- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۰۵/۰۴

هنجار شکنی برخی مدارس شهر میانه در ثبت نام دانش آموزان/ رابطه یا ضابطه؟!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میانا،تحصیل دانش آموزان و دانش آموختگان یکی از مهم ترین عوامل دخیل در پیشرفت و ترقی یک کشور بشمار می آید. از این جهت فصل تابستان فرصت مناسبی  برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان فراهم می کند ، اما روند ثبت نام در مقاطع تحصیلی در این ایام دغدغه تازه ای را برای دانش آموزان و اولیای آنان رقم زده و کام شادی تابستان را برای آنان تلخ کرده است.

دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان به آموزش و پرورش همه استان‌ها ابلاغ شده است. با توجه به افزایش شهریه مدارس غیردولتی با وجود اینکه مسئولان اعلام کرده‌اند تا پیش از تعیین شهریه جدید مدارس حق افزایش شهریه ندارند و روند رو به رشد تبدیل مدارس عادی دولتی به دولتی شهریه‌ای(استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت امنایی و شاهد) دغدغه مادران و پدران برای یافتن مدرسه مناسب برای فرزندانشان به یک کابوس مبدل شده است.

۸۱۶۶۰۴۱۴-۶۵۴۳۷۱۸

با این وجود برخی از اولیا پیش از موعد مقرر و حتی در تاریخ های اعلام شده برای ثبت نام فرزند خود به مدرسه محدوده محل سکونت مراجعه می کنند اما متاسفانه موفق به ثبت نام نمی شوند و مدرسه مربوطه برای عدم ثبت نام، نبودن ظرفیت و سایر مسائل را مطرح می کنند.

هر چند مدارس عادی دولتی نیز از پدران و مادران دانش‌آموزان به عناوین مختلف پول دریافت می‌کنند، البته طی یک سال گذشته وزارت آموزش و پرورش سرانه به مدارس عادی دولتی پرداخت نکرده است و این امر موجب شده تا مدیران برای حل مشکلات مالی مدارس ناچار دست به دامان خانواده‌ها شوند. مسئولان وزارت آموزش و پرورش به این هم اکتفا نکرده‌اند و برای هوشمندسازی مدارس به پدران و مادران دانش‌آموزان فشار می‌آورند و بدون پرداخت یک ریال از سوی دولت توقع دارند مردم مدارس را از جیب خودشان هوشمندسازی کنند.

با نزدیک تر شدن به ماه مهر، اولیا دانش آموزان نسبت به ثبت نام آنان در مدارس اقدام می کنند ولی متاسفانه اولیا با چهره تلخ و ناراحت از مدارسی که می خواهند فرزند خود را در آن ثبت نام کنند بیرون می آیند .

برخی از والدین دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار میانا، از دغدغه های ثبت نام فرزندان خود می گویند . یکی از آنان با مراجعه به مدرسه شهید مصطفی خمینی (ره) جهت ثبت نام فرزند خود به دفتر مدیریت مدرسه مراجعه و با پاسخ منفی از سوی مدیریت برخوردار شده است . این امر درحالی است که اولیای دانش آموز هم از نظر کروکی و هم از نظر قانونی به مدرسه فوق مطابقت دارد .

مدیر مدرسه فوق الذکر، در پاسخ به اینکه ما جایی برای ثبت نام فرزند شما نداریم ذکر کرده است: شما می توانید به مدارس غیر انتفاعی نسبت به ثبت نام فرزند خود مراجعه کنید.

۱۳۹۴۰۳۲۷۱۱۰۲۴۸۱۴۴۵۵۱۱۴۳۴

با توجه به اینکه برخی از والدین دانش آموزان مشکل مالی دارند و موافقت نکردن با ثبت نام دانش آموزان آنان در مدارس دولتی موجب می شود که فرزند آنان از تحصیل باز مانده و این امر آینده کشور را به زنگ خطر در می آورد .

به گزارش یکی از منابع آگاه، در برخی از مدارس شهرستان میانه هنجار شکنی روز به روز در حال افزایش بوده و مسئولین مدارس به جای اطاعت و پیروی از قانون؛ مسائل مادی و پارتی بازی را به این امر ترجیح می دهند.

لازم به ذکر است مدرسه به عنوان یک کانون و نهاد جامعه پذیری در کنار نهادهای دیگر در جامعه مهمترین کارکردش انتقال ارزش ها، عقاید ، باورها و در یک کلام فرهنگ یک نسل به نسل دیگر است. این فرایند در دو بخش رسمی و غیر رسمی صورت می گیرد. بخش اول این آموزها به صورت علمی، مدون و مشخص در قالب تدوین و تالیف کتابهای درسی صورت می گیرد و نیروهای متخصصی  که همان دبیران هستند کار آموزش و انتقال این دانشها را برعهده دارند و هدف از آن آماده کردن دانش آموزان برای برعهده گرفتن نقش ها در آینده می باشد. بخش دوم که مکمل بخش اول می باشد معمولا به مهارتهای زندگی اشاره دارد که در قالب روابط اجتماعی داخل مدرسه به نوعی تعاملات بین اولیاء مدرسه با دانش آموزان و همچنین دانش آموزان با همدیگر را برعهده دارند، و در نهایت شخصیت اجتماعی، منش و رفتار فرد را شکل می دهند. مجموع این کارکردها به شکل گیری شخصیت مستقل، کارآمد، هنجارمند و قانونمدار می انجامد.

pc420711b68b27454526055157a2b656bc_605915_orig

مدارس در شکل گیری شخصیت دانش آموزان و قانون مداری آنان نقش موثری دارد اما متاسفانه رواج هنجار شکنی برخی از مسئولین مدارس باعث تضعیف افکار مثبت دانش آموزان و منفی گرایی آنان می شود .

امیدواریم مسئولین امر با تدبیر و تحت نظر داشتن برخی از مدیران مدارس و تحت اولویت قرار دادن قانون در امور مدرسه ها از هنجار شکنی و بروز مسائل مادی و پارتی بازی جلوگیری نمایند.

1
1