- ارسال کننده: پدرام اجلی تاریخ: ۹۴/۰۳/۲۱

معرفی روستای سنقر آباد بخش کندوان شهرستان میانه

سنقرآباد (میانه)

 
سنقرآباد اطلاعات کلیکشوراستانشهرستان بخش دهستان نام محلی
 ایران
آذربایجان شرقی
میانه
بخش کندوان
گرمه شمالی
سنقر آوا
 

سنقرآباد روستایی است از توابع بخش کندوان شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی ایران.

این روستا در دهستان گرمه شمالی واقع شده‌است.

سنقر آباد روستایی آرمیده در دامنه کوه های بزقوش و سر سبز با آب و هوایی کوهستانی و دل انگیز در گویش محلی به این روستا سنقراوا گفته می شود سنقر نام پرنده ای شکاری می باشد که در کوهای بزقوش زندگی می کند و بز قوش نیز نام دارد به دلیل آوای سنقر در این منطقه به این روستا سنقر آوا گفته می شود. مردم روستای سنقر آباد از طریق در آمدهای دامداری و کشاورزی و باغداری زندگی می کنند اکثر محصولات باغی این روستا سیب می باشد که به شهرت خوبی از لحاظ کیفیت رسیده است. و به لحاظ وجود چندین سد خاکی و به احتمال اینکه از آب سد گرمه شمالی بهره خواهد برد آینده خوبی برای این روستا پیش بینی می شود.

معرفی رشته کوه بزقوش موقعیت جغرافیایی: کوهستان بزرگ بزقوش واقع در مرز استان اردبیل و آذربایجان شرقی به صورت یک رشته شرقی – غربی حد فاصل بستان آباد تا نزدیک بخش کیوی خلخال امتداد دارد. بررسی توپوگرافی قله: خط الرأس ملایم و کمتر صخره ای بزقوش از قلل متعددی تشکیل شده است که از جمله مهمترین آنها باید از قلل تیرچایی 3020 متر، بیلاردان 3050 متر، ماقوچ داغی 2508 متر و قملار 2538 متر نام برد. آبادی هریس، اسب فروشان، اردها، قره شیران، و انباران در شمال رشته و در جنوب آن روستاهای آرموداغ، تارون، رزقان و سرخه قرار دارند. مسیر صعود به قله : از طریق جاده کوهستانی و بسیار دیدنی اردبیل به بستان آباد کمی پس از شهرستان بکر و سرسبز سراب به سمت جنوب وارد جاده اسب فروشان گردیده، به سوی خط الرأس سرسبز بزقوش حرکت می کنیم. آبادی در میان درختان بلند تبریزی و سایر درختان احاطه شده است. دشت های پهناوری از هر سو آبادی و دهکده های مجاور را در بر گرفته اند. هوا پاک و لطیف است و حرکت و جنب و جوش زیادی در دهکده به چشم می خورد. همه مشغول کار هستند. از سمت چپ نهر آب مسیر خود را به سمت خط الرأس پی می گیریم. در تمامی طول مسیر گل های زرد و آبی و قرمز و جویباران و زنبورها به چشم می خورند. بهار آغاز شده است و رو به شکوفایی دارد. هوا گرم نیست و سرسبزی دشت تا افق گسترده شده است. قله به صورت خوابیده ای در سمت جنوب روی خط الرأس دیده می شود. از کنار آبشار زیبای کوچکی عبور کرده و از طریق یال شمالی قله به تدریج در شیبی بسیار ملایم، با عبور از چندین تپه ماهور کوچک و بزرگ بالا می رویم. سرانجام در نقطه ای که یال به خط الرأس می رسد (1) کمی به سمت چپ ادامه مسیر می دهیم و به قله بزقوش می رسیم. دیدار ارتفاعات مسطح بزقوش در شرق و غرب و دره و دشت بزرگی که تا شهرستان میانه امتداد می یابد از جمله مناظر فراز بزقوش به شمار می رود. به شمال که بنگریم قلل سبلان و یخچال های باشکوه آن را می بینیم. استراحتی طولانی کرده و سپس از طریق همان یال مجدداً به اسب فروشان باز می گردیم. بهترین زمان صعود به بزقوش اردیبهشت و خرداد می باشد. وضعیت قله در زمستان : سرمای بیش از حد هوا و طوفان و برفکوبی سنگین در دشت حد فاصل اسب فروشان یا هریس تا قله از موارد مهمی است که هنگام صعود می باید مد نظر قرار گیرد.بُزقوش یا بُزغوش (به ترکی آذربایجانی: Bozquş)‏ نام رشته‌کوهی با امتداد شرقی-غربی در جنوب شهرستان سراب و شمال شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی ایران است. این رشته‌کوه در میان دو رود آجی چای و شهر چای قرار گرفته و در میان شهرهای سراب، بستان‌آباد، هشترود، میانه، گیوی و نیر قرار گرفته است. نام قدیمی این کوه بزکش بوده است که سپس با دگرگونی به بزقوش تبدیل شده است. ساختار زمین شناسی بزقوش شامل کوههایی با شیب ملایم و از سنگهای حاصل از غبارهای آتشفشانی مربوط به کوههای آتشفشانی سبلان و سهند است.حاوی معادن کشف نشده‌ای از مس است و وجود دانه‌های پیریت در این سنگها اهالی را به یاد طلا می اندازد. از نظر زمین‌شناسی این کوه‌ها خاستگاه کوهه‌ای دارند. قلل دو قله آغ داغ (۳۳۰۶ متر) و قیسیر (۳۱۰۰ متر) از مرتفع‌ترین قلل این رشته‌کوه می‌باشند.

http://www.roostanews.com/?lang=fa&p=image&id=d2g9d2gmcj1tY-gmaWQ9NTM@NyZkPTIwMTA@MiZlPS5qcGcmb-RuPTImb-RoPWltYWdlL2pwZWcmb3c9NDgwJm9oPTM2MA__&

http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2013/09/%D8%B3%D9%86%D9%82%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AF-4.jpg

منابع:http://fa.wikipedia.org

https://www.google.com

http://www.roostanews.com

http://www.songorava.blogfa.com

1
1