- ارسال کننده: رضا عباسی اقدم تاریخ: ۹۴/۰۳/۲۲

قدرت رسانه

 قدرت رسانه                                                                       نوشته: اقدم

(به نقل از اولین شماره دوهفته نامه صبح صبا)

1-  "در دروازه را می شود بست اما در دهن مردم را نمی شود بست." این جمله نوستالژیک و سنتی سالهای دور به نوعی نمایانگر قدرت رسانه است، رسانه شفاهی و سنتی دیروز که اکنون نماد و نمودی نوین یافته است. با همین دهان مردم می شد شخصی را بدبخت کرد و البته می شد شخصی را به عرش رساند. مهم نیست حق با کیست! مهم نیست راوی کیست! مهم نیست صحت خبر در چه سطحی است! مهم نیست این وسط وجدان و انصاف و شرع و عرف چکاره اند! هر حرف و اتفاقی را می توان بازنشر نمود و جریانی ساخت. غافل از اینکه شرع و عرف توصیه های مؤکدی در اینباره دارند.

2-  روزنامه و رادیو و تلویزیون کم کم وارد گود شدند ونه تنها نقل قول های شفاهی و زبانی مردم را محو نکردند بلکه به آن بال و پر داده و تقویت کرده و باد دادند.همان نقل قول های زبانی و بازنشرهای شفاهی کوچه بازاری حالا با رنگ و لعاب فریبنده تر و باورپذیرتر چهره می نمایند.

بس که ببستند بر او برگ و ساز                 چون تو ببینی نشناسیش باز

شاید قبلاً به فلان کس و حرفهایش اعتماد داشتیم و بهمان کس و حرفهایش را معتبر نمی دانستیم اما اکنون در انبوه بلندگوها و سخنگویی ها و هیاهوها، دیگر تشخیص سره از ناسره بسیار دشوار و گاه غیرممکن است. فلان کس و بهمان کس همسایه و هم محله بودند و آمار تمام پیدا و پنهان شان را داشتیم اما اکنون در گردوغبار موج و تصویر و قلم، تمییز بین حق و ناحق آسان نیست.

3-  رسانه ها روز به روز بزرگتر و بزرگتر شدند و اکنون تبدیل شده اند به یک هیولای غول پیکر، هیولایی که دیگر هیچ کس و هیچ چیز جلودارش نیست. حالا تمام امور جهان به نوعی در دست رسانه است. این رسانه است که خوب و بد را تعریف می کند. این رسانه است که تصمیم می گیرد مردم چه بیاندیشند و چگونه بیاندیشند. این رسانه است که می تواند موضوعی را آگراندیسمان کرده و مسئله ای مهم و جهانی بنمایاند و نیز می تواند موضوعی را چنان مخفی کند که توجه هیچ جنبنده ای را برنیانگیزد. بعنوان مثال نماد رسانه ای جهان امروز، رابرت مورداک است، یهودی استرالیائی تبار که غول رسانه ای دنیاست. همان کسی که زمانی قول داده بود با ابزار رسانه (شبکه های ماهواره ای) تا سال 2010 فرهنگ ایران را تسخیر نماید! همان کسی که اخیراً قول داده تا سال 2020 غیرت و عفاف و بنیان خانواده را در نزد ایرانیان نابود کند. او حامی مالیو مالک بسیاری از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است که به حرفه ای ترین شکل ممکن، با دست خود ایرانی وارد حریم خانواده ایرانی شده و ریشه فرهنگ ایرانی را نابود می کند. او در هر کشوری می تواند هرگونه تغییری را در فرهنگ یا اقتصاد یا ذائقه یا سیاست ایجاد کند. از چین و مالزی گرفته تا بالکان و اوکراین. از ایران و سوریه گرفته تا کوبا و برزیل. این قدرت رسانه است.

4-  میانه در زمینه ورزش در کل آسیا و جهان صاحب نام است. در زمینه هنر و سایبر فراتر از سطح استان حرکت می کند. اما در عرصه مطبوعات و رسانه های نوشتاری هنوز هم از همسالان استانی خود عقب است.بعد از سالها، قافلان در فضای رسانه ای میانه ظهور کرد و تلاش هایی نمود و مرکب رسانه را در میانه به حرکت درآورد. اکنون صبح صبا رخصت ورود می طلبد. هر نشریه ای یک فرصت مغتنم است برای جامعه تا تلنگر و محرکی باشد برای رشد و تعالی و حرکت. می خواهیم گام دیگری برداریم و صدای رسایی باشیم برای مردم. هر نشریه و سایت فرهنگی و هنری که راه می افتد بی تردید راه چندین ناهنجاری و بزه را می گیرد. پس دست تک تک همشهریان را جهت تأثیرگذاری برای فردایی بهتر می فشاریم. حمایت و همدلی و همراهی شما را خواستاریم تا ما نیز در ساختن میانه ای افتخارآمیز نقش داشته باشیم. صبح صبا بعنوان نشریه ای مستقل با اعتقاد به تمامی اصول و قوانین رسمی و دینی و عرفی و نیز با احترام به حریم و حرمت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و با امید به تأثیرگذاری مثبت و سازنده از امروز گام اول را بر می دارد. تلاش داریم بتوانیم حلقه رابطی باشیم بین مسئولین و مردم تا بمثابه دولت و ملت، به افزایش و تقویت همدلی و هم زبانی کمک نماییم. سرفراز و مصمم و امیدوار گام بر می داریم؛ یا علی . . . 

aghdam13@yahoo.com

1
1