- ارسال کننده: رضا عباسی اقدم تاریخ: ۹۴/۰۵/۰۶

روز خبرنگار و فعالان رسانه ای میانه

قدرت رسانه(5)     [به نقل از صبح صبا]                                                               ....... اقدم

دنیای خبرنگاری

17 مرداد در پیش است؛ روز خبرنگار. رسانه –چه مکتوب و چه مجازی- دنیای غریبی است. دنیایی که در آن همه گونه اتفاق می تواند بیفتد. رسانه می تواند رنگ و لعابی دروغین و فریبنده داشته باشد یا چهره ای صادقانه و روشنگر. در مقیاسی محدود و در شهری مثل میانه دوام و حیات رسانه بواسطه نبود پشتوانه های سیاسی اقتصادی بسیار سخت و مشکل است. اینکه حقیقت را بگویی و نیت خیر داشته باشی و پوپولیستی نشوی و خود را درگیر اوضاع بکنی اما هیچ مسئولی شاکی نشود و مردم نیز راضی باشند، تقریباً امری محال است! درهرحال رسانه باید در این فضا نفس بکشد و تأثیرگذار باشد. رسانه وظایفی نسبت به مردم و جامعه اش دارد و متعاقباً انتظاراتی هم دارد:

1-    در شهری چون میانه رسانه ها موظف هستند روشنگری کنند و اتفاقات و خبرهای لازم را صادقانه و بی حب و بغض به اطلاع مردم برسانند. البته لازم است رسانه با استفاده از اهل فن هر خبر و برنامه ای را تجزیه و تحلیل کرده و جنبه های مثبت و منفی، ریشه ها، حواشی و برآیندهای مربوطه را به اطلاع مردم برساند تا مردم در جریان چند و چون اوضاع شهرشان قرار گیرند. در این میان کاملاً بدیهی است که برخی راضی نباشند ولی "دانستن حق مردم است." خبرنگاران و فعالان رسانه ای مانند یک گزارشگر ورزشی بی طرف باید تلاش کنند در بیان خبر و نیز در تجزیه و تحلیل اقدامات کاملاً عاری از حب و بغض عمل کنند. جدای از اخلاق حرفه ای، هر حرکت ناشیانه و جانبدارانه و انتفاعی توسط مردم و بویژه اهل قلم و رسانه شناخته شده و به تدریج آن شخص یا رسانه طرد شده و تنها خواهد ماند و تنهایی برای رسانه یعنی مرگ. خبرنگار بمثابه یک سرباز است و حوزه رسانه بمثابه یک میدان جنگ. خبرنگار واقعی ماندن به هر قیمتی را هرگز نمی پذیرد و خریدنی نیست. خبرنگار واقعی بینا و اندیشمند و تحلیل گر و منصف و آگاه است.

2-    در تقابل با رسانه، مسئولین شهر نیز شایسته و بایسته است تا تعاملی سازنده با رسانه ها داشته باشند چراکه رسانه ها گوش و زبان مردم هستند تا ارتباطی دوسویه ایجاد کنند. احترام و ارتباط مطلوب با اصحاب رسانه به نوعی احترام به مردم است. مردم حق دارند در جریان امور و اتفاقات شهرشان باشند و این اطلاعات را از طریق رسانه ها می توانند بگیرند. در روزهای اخیر، یادداشت نگاری رسانه ای جناب آقای فرماندار و گزارش برخی بازدیدها و فعالیت های ایشان اقدامی است ارزشمند و قابل تقدیر و در راستای احترام به مردم و نماد عینی و عملی "خدمت به مردم."  تقدیر از فعالان رسانه ای در روز خبرنگار هرچند ارزشمند و خوب است اما تنها یک نمود شناختن ارزش رسانه است. رسانه ها و خبرنگاران هرچقدر بیشتر شناخته شوند و تحویل گرفته شوند، به نفع جامعه و مردم و مسئولین است.

3-    رسانه برای خدمت به مردم است و زنده به حضور و حمایت مردم. حیات و ثبات رسانه منوط و وابسته به مردم است. این مردم هستند که با ارائه نظرات، ارسال مطالب، طرح سوال، مطالبات، گزارشات و انواع ارتباطات رسانه ای، موجب می شوند تا رسانه ای سرپا بماند و از طرف دیگر باعث می شوند خواسته هایشان توسط خبرنگاران پیگیری شده و به نتیجه مطلوب برسند. هرچند میانه ای ها در فضای مجازی حضوری فعال و بسیار خوب دارند اما در رسانه های مکتوب کم تحرک و کم تأثیر هستند. باید توجه کنیم که هر یک از مظاهر رسانه ای، خصوصیت و جایگاه متفاوتی دارند. رسانه مجازی دارای وسعت مخاطب و سرعت انتقال بالایی است درحالیکه ماندگاری و استناد رسانه مکتوب بسیار قوی و مهم است. همچنین تبحر و تخصص و توانمندی و سواد رسانه ای میانه ای ها در زمینه رسانه و فعالیت رسانه ای انصافاً قدرتمند و عالی است. صبح صبا و مهرصبا و نیز سایر رسانه های میانه نیازمند حمایت و همراهی مردم هستند تا نفع و نتیجه مطلوب و دوجانبه ای درپی داشته باشد. رسانه برای مردم است و مردم برای رسانه.

4-    از هم اکنون روز خبرنگار را به همه خبرنگاران رسمی و غیررسمی، فعالان رسانه های مکتوب و سایت های خبری میانه و نیز فعالان سایت میانالی و هرکسی که با بحث خبر سروکار دارد، تبریک و تهنیت گفته و رشد و اعتلای رسانه های خبری و تجلیل و ارزش گذاری و موفقیت بیشتر خبرنگاران میانه را آرزومندیم. یا علی/

1
1