- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۰۵/۱۱

رویای فرمانداری شدن ترکمنچای به سرانجام نرسید/ مقصر کیست!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا، ترکمانچای با بیش از ۲۲ هراز نفر جمعیت یکی ازبخش های شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی است. بحث تبدیل شدن بخش ترکمنچای از سالیان گذشته خواست اصلی مردمان این منطقه بوده است. 
در جریان چهارمین سفر استانی هیئت دولت به استان آذربایجان‌شرقی در زمان محمود احمدی نژاد  بود که صحبت از فرمانداری شدن ترکمانچای و طرح آن در جلسه هیئت دولت در آذربایجان‌شرقی به میان آمد.  اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، دولت از ابلاغ و اجرای آن صرف نظر کرد.

محمد علی مددی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در حاشیه حضور محمود احمدی برخی اعضای کابینه در استان، نامه‌‌ای در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۲ را به معاون اول رئیس‌جمهور داد و خواستار ابلاغ مصوبات هیئت دولت در تبریز در خصوص شهرستان شدن ترکمانچای  شد که و متعاقباً معاون اول رئیس جمهور در جواب نامه‌ خطاب به صدوقی دبیر هیئت دولت مرقوم کرد: جناب آقای صدوقی با سلام طبق دستور آقای رئیس جمهور با فوریت اقدام شود.

111

با وجود صدور دستور ویژه از سوی رئیس جمهور به محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، برای تبدیل این بخشداری به فرمانداری داده شد و با وجود اینکه رحیمی دستور آن را صادر کرد اما نجار وزیر وقت کشور این دستور را اجرایی نمی‌کرد تا موج اعتراضات مردمی و مسئولین شهرستان میانه در بدنبال داشته باشد.

در هیمن راستا بیگی استاندار آذربایجان شرقی برای در زمان اعلام فرمانداری ویژه به شهرستان میانه آمد ولی قبل از آن به همراه مسئولین میانه راهی ترکمانچای شد تا پاسخ استقبال پرشور مردم ترکمانچای را اینگونه بدهد، که وعده ها عملی نشد ولی پیگیر مساله هستیم و منتظر باشید. بیگی استاندار وقت وعده ی پیگیری فرمانداری ترکمانچای را تا اتمام دوره ی دولت دهم را به مردم داد.

پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، رحمانی فضلی به عنوان گزینه نهایی روحانی جهت انتصاب پست وزیر کشور ایران در دولت یازدهم انتخاب شد .سرانجام ۲۵  اسفند ماه سال ۹۲ بود که جلسه ای با حضور وزیر کشور و هر دو نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی ،امام جمعه ترکمانچای و اعضای شورای شهر ترکمانچای در محل وزارت کشور جهت بررسی این مسئله تشکیل شد.

میر بهلول حسینی دیگر نماینده مردم میانه که اخذ وقت ملاقات با وزیر کشور برعهده وی بود در این خصوص گفت : در خواست اینجانب از وزیر کشور میتوانست به صورت انفرادی نیز مطرح شود اما در سربرگ مشترک "نمایندگان میانه"و با امضای مشترک به ایشان ارائه گردید.

 

222
با برگزاری این جلسه و صدور دستور از سوی وزیر بار دیگر موج خوشحالی و امیدواری به مردم ترکمنچای بازگشت و باعث شد تا روابط عمومی دفتر نمایندگان و همچنین سایت های خبری بار دیگر از دستور وزیر کشور در خصوص فرمانداری ترکمانچای خبر بدهند.

اخبار منتشر شده از سوی روابط عمومی ها و دفتر ارتباطات مردمی نمایندگان ، جای به سر نبرد تا بعد کش و قس فراوان و بعد از گذشت یکسال صبح روز پنجشنبه مورخه ۹ بهمن ماه سال ۹۳ ، میر بهلول حسینی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری بخش ترکمانچای از مطرح شدن مجدد ارتقای بخشداری ترکمانچای به فرمانداری در جلسه هیئت دولت خبر داد.

مهندس حسینی با بیان اینکه  فرمانداری ترکمانچای دور از دسترس نیست و شدنی است ازمذاکره خود با وزیر کشور خبر داد و افزود: طبق اظهارات وزیر محترم کشور روز سه شنبه هفته جاری پرونده فرمانداری ترکمانچای بار دیگر به هئیت دولت رفته و به زودی  در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

حال باگذشت چندین ماه از مطرح شدن بحث ها و موضوعات مختلف پیرامون این موضوع اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی روز چهارشنبه هفتم مرداد ۹۴ در اظهار نظری جدید در جمع ائمه جمعه و نمایندگی های ولی فقیه در سازمانها و نهادهای استان گفت: اعلام شهرستان شدن هوراند ، مهربان و ترکمانچای و معرفی فرماندار برای هوراند قبل از تصویب به عنوان شهرستان را یکی از تخلفات اداری دولت گذشته عنوان کرد و گفت: هنوز هم درگیر این موضوع هستیم .

 

333

بدون شک مطرح شدن و آغاز حرکت تبدیل شدن بخش ترکمنچای به فرمانداری از جمله اقدامات مثبت و در جهت پیشرفت و توسعه مناطق تاریخی و با قدمت بالای منطقه بشمار می آید که با اینگونه تعابیر کام مردم را نیز تلخ تر از گذشته کرده است.
 مردم شریف و انقلابی بخش ترکمنچای میان که در بین وعده های مختلف دولتمردان سردرگم مانده اند، چندین بار به نشانه اعتراض تجمعاتی بر برپا داشته اند، و نمونه بارز این اعتراضات به بی توجهی مسئولین در سفر اخیر دولت تدبیر و امید به استان بود که اهالی ترکمنچای با در دست گرفتن پلاکاردهایی بار دیگر صدای خود را به گوش هیئت دولت رساندند.

در این اواخر نیز یکی نمایندگان مردم میانه در مجلس وعده ی شهرستان شدن ترکمنچای را مطرح کرده بود و با مطرح شدن این موضوع توسط هیات دولت در آخرین سفر خود به آذربایجان شرقی این وعده جان دوباره ای به خود گرفت اما با سخنان تازه استاندار آذربایجان شرقی این مسئله رنگ باخت.

1
1