- ارسال کننده: امین کریمپور تاریخ: ۹۴/۰۵/۲۶

از غائبان جلسه منهم گلایه دارم و باید منطقی نگریست((تجلیل از خبرنگاران حاشیه2))

                 بعد از سخنان پرحاشیه نماینده میانه مهندس حسینی آقای فرماندار اینگونه ادامه دادند:

          نمو دموکراسی را به عینه دیدم :

در ابتدا نمو دموکراسی را در این جلسه به عینه می بینم . مسئولین یک طرف میز و خبرنگاران در طرف دیگر اعم از نماینده شورا ی شهر؛ فرماندار؛ شهردار و... این را نشان می دهد که همه باید پاسخگو باشند در مقابل عده ای جوان گمنام؛ که فقط یه عنوان دارند خبرنگار ؛که این خود تحولی بزرگ در سطح جامعه است . ما به سعه صدر بیشتر در این زمینه بین مسئولین و خبرنگاران نیازمندیم  و بر این قایلم که رکن چهارم دموکراسی در حد عالی جایگاه ویژه ای برای خود ساخته است و جایگاه خود را آنگونه که باید یافته.

فرماندار میانه

با تبریک روز خبرنگار هم به  حاضرین جلسه و هم به غائیبین که علت غیبت آنها و منشا قهر آنها را نیز می دانم تبریک می گویم و امید دارم که همه این دوستان به یک اتحاد واحده و مشترک برسند. تشکرویژه از اعضای محترم شورای شهر بخاطر پیش قدم شدن در مسائل اجتماعی شهرستان بعنوان منتخبین مردم می کنم .

 در ادامه سخن اینگونه آغاز می کنم وجودی بالاتر ازذات  اقدس الهی نداریم و نوشته ای بالاتر از قرآن نداریم و در این کتاب سوره ای بنام قلم هست ما باید بدانیم منشا قلمی که در دست ماست و می نگاریم چیست؟

اینجا زیاد بحث از قلم های پاک و نا پاک شد و قلم های معصوم و قلم های ضرار و قلم های خوب و بد . خلقت الهی بر مبنای عدالت است پس تکوین بر مبنای عدالت است و بر کسانی قسم خورده شده که حالت این عدالت را مراعات کنند و این تکوین الهی را جلوه گر باشند. خدمت به خلق ؛ نشان دادن راه صادقانه به مردم  از رسالتهای قلم و دوری  از قلم های گمراه کنند ؛قلم های چاپلوس و متملق گر وظیفه ماست . پس ما وظیفه داریم صداقت و قداست این قلم را حفظ کنیم و باید مسیر الهی را که مد نظربوده شناسایی کنیم که آن مبنای قسم بوده است ولاغیر. انشالله ماهم ادامه دهنده این راه باشیم.

در شهرستان نیز با اعتقاد به اینکه مطبوعات رکن چهارم دموکراسی می باشد و با بررسی رکن اساسی و اول یعنی قانون اساسی . رکن دوم دموکراسی یعنی انتخابات و سومین رکن احزاب سیاسی در بیشتر موارد مشاهده می کنیم هر جا مطبوعات خود را به تقابل یا برابر با رکن های اساسی دیگر  قرار داده شاهدیم که این رکن بر ارکان دیگر پیشی هم گرفته است پس ما باید  قدر آن را دانسته و بر این جایگاه ارج نهیم .

روحیه خبرنگار خاص است :

ولی در خبرنگاران روحیاتی است که در سایر اقشار جامعه نیست و برای او نیز دین و آیین و مرام مطرح نیست الان خبرنگاران بدون مرز هستند اگر مطالعه کنید بیشترین اگاهی دهی از ظلم ها و فجایع تاریخی دنیا ثمره کار عده ای خبرنگار گمنام بوده است و به تعبیر حقیر مصداق واقعی شهادت را دارند حال به هر دین و آیینی که می خواهند باشند. برای نشان دادند حقیقت جان خود را داده اند و آنهم در کسوت خبرنگار و کلا در جهان دو سیستم مستقل داریم یکی پزشکان بدون مرز و دیگری خبرنگاران بدون مرز که یکی جان مردم را نجات می دهد و دیگری روشنگری وقایع می کند.

پس انصاف نیست  ما این اشخاص را به چپ و راست گسیل دهیم.

در ادامه با اشاره به کتاب نوشته شده توسط یک خبرنگار انگلسیی در مورد فجایع اسرائیل در فلسطین با نام ((آسمان گریست )) به این نکته اشاره کرد که یک ارمنی این مسئولیت را چگونه فهمیده؟ این وجدان یک خبرنگار را نشان می دهد.پس انصاف نیست  ما این اشخاص را به چپ و راست گسیل دهیم و منحرف کنیم این حرکت عظیم که همانا رساندن حقیقت به گوش مردم و نشان دادن مظلومیت هاست  ؛در جامعه هم به نحوه ای نهادینه شده اند و مردم نیز از آنها مطالبه دارند چرا نمی نویسید؟؟چرا نمی گویید؟؟ شما زبان ما هستید.  انتظار دارد خبرنگار از او دفاع کند با خلاف ها مقابله کند. که اگر این فرهنگ و تفکر در  جامعه ما نیزنهادینه شود هیچگاه شاهد بروز اختلاسها و اشخاصی مانند بابک زنجانی ها  نخواهیم بود چون این ناظرین  مردم بین مسئولین حضور دارند .

