .  اما حال برخی افراد وابسته که این حوزه را منحصرا  برای خود می خواهند به تکاپو افتاده اند که مبادا سایت های نوپای میانه نیز مجوز گرفته و نام سایت مجوزدار را یدک بکشند؟

 سیاه نمایی و توهم زایی طرف دیگر این ماجراست که متاسفانه افرادی نزدیک به این حوزه حساس به آن دامن می زنند.  نامگذاری گروه های فشار و اطلاق لفظ تخلف بدون وقوع!!! از دیگر سیاه نمایی های ذکر شده می باشد که متاسفانه  شاهد آن هستیم. نداشتن اخلاق رسانه ای و وابسته بودن به جریانات خاصی بدون احراز واقعی این ادعاها، دلواپسی های بعدی و دست به دامن مردم شدن برای رصد و گزارش خلاف واقع رسانه های نوپا،  را می توان آخرین حربه این انحطار طلبان نام برد که خوشبختانه مردم تیزبین خود قاضی این حرکت های پنهان و هدف دار هستند.

کاش قضاوت را به مردم و مخاطب واگذار کنیم که آگاهانه و  با دید روشن تمایزگر رسانه های وابسته  به شخص و گروهی خااااااص از شفاف و مستقل بوده و این را بخاطر بسپاریم که به سایر فعالین این حوزه احترام گذاشته و بدون داشتن قصد از میدان به در کردن رقبا کار و فعالیت خود را به نحوی احسن انجام دهیم که دیگر لازم به این سیاه نمایی ها نباشد و در اذهان عموم به عدم راستی ، درستی و جانبداری مغرضانه متهم نشویم تا فرداها نیز در میان مردم حرمت و منزلتی برایمان قائل باشند.

 

1
1