- ارسال کننده: پدرام اجلی تاریخ: ۹۴/۰۴/۳۰

آشنایی با روستای ونجان بخش کندوان شهرستان میانه

 

ونجان روستایی از توابع شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی است که در دهستان تیرچایی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده‌است.

فاصله روستای ونجان تا میانه، حدود35 کیلومتر است.مردم روستا به زبان ترکی اذربایجانی تکلم میکنند. جمعیت ونجان حدود 80 خانوار میباشد.جمعیت این روستا پس از انقلاب 1357، بعلت مهاجرت به شهرهای بزرگ کاهش یافت ولی در سالهای اخیر با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از سوی دولت و ایجاد امکانات رفاهی نظیر اب بهداشتی، برق، گاز و جاده‌های اسفالته، روند مهاجرت از شهر به روستا بطور نامحسوسی افزایش یافته است. روستای ونجان استعداد سرمایه گذاری در زمینه‌های گردشگری، کشاورزی و باغداری را با توجه به شرایط اب و هوای معتدل و نیمه کوهستانی را دارد. در زمینه گردشگری نیز کارهای صورت پذیرفته است و با طرح هادی متأسفانه بافت قدیمی این روستا از بین رفت ولی باعث ارتقا مدنیت در این روستا شده است.

کلیه اراضی کشاورزی روستا به صورت شخصی و خرده مالکی و کلیه مراتع روستا عمومی و به صورت دولتی اداره می گردد . واحد های مسکونی و خدماتی نیز در تملک شخصی بوده و مراکز مذهبی به صورت عمومی و واحد های آموزشی و تاسیساتی به صورت دولتی است.
 
روستای ونجان در یک واحد همسایگی کل واقع شده و گسستگی محلات به نحوی که واحد همسایگی جداگانه ای را تشکیل دهد وجود ندارد.
 
محصولات عمده : گندم و جو

محصولات باغی : سیب ، گردو ، زرد آلو 

دامداری روستا با عنایت به رشد بخش کشاورزی و وجود مراتع زیاد دارای رونق خوبی است. دامداری روستای ونجان مکمل کشاورزی محسوب می شود و فرآورده های آن در درجه نخست برای تکمیل نیاز های خانواده و مصرف روزانه است

اراضی طبیعی روستا اکثرا در قسمت شمال قرار دارد. از جمله پوشش گیاهی مراتع میتوان به آویش ، گل ختمی شیرین بیان ، کاسنی ، مرزه کوهی و... که خواص دارویی داشته و نیز پوشش گیاهی برای چرای دام محسوب می شود .

 

روستای ونجان با عنایت به موقعیت قرار گیری در کنار رودخانه فصلی کلامرز که از شرق روستا عبور می کند در معرض خطر سیل میباشد . همچنین به لحاظ لرزه خیزی جزء مناطق با خطر نسبی بالا محسوب میشود.
 

 

منابع:http://vanjandehyari.blogfa.com

https://www.google.com/search?q=روستای+ونجان+میانه

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86

 

1
1