- ارسال کننده: رضا عباسی اقدم تاریخ: ۹۴/۰۴/۲۵

نیمه پر لیوان

مجموعه نوشته های: قدرت رسانه(قسمت 4)                                                           ....... اقدم

نیمه پر لیوان

رسانه می تواند مسئولین را به چالش بکشد و این چالش منجر شود به حرکت بیشتر و مفیدتر. خط قرمز و لبه تیغ این چالش، پرهیز از تخریب و غرض ورزی و سهم خواهی است. مسئولین ما شایسته است رسالت و انتقادات رسانه ها را بپذیرند و رسانه ها نیز بایسته است تا قلم شان عاری از حب و بغض افراطی و ناخوش باشد. اینجا میانه است و ساختن آن در دستان ماست. اصحاب رسانه هم می توانند با قدرت قلم و بیان و کلمات خود یک شهر را به هم بریزند و فلج کنند، و هم می توانند مسئولین را در کمیت و کیفیت وظایف شان یاری رسانده و اعتبار و افتخار شهر را بالا ببرند. با هم، برای هم.

در این باب و با این نگاه، اشاره ای می کنیم به چند اقدام مثبت و خوب؛ فقط از باب نیمه پر لیوان!

1-    "اعضای شورای شهر به همراه شهردار از مرند و فعالیت های شهرداری مرند بازدید کردند." همواره گفته ایم و گفته اند که خرد جمعی موجب رشد فکری است، تقابل آرا سازنده است، تبادل اطلاعات مفید است، استفاده از تجربه دیگران ارزشمند است، و و و بی تردید بازخورد این بازدید و بازدیدها و برنامه های مشابه موجد اندیشه هایی سازنده برای شهر خواهد بود.

2-    پارک مخصوص بانوان افتتاح شد، افتتاح قیچی و روبانی نه، افتتاح واقعی! داشتن مکانی اختصاصی برای بانوان اندیشه ای است که چندسالی است در بسیاری از شهرها رایج شده و صدالبته اندیشه ای شایسته است. هرچند هنوز محتاج امکانات بیشتری است. هرچند فضا بسیار محدود و کوچک است و هرچند مشرف بودن ساختمان های اطراف کاملاً مطلوب نیست. اما کار، کار ارزشمند و مهمی است.

3-    نیمکت های فلزی جدید که در معابر شهر نصب گردیده وجهه و جلوه خوشایندی به شهرمان بخشیده است. طرحی که در شهرهای دیگر در مرحله سوم و چهارم است و آنها در حال نصب نیمکت هایی با اشکال جالب و چندکاره و سازه هایی مدرن هستند. مبلمان شهری به نوعی یکی از نمادهای هویت شهری است. اگر تعداد و تنوع آنها بیشتر شده و گلدان هایی هم به آنها اضافه شود بی تردید بر رضایت و نشاط شهر خواهد افزود. امید که در مراحل بعدی، خلاقیت و هنر و زیبایی را هم به آن بیفزاییم.

4-    چند سالی است در ایام عید، دفترچه های گردشگری مخصوص میانه چاپ و به مسافران داده می شود. گوهر نایابی که قبلاً فقط در شهرهای دیگر می دیدیم! بی تردید این اطلاعات علاوه بر وجهه و شخصیت دهی به شهر، موجب می گردد مسافران عبوری اندکی بیشتر تأمل کرده و ما خود نیز باور کنیم میانه جاهایی نشان دادنی برای مهمانان دارد! امید که این اقدام در تابستان نیز پی گرفته شود و همچنین ایرادات موجود در نامهای انگلیسی و ترجمه های انگلیسی آن رفع گردد و با پرهیز از سمت و سوی تبلیغاتی، فقط به نیازهای مخاطب آن توجه نموده و پربارتر و مفیدتر گردد.

5-    با ظهور پدیده های رسانه ای مجازی، سالن سینما از چشم افتاد و متأسفانه حفظ و ادامه حیات سینما داری بسیار غیراقتصادی و ناممکن شد و تنها سینمای میانه تعطیل شد. در این میان اندک علاقمندان پرده سینما  بی مکان ماندند و لذت دیدن فیلم بر روی پرده عریض سینما در میانه محو شد. اما در اقدامی شایسته و قابل تقدیر، اداره ارشاد سالن بزرگ خود را به پخش فیلم های روز اختصاص داد، آنهم با پخش دیجیتال. هرچند بدیهی است که این امر مقرون به صرفه نبوده و سودی مالی نخواهد داشت و همچنین دردسرها و مشکلاتی خواهد داشت اما زنده نگه داشتن روح سینما، ارزش و قداست بالایی دارد و این اقدام ارشادی ها کار بزرگ و ارزشمندی است.

6-     چند وقتی است که دیوارهای شهرمان، رنگ ها و نوشته های شاد و محترم و زیبایی به خود می بینند که جلوه و احساسی قشنگ به شهر داده است. حس اندیشه گرانش و دست اجرا کنندگانش درد نکناد!

........................................................

***  امید که اقدامات اشره شده بالا آنقدر زیاد باشد که جا برای قلم زدن در باب ضعف و کاستی ها نیاز نشود./

..............................aghdam13@yahoo.com.........................

1
1