- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۰۵/۱۵

همایش ترویج فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای در شهر میانه برگزار شد/گزارش تصویری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا ، 17 شوال روز نبرد پهلوانی بزرگ جوانمرد عالم بشریت حضرت علی(ع) با عمروبن عبدود در جنگ خندق که نماد شجاعت و اخلاق است به همین مناسبت  درج و تصویب” روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای” در متن تقویم رسمی کشور، با هدف پاسداری وترویج فرهنگ ارزشمند پهلوانی و جوانمردی و همچنین در راستای اهداف یونسکو در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی اقداماتی انجام شده است.

ورزش زورخانه‌ای آداب و سنتی خاص دارد. آداب و سننی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دورۀ باستانی و تاسی از پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان، خُلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزش کاران بر می‌انگیزد یا نیرو می‌بخشد. این ویژگی های نیکو در قالب شعرها و داستان هایی به صورت آهنگین و به همراهی «ضرب زورخانه» که مهم‌ترین ساز این نوع موسیقی است، برای برانگیختن ورزشکاران در هنگام ورزش از سوی «مرشد» خوانده می‌شود. ورزش کاران هماهنگ با موسیقی و نوای مرشد، جست و خیر می‌کنند و حرکات زیبای گروهی یا فردی به نمایش می‌گذارند.

ورزش باستانی در بین ورزشکاران به احترام و ادب معروف است و با اصول زیادی همراه است. به طور مثال تمامی حرکات با اجازه از سادات و پیش کسوتان زورخانه که به رخصت گرفتن معروف هست انجام می شود. شعار ورزش باستانی پرورش روح و جسم است به طوری که شیعیان معتقدند که زورخانه مسجد دوم شیعیان است. ولی در نسل جدید ورزشکاران این آداب و رسوم کم کم از بین رفته است و کمتر مذهب در این ورزش دیده می شود. یکی دیگر از اصلی ترین آداب زورخانه این است که ورزشکاران باید مواردی را از قبیل(فروتنی و از خود گذشتگی-مروت-مردانگی سفره داری-پاکیزگی کمک به فقرا و تنگدستان و دیگر صفات شامل پهلوانی)را رعایت کند.

به همین مناسبت شامگاه دیروز دوشنبه ۱۲ مرداد ۹۴ همایشی با حضور مسئولین و علاقه مندان به این رشته ورزشی در محل ساختمان ورزشی شهید آیت الله حامدی شهر میانه برگزار شد.

گفتنی است طبق وعده مسئولین تنها سالن زورخانه ای و ورزش های پهلوانی شهر میانه در هفته دولت در سال جاری افتتاح گردد.

11122233344455566677788899910101111121213131414151516161717181819192020

1
1