دولت تدبیر و امید ؛ به مطبوعاتی که رسالت جهانی دارد قایل است انتقاد کند؛ نقد کند؛ تخلفات را بیان کند

مطبوعاتی که دولت تدبیر و امید هم انتظار دارد چنین مطبوعاتی هست .مطبوعاتی که به رسالت جهانی قایل است. انتقاد کند؛ نقد کند تخلفات را بیان کند. حق مردم را بیان کند . در کنار انتقاد هم باید نظری داشته باشد اعلام کند و بیان دارد من قایلم خبرنگار یا نویسنده موظف نیست که راهکار ارائه دهد ولی موظف هست انتقاد کند.

در شکایت ها ما از آزادی های مشروع دفاع می کنیم.

در زمینه بعضی مسائل و شکایات ها که بیان شد خبرنگاران آزاد هستند .تا زمانی که چیزی ننوشته اند کسی به آنها نمی تواند بگوید فلان مطلب را بنویس.  ولی بعد نوشتن باید مسئولیت مطلب نوشته شده را نیز عهده دار باشد اگر درست نوشته آفرین بر قلم نویسنده و اگر خلاف نوشته باید پاسخگو باشد و اینگونه هم نیست که خبرنگار هر چیز دلش بخواد بنویسد و کسی نگوید این چیست که نوشته ای ؛ چون ما از آزادی های مشروع دفاع می کنیم و آزادی حد و حدود دارد حالا حد و حدود آزادی کجاست ؟ و این تا حدود آزادی دیگران است نه بیشترو اگر این حریم آزادی را آنقدر گسترش داده یم که به حریم خصوصی دیگران نیزوارد شد ؛ این حریم شکنی است .

پس وقتی مطلبی مینویسم باید این در ذهنمان باشد که طرف برای مقابله می ایستد و باید پاسخ گو بود اصلا توصیه به شکایت نمیکنم ؛ هرکس راجب من هر چقدر بنویسد شکایت نمی کنم

ولی باید این را دانست عده ای در جامعه هستند که برای احقاق حقشان ؛ حق شکایت برای خود قایل هستند الان هم بارها مشاهده شده چه در میانه چه در شهرستانهای دیگر فرماندار علیه نویسنده ای شکایت می کند این خوب است قبلا فرمانداران را کسی می توانست نقد کند؟؟ ولی کار بحدی رسیده  مجبور شده به دادگاه مراجعه کند و شکایت نماید  این پیشرفت بسزایی است .

 

           از غائبان جلسه منهم گلایه دارم و باید منطقی نگریست

ولی برادران غایب که طی مطلبی نوشته و برای اعتراض غایب شدند  منهم گلایه مندم باید منطقی نگریست این مطلب نگاشتنی نبود چطور صفتی را به همکاران خود نسبت دهیم که اگه به خود ما نسبت داده شود ناراحت می شویم .بخاطر یک سوسک  در شهر ما نقده 4نفر کشته و تعداد کثیری نیز زخمی شدند حالا با این وضع خیلی راحت می نویسیم تعدادی سوسک و اینطور و آنطور و... خوب این خبرنگاری نیست و جالب اینکه مدعی شویم که چرا شکایت شده آنهم فقط در حدی که بیاید و معذرت خواهی کنید این درخواست زیادی نیست  و من دوست دارم که ادب و احترام منطق مداری رعایت شود

    

   تعیین رئیس اداره وظیفه خبرنگار نیست

بعضی خبرنگاران نیز رسالت خود را فراموش کرده اند به جای نقد رئیس اداره تعیین می کنند .مثلا این اینجا چه می کند ؟؟چه کسی باید انتخاب شود؟؟ و ... که در حقیقت اینها ربطی به خبرنگاری ندارد شما عملکرد و نحوه کارشان را باید نقد کنید نه بیشتر و نه کمتر و ما نباید حریم ها را گم کنیم که انوقت هرگز به نتیجه نخواهیم رسید

و خواهشمندم متحد باشیم و ماهم هدایای غائیبن را نیز تقدیم خواهیم کرد انشالله از این به بعد هم دئور این میز یک دل و یک صدا خواهیم بود .

 در آخر چند نکته را نیز خواهش دارم از دوستان خبرنگار 1.نقد و انتقاد را نیز فعال تر کنید ؛ 2.تلاش در جهت توسعه سیاسی و فرهنگی کنید 3.ایجاد فضای آزاد برای همه اقشار سیاسی و اجتماعی و هرگونه تخطی باید با قانون برخورد گردد؛4.ایجاد روحیه شاد اجتماعی ؛5. ایجاد وحدت کلی و مبارزه با تفرقه ؛6.تلاش برای توسعه اقتصادی

در آخر این عظمت و این جمع را نعمتی بزرگ برای شهرستان میدانم

1
1