- ارسال کننده: خادم الشهداء تاریخ: ۹۴/۰۵/۱۴

برگی از تاریخ ؛ حضور شهید آیت الله قاضی در میانه و گردهمایی نسل طلایی روحانیون و طلاب + تصاویر

در برهه های زمانی مختلف ، اتفاقاتی می افتد که باعث ایجاد وحدت یا گردهم آمدن افراد مهم و تاثیرگذار می شود حال اگر همنشینی مربوط به دهه های گذشته باشد جذابیت بیشتری به خود می گیرد ، چندی پیش تصاویری به دستم رسید که حیفم آمد آنها را با ذکر جزییات در حد امکان و اطلاعات و برای اولین بار به اشتراک نگذارم .

نسل طلایی روحانیون میانه مربوط به دهه 40 و 50 شمسی برمی گردد که در آن زمان آیات عظامی مثل زنوزی ، بناروانی، نیری ، کتانی ، حجتی ، احمدی میانجی و ... در میانه حضور داشته و روحانیونی را پرورش دادند که بعدها هرکدام مردان بزرگ و تاثیرگذاری شدند.

در زیر 4 تصویر از آن سالها آورده می شود که متاسفانه خیلی از این علما و روحانیون دیگر در قید حیات نیستند:

زمانی که مادر حجت الاسلام حججی از دنیا می روند ، شهید قاضی طباطبایی ( متولد ۱۲۹۳ تبریز و یکی از مبارزان شیعه در دوران پهلوی ، اولین امام جمعه تبریز بعد از انقلاب و اولین شهید محراب) به همراه میرزا حسن  ناصرزاده (از وعاظ و منبری های معروف که درسال۱۲۸۷در شهر تبریزمتولد و در مرداد 59 از دنیا رفت ) و چند نفر از روحانیون دیگر تبریز برای تسلیت گویی و شرکت در مراسم به شهر میانه  می آیند .(شهید قاضی در آزادسازی  حججی و احمدی میانجی نقش بسیار موثری داشته است (مقاله))

قاضی بعد از اقامه نماز ظهر و عصر به تبریز بر می گردند ولی ناصرزاده می ماند و در مراسم ختم مادر حججی که بعد از ظهر همان روز در مسجد کربلای تقی ( موسی بن جعفر فعلی) برگزار می شود ، شرکت کرده ، به منبر می رود  و از مبارزات ایشان تجلیل می کند.

تصویر اول :

مربوط به اقامه نماز ظهر به امامت شهید قاضی طباطبایی در مسجد کربلایی تقی (موسی بن جعفر"ع") می باشد که در تصویر و ردیف اول از راست حجج اسلام سیدعبداله حسینی (پدربزرگ میربهلول حسینی) ، سیدسجاد حججی ، محمدحسین محصلی و میرزا کریم کریمی و در ردیف دوم و نفر وسطی حاج اصغر ممانی دیده می شوند .

 آیت اله طالقانی

 

تصویر دوم :

شهید قاضی به همراه آیت الله سیدستار محمدی و سیدسجاد حججی برای دیدار  آیت اله ابومحمد حجتی به کتابخانه مسجد جامع رفته اند .

 آیت اله طالقانی

تصویر سوم :

عرض تسلیت مردم به حججی را نشان می دهد که با حضور شهیدقاضی و مرحوم میدانی (پدر رحیم میدانی معاون وزیر نیرو) برگزار شده است .

 دددئئد


تصویر چهارم :

همانطورکه اشاره شد ، شهید قاضی بعد از اقامه نماز به تبریز بر می گردد و میرزا حسن ناصرزاده به همراه تنی چند در میانه می مانند و بعد از شرکت در مراسم ختم مادر سیدسجاد حججی و درهمان مسجد با علما و روحانیون جوان دیدار می کند  )آیت الله قاضی و حجت الاسلام ناصرزاده تنها یکبار به میانه آمده اند)

لاتلات

نشسته از راست :

یداله میدانی (از معتمدین و بازاریان که در بازار حاج عبدالحسین مغازه داشت) – آیات و حجج اسلام کتانی –میرستار محمدی –  زنوزی – ناصرزاده – حججی – میرزا محمد محصلی (نفرآخر) – میرزا موسی سلیمی (نشسته نفر اول ردیف دوم(

ایستاده از راست : همتعلی نمازی ( همسایه دیوار به دیوار با مسجد کربلایی تقی)

ایستاده از چپ : میرزا حسین صادقی(پدر شهید) – میراز علی ایمانی (پدر طلبه شهید محمد (آیت) ایمانی – برخی از نفرات ایستاده از تبریز آمده اند .

مابقی افرادی که حضور دارند:

آقایان و حجج اسلام حیدر نظری – منتظری – میرمجتبی حسینی (نفر ایستاده ، پسرعموی پدری سیدبهلول حسینی) - تقدیسی – شکری – چینی سازی – بهتری – ملکی – غفاری – شاهعلی انگوتی و سیدصدری

(با توجه به قدیمی بودن تصاویر چنانچه افراد دیگر  را می شناسید یا در معرفی نفرات اشکالی وجود دارد ، اعلام کنید )

نوشته :طاهر نائبی

1
1