- ارسال کننده: کامران قره داغی تاریخ: ۹۴/۰۲/۲۳

افسانه لاله های واژگون در میانه

 

افسانه لاله های واژگون در میانه

رخ نمایی و جلوه گری لاله های واژگون ، به عنوان یکی از کمیاