- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۰۳/۱۹

لغو خصوصی سازی شرکت فولاد آذربایجان

قرارداد واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی فسخ شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همانطور که وزیر اقتصاد و شورای امنیت کشور پیش‌تر دستور داده بودند، در جلسه‌ای که روز شنبه (۱۶ خرداد) در سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد، قرارداد واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی با توافق خریداران ]گروه مالی بانک ملت و یک شخص حقیقی]  فسخ شد.

کارخانه فولاد آذربایجان در پی لغو موقتی خصوصی‌سازی به سازمان ایمیدرو ]شرکت هلدینگ زیر مجموعه وزارت صنایع[ بازگردانده شده است و ظاهرا قرار است از ابتدای ماه آینده، تولید در این مجتمع صنعتی از سر گرفته شود.

علاوه بر این سازمان ایمیدرو در روزهای گذشته با تزریق دو و نیم میلیارد تومان به حساب کارخانه فولاد آذربایجان، سه ماه از چهار ماه حقوق معوقه کارگران را پرداخت کرده است. این کارگران علاوه بر یک ماه حقوق معوقه، عیدی و یکسری از مزایای سال ۹۳ را نیز طلب‌کارند.

گفته می‌شود سازمان ایمیدرو در حال حاضر به دنبال تعیین هیات مدیره و مدیرعامل جدید کارخانه فولاد آذربایجان است.

از سوی دیگر منابع ایلنا می‌گویند دولت قصد دارد کارخانه فولاد آذربایجان را بعد از اصلاح ساختار، تعیین وضعیت کارگران، تعیین وضعیت وام‌های طرح‌های توسعه، حسابرسی و ارزش‌گذاری مجدد بار دیگر به بخش خصوصی واگذار کند اما این بار با این شرط که امنیت شغلی هر ۵۷۳ کارگر این مجتمع صنعتی تامین شود.

این در حالی است که شورای تامین میانه نیز پیش از واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی مقرر کرده بود «کارفرمای جدید این واحد تولیدی حق ندارد هیچ کارگری را اخراج کند»، اما بخش خصوصی تنها چند روز پس از تصاحب کارخانه در اواخر آذر ماه ۹۳ ، ۴۰ کارگر پیمانی را اخراج کرد و دو ماه بعد در پایان بهمن ماه نیز پس از اخراج حدود ۲۴۰ کارگر قراردادی دیگر، تولید در این مجتمع صنعتی را به دلایل نامعلوم متوقف کرد.

گفتنی است کارخانه فولاد آذربایجان با نزدیک به ۳۳۰ کارگر قراردادی و ۲۴۰ کارگر رسمی به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فولاد شمال غرب کشور و تنها کارخانه تولید فولاد در آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در سه کیلومتری جنوب شرق شهر میانه احداث شده است

1
1