- ارسال کننده: علیرضا نصیرزاده تاریخ: ۹۴/۰۳/۲۱

عنوان مقاله: «سوءاستفاده از بیکاری»

زمانی با خودم فکر می کردم که واقعاً در جامعه امروزی ما در بین بسیاری از مشکلات گریبان گیر مردم، شاید بیکاری به عنوان معضلی اساسی باشد! ولی بعدها فکرم در این زمینه گسترش پیدا کرد و به موضوع خیلی اساسی تری دست پیدا کردم که تمرکز درباره این موضوع، بسیار مهمتر از خود بیکاری است و من اسم این معضل را «سوءاستفاده از بیکاری» نامگذاری نمودم.

تمرکز درباره این نامگذاری، بر اساس تجربیاتم در طول چند سال اخیر درباره بیکاری شکل گرفت که حاصل مشاهدات روزمره من در مورد جامعه و بیکاری موجود در آن است. در این نوشتار، سعی می کنم بسیار ساده و راحت صحبت کنم و نظرات دوستان را در این مورد جویا بشوم.

این معضل باعث شده که بسیاری از مسئولین فکر کنند که مثلاً قدم های مثبتی درباره رفع بیکاری در جامعه برداشته اند و کار بسیار بزرگ و شق القمری را در حیطه وظایف خود به انجام رسانیده اند و با این کار توانسته اند باری از مشکلات مردم از بابت بیکاری، بردارند در حالیکه نه تنها چنین نیست بلکه با این کار، به بدنه زندگی مردم نیز آسیب بزرگی وارد نموده اند بدون اینکه خود به این معضل بزرگ اجتماعی، آگاه باشند یا نباشند.

شاید بسیاری از مسئولین در این مورد، موضع گیری بکنند ولی برای هر موضوعی نیاز به دلیل منطقی است که من برای اثبات نظر خود، مدارکی در دست دارم که نشان خواهد داد این معضل(سوءاستفاده از بیکاری) در جامعه امروزی ما ریشه دوانده و به مرور زمان نه تنها به صورت اساسی باری از مشکلات بیکاران برنخواهد داشت بلکه آنها را در آینده با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد نمود که خود معضلی بزرگتر از عواقب بیکاری است و مسئولین بهتر است در مقام حامی، این معضل سوءاستفاده از بیکاری را از بین ببرند وگرنه بعدها با مشکل بسیار خاصی مواجه خواهیم شد(البته در حال حاضر هم این مشکل وجود دارد) که جبران خسارات آن برای مسئولین بسیار سنگین خواهد بود و بعدها مردم، مسئولین را مقصر اصلی خواهند پنداشت(همان مسئولینی که مدعی رفع بیکاری در جامعه هستند) و از آنها در آینده به عنوان افرادی غیرمسئول یاد خواهند کرد.

شاید بسیاری از دوستان در تفکرات خود چنین بپندارند که شاید هدف نویسنده درباره موضوع سوءاستفاده از بیکاری؛ اعتیاد به مواد، طلاق، تکدی گری، روسپی گری، دزدی و ارتکاب به جرم های دیگر و امثالهم باشد ولی چنین نیست و با این که این مشکلات در جامعه ما به وفور مشاهده می شود ولی ممکن است عامل اساسی آن، فقط بیکاری نباشد در حالی که موضوع گفته شده(سوءاستفاده از بیکاری)، عواقبی بسیار بدتر از آن را به دنبال دارد که شاید این مشکلات نیز کمابیش در داخل آن باشد و یا نباشد.  

ادامه این موضوع را به چاپ مقاله ام در هفته نامه قافلان اختصاص داده ام که امیدوارم بعد از بررسی های لازم برای چاپ این مقاله از سوی هفته نامه، دوستان بقیه این مطلب را در این نشریه دنبال نمایند. با تشکر.

 

 

1
1