- ارسال کننده: رضا عباسی اقدم تاریخ: ۹۴/۰۳/۲۶

قدرت رسانه(2) -زمستان میانه و بهار شهرهای دیگر

قدرت رسانه(2) زمستان میانه و بهار شهرهای دیگر            

.................. نوشته: اقدم.............. به نقل از دوهفته نامه صبح صبا................

رسانه می توانداقدام یا عملکرد نهاد و سازمانی را بزرگنمایی کرده و در دیدگاه جامعه بزرگتر و توانمندتر از آنچه هست نشان دهد؛ و برعکس گاه می توان با برخی شیوه های رسانه ای، یک نهاد و سازمان را خنثی و ضعیف نمایاند. این قدرت رسانه است. اکنون نمی خواهیم چیزی را بزرگ یا کوچک نماییم. می خواهیم چند نمونه از آنچه در دنیای اطرافمان می گذرد را بازنمایی کنیم. نمونه های زیر مربوط به ژاپن و سوئد و دوبی و لندن نیست. نمونه هایی است از داخل کشور و شهرهای همسان میانه. قدرت رسانه بازنمایی این اقدامات است. امید که شهر خودمان چنان اقداماتی داشته باشد که با افتخار به انتشار رسانه ای آن بپردازیم نه اینکه با حسرت این خبرها را بخوانیم و بازپخش کنیم!!

1-  جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر 18 اردیبهشت در روستای عشایری هارلو از توابع بخش آبش احمد شهرستان کلیبربرگزار شد. در این جشنواره کشوری (تنها جشنواره عشایری کشور!) علاوه بر مسابقات سوارکاری در پنج کورس، دوی استقامت و طناب کشی و پاراگلایدر و ورزشهای باستانی هم اجرا شد. همچنین برنامه هایی نظیر پخت نان سنتی، آش محلی، برپایی آلاچیق، ارائه دوغ محلی، تولیدات دامی و صنایع دستی عشایری و ... نیز اجرا گردید. از این جشنواره 20 تا 25 هزار نفر دیدن کردند.

2-  مرتفع ترین پل معلق پیاده رو خاورمیانه در مشکین شهر افتتاح شد. طول این پل 345 متر و عرض 3 متر و ارتفاع 80 متر است. در کنار این پل قرار است یک کمپ تیم ملی با سرمایه گذاری 300 میلیلارد تومانی بخش خصوصی ساخته شود. همچنین احداث یک شهرک توریستی در کنار پل شامل هتل، استخر آب گرم، پیست اسکی و ارابه رانی و اسب سواری و دوچرخه سواری و ... جزو برنامه است.

3-  مراسم عزاداری شهری نظیر آران و بیدگل، با شکوه عظمت خاصی همه ساله از شبکه های سراسری پخش می شود. شور و حال مراسم پنان است که هر دلداده ای حسرت دیدن و حضور در آن را دارد. نظم و ترتیب موجود و نیز نوحه ها بسیار دلنشین و جذاب است. آنهم زمانی که برای دیدن یک عزاداری با حس و حال در میانه یا بابت مکان باید مکافات کشید یا زمان دقیق را کسی نمی داند یا ... !

4-  هر از گاهی خبری می شنویم از جشنواره غذای محلی، جشنواره روستایی، جشنواره چیدن سیب، جشن معرفی سوغاتی مخصوص، بزرگترین مراسم آش نذری، بزرگترین مراسم حلیم نذری، بزرگترین تجمع خیابانی عزاداران، و و و  و فقط "می شنویم"(!!)

5-  نمونه های فوق فقط مربوط به یک ماه اخیر بودند. ماهی که جزو زمان پیک مسافرت و جذب توریست نیست. عمده برنامه های اینچنینی در ماههای توریستی سال رخ می دهند که جذب مسافر بالایی دارند.دیگران گاه در بازنمایی اقدامات خود اغراق می کنند. دیگران گاه در کمیت و کیفیت کارهایشان زیاده روی می کنند. دیگران گاه از تعدد رسانه هایشان استفاده به نفع می کنند. رسانه های ما نیز باید شایسته و بایسته در نشر خبرهای میانه و معرفی داشته ها تلاش کنند. اما رسانه های ما هم باید چیزی داشته باشند تا آن را نشان دهند./

...........................aghdam13@yahoo.com................