- ارسال کننده: ناصر سرچمی تاریخ: ۹۴/۰۵/۲۴

قابل توجه برخی داوطلبان مجلس در میانه: اگر توانایی ندارید لطفاً کاندیدا نشوید!

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در فاصله حدود 7 ماهه به زمان برگزاری انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی، در میانه کاندیداهای زیادی رایزنی‌های خود را شروع کرده و با برگزاری جلسات خانگی و حضور در رسانه‌ها و فضای مجازی خود را برای حضور در انتخابات آماده می‌کنند.
در این بین، اعتماد به نفس کاذب و میل و هوس رسیدن به قدرت، بسیاری از افراد را چنان وسوسه می‌کند تا در کنار کسانی که واقعاً می توانند در مجلس برای مردم میانه و کشورمان اثرگذار باشند، این عده هم شانس خود را برای رسیدن به صندلی سبز مجلس در بوته‌ی آزمون بگذارند.
بسیاری از افراد به صرف داشتن مدرک کارشناسی ارشد خود را در قامت یک نماینده مجلس می‌بینند! برخی از نامزدها اصرار دوستان را دلیل شرکت در انتخابات می‌دانند و برخی برای کسب شهرت وارد عرصه انتخابات می‌شوند و برای آن‌ها مهم نیست که رای بیاورند و فقط این که اظهار وجود کنند برای‌شان کافی است.
بعضی‌ها نمایندگی را اهرمی برای قدرت خود می‌دانند و عده‌ای هم که کاملاً از توانایی‌های خود آگاهند و می‌دانند که نمایندگی مجلس در توان آن‌ها نیست ولی باز اصرار بر حضور دارند!
برخی کاندیداهای نیز که یک پای ثابت انتخابات مجلس هستند در حالی که چند دوره برای انتخابات کاندید شده‌اند و رای نیاورده‌اند باز هم فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
عده‌ای هم که در انتخابات قبلی صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان رد شده این دوره هم قصد دارند کاندیدا شوند و امیدوارند که صلاحیت‌شان تأیید شود تا از این طریق اگر مجلس نشد، حداقل بخت‌شان را برای به دست آوردن یک پست مدیریت بیازمایند.
در این میان، عده‌ای احساس تکلیف در جهت خدمت به مردم را دلیل حضور در این عرصه قلمداد می‌کنند!وبرای خود به این صورت جشن تکلیف می گیرند.
 پای سخن اکثر کاندیداهای حوزه شهرستان میانه که بنشینی این‌چنین تحلیل می‌کنند که با توجه به استقبال مردم و گروه‌های سیاسی، احتمال رای‌آوری بالاتری نسبت به بقیه کاندیداها دارند و خواستار این هستند که بقیه کاندیداهای هم‌طایفه و هم جناح باید از ایشان حمایت کرده و به نفع وی کنار روند.
هر چه به زمان رای‌گیری نزدیک می‌شویم گرایش به سمت فضای دوقطبی پیش می‌رود. صف‌بندی‌های سیاسی هم برای انتخابات آغاز شده رقابت درون جناحی در بین اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان هم برای تعیین کاندیداهای شاخص آغاز شده و برای تعیین تکلیف انتخابات جلسه تشکیل می‌دهند.
بحث استانی شدن انتخابات نیز در میان است و کلیات این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسیده است. موافقان این طرح عقیده دارند که با استانی شدن انتخابات افراد نخبه می‌توانند وارد مجلس شوند که این امر باعث بالابردن سطح کیفی و کارایی مجلس می‌شود موافقان همچنین باور دارند که اجرای این طرح باعث تقویت ساختار حزبی می‌شود و زمینه فعالیت گروه‌های سیاسی را در پی دارد که با بالارفتن رقابت‌های سیاسی، رقابت‌های قومی و طایفه‌ای کم‌رنگ می‌گردد.
شاید اگر انتخابات استانی برگزار شود افراد سرشناس‌تری پا به عرصه انتخابات خواهند گذاشت و دیگر فضایی برای حضور افراد ضعیف وجود نخواهد داشت. در حال حاضر شرایط در مجلس به گونه‌ای است که نمایندگان قوی و شاخص با لابی‌گری و نفوذ بالای خود همه امکانات و پروژه‌های بزرگ را برای شهرها‌ی خود می‌گیرند و نمایندگان ضعیف، کاری از پیش نبرده و در نتیجه مردم این مناطق دچار آسیب می‌شوند‌.
در این میان کاندیداهای زیادی از میان خانم‌ها و آقایان هم هستند که هیچ کارنامه مشخص و سابقه مدیریتی در دستگاه‌های استان و حتی شهرستان ندارند ولی نمایندگی مجلس را شایسته‌ی خود می‌دانند! این کاندیداها باید به سرنوشت برخی نمایندگان قبلی نگاه کنند که حتی از چهره‌های سیاسی و مدیران طراز اول استان بودند ولی بعد از راه‌یابی به مجلس نتوانستند خواسته‌های مردم را برآورده کنند‌، حال این کاندیداهای ناشناخته که در شهر و استان خود نه چهره‌ی سیاسی مطرح و نه سابقه مدیریت اجرایی و نه کارنامه شفافی دارند، یقیناً عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها نخواهند داشت، لذا کاندیداهایی که از توانایی‌های خود آگاهند و می‌دانند که نمایندگی مجلس در توان آن‌ها نیست بهتر است کاندیدا نشوند‌!
هر چند حضور در انتخابات برای هر شخصی آزاد است ولی رسالت نمایندگی مجلس، مسوولیتی سنگین و سرنوشت‌سازی است و قبول این مسوولیت خطیر بدون داشتن تخصص، کارایی و توانمندی‌های لازم خیانتی در قبال خود و شهروندان محسوب می‌شود.
کاندیداها لازم است به این سخن امام علی (ع) توجه کنند که می‌فرمایند‌: «‌اگر کسی توانایی انجام کاری را ندارد اگر مسوولیت آن کار را قبول کند، خیانت کرده است!»
نمایندگان کنونی مجلس هم بهتر است عملکرد خود را بسنجند و در صورتی که اقدام قابل توجهی برای مردم حوزه‌ی انتخابیه خود انجام نداده‌اند خودشان دیگر وارد این عرصه نشوند و اجازه دهند میدان برای حضور افراد توانمند فراهم شود.
شهرستان میانه سال‌هاست از قافله‌ی توسعه باز مانده و دیگر زمانی برای آزمون و خطا نیست. ما هم اگر می‌خواهیم که شهر و استان‌مان رشد کند باید نماینده‌های شاخص‌تر و توانمندتر انتخاب کنیم.
امید است نگاه مردم میانه به انتخابات عوض شود و به اصلح‌ترین افراد رای دهند تا گشایشی در توسعه شهرمان و رفع مشکل بسیاری به وجود آید و خواسته‌های به حق مردم میانه تحقق یابد‌.
1
1