- ارسال کننده: پدرام اجلی تاریخ: ۹۴/۰۴/۰۳

آشنایی باروستای سبز میانه

سبز (میانه)

 

سبز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قافلان‌کوه غربی بخش مرکزی شهرستان میانه واقع شده‌است. نام اصلی این روستا سبیز می باشد که به عنوان سبز شهرت دارد، روستای سبز یکی از بزرگترین روستای شهرستان میانه است. در مجاور این روستا، روستای ارباط می باشد.
روستای سبز بدلیل موقعیت جغرافیایی ونزیدیکی به اتوبان و همچنین وجود نیروی کار فراوان موقعیت خوبی برای توسعه و همچنین تبدیل شدن به شهر را داراست. امابعلت نبودحمایت ازسوی مسئولین این روستابه شهرتبدیل نمیشودهمچنین این روستابعد از روستای گلنگدرنزدیکترین روستابه شهرستان میانه میباشدیعنی حدود5کیلومترازمرکزمیانه فاصله دارد.دارای بیش از 800 خانوار می باشد،این روستا امکانات رفاهی وورزشی ازقبیل(باشگاه بدنسازی وسالن فوتبال وغیره)رادارامیباشد.
اصلی ترین مشخصه این روستا و صنایع دستی آن جارو می باشد که شهرت کشوری به این روستا بخشیده است و درآمد بخش عمده ای از مردم این منطقه از این طریق تامین می شود.

اکثر مردم این روستا به شغل کشاورزی مشغول می باشندومحصولات عمده آن سورگوم جارویی، برنج، گندم ،جو،صیفی جات ویونجه می باشد وهچنین دارای کارخانه شالی کوبی می باشد که علاوه بر استفاده کشاورزان روستای سبز کشاورزان روستاهای اطراف نیز شالیها(برنجهای)   خود را جهت شالی کوبی به این کارخانه می برند.

مناطق دیدنی

مهمترین اثر دیدنی این روستا مزار سید مصطفی می باشد که علی‌رغم اینکه سالها از رحلتش می گذرد ولی بیش از پیش مورد توجه اهالی معتقد منطقه می باشد و هر پنجشنبه صدها و شاید هزاران زائر از اهالی سبز و ارباط و شهر میانه وحتی سایر روستاهای شهرستان میانه برای زیارت و نذر و نیاز بر سر مزارش حاضر می شوند و با همت عالی توانسته اند زیارتگاه و حسینه ای در خور بر سر مزارش احداث کنند. سید مصطفی درسال1346/09/23دار فانی را وداع گفتند.

مرداب : در نزدیکی روستای سبز مردابی وجود دارد آب آن خاصیت آبدرمانی و  گل آن خاصیت گل درمانی دارد. وهمچنین یک علف خودروریی وجود داردکه کشاورزان از آن برای بسته بندی محصولات خویش نظیر سبزی ،یونجه وبرنج وغیره استفاده می کنند.

 

 

 

1
1