- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۴/۰۴/۰۷

آب شرب وسیعترین شهر آذربایجان شرقی در آستانه چالش جدی

آب شرب وسیع‌ترین شهر آذربایجان شرقی در آستانه چالش جدی

آب شرب شهرمیانه با رها شدن پروژه انتقال آب از سد گرمی چای مردم وشهر را با تنش و خطر جدی مواجه کرده است.
آب شرب وسیع‌ترین شهر آذربایجان شرقی در آستانه چالش جدیبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در طبقه‌بندی استانهای کشور بر اساس شاخص پایش منابع آب از مهر ماه تا اسفند ماه سال 93، 11 استان کشور شامل آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل،‌چهارمحال و بختیاری، خراسان شمال و رضوی، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویر احمد، گیلان و مازندران در دسته مناطق درگیر با "تنش آب" گزارش شده‌اند.
 
شهرستان میانه به عنوان وسیع‌ترین شهر استان اذربایجان شرقی در شرایط کنونی آب شرب خود 30 حلقه چاه تامین می‌کند ولی به دلیل افزایش جمعیت این تعداد چاه جوابگوی تامینآب شرب شهری نیست.
 
اکنون به دلیل کمبود منابع تامین آب شرب مورد نیاز مردم و خشکسالی، ورود آب چاه به شبکه آب شرب میانه در کنار مورد کلرزنی دلایل بی‌کیفیتی آب شرب این شهر است و این موضوعی است که سلامت مردم میانه را به خطر انداخته و اکنون بسیاری از مردم از این مورد رنج می‌برند.
 
تصمیم‌گیریهای مسئولین طوری رقم خورده که وضعیت آب شرب میانه به حال خود رها شده است.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل جلسه‌ای در خصوص تامین آب شرب شهر میانه با فرماندار مربوط افزود: استفاده ازپتانسیل چاه کارخانه فولاد این شهرستان برای تامین آب شرب ضرورت دارد.
 
وزیر نیرو در سفر یک روزه خود در تاریخ 24 خرداد 93 در خصوص پروژه انتقال آب شرب میانه گفته بود: سد گرمی‌ چای با تصفیه‌خانه و 50 کیلومتر خط انتقال که از پیشرفت 70 درصدی برخوردار بوده و مکانیزم ماده 56در آن استفاده شده تا پایان سال 94 تکمیل خواهد شد.
 
پروژه انتقال آب شرب میانه از سد گرمی چای به علت کم توجهی و تخصیص نشدن اعتبار به حال خود رها شده است و شهر میانه در شرایط نامطلوبی از لحاظ آب شرب به سر می‌برد و سلامت مردم و اکوسیستم طبیعی در خطر جدی است.
 
مشاور معاون استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان میانه در این خصوص گفت: حدود 70 درصد سد گرمی چای 40 درصد از انتقال آب پیشرفت داشته هم اکنون در حال اجرا می‌باشد ولی جهت ادامه پروژه 60 میلیارد بودجه لازم است.
 
مدیر روابط عمومی فرمانداری گفت: از آنجایی که مشکل آب یک مشکل جهانی است شهر ما از این موضوع مستثنی نبوده ولی برای رفع قطعی مشکل آب شرب تمامی مسئولین نهایت تلاش خود را خواهند کرد ولی به قطع یقین با اتمام پروژه انتقال آب سد گرمی چای هیچ مشکلی گریبان گیر مردم و شهر نخواهد گشت.
 
1
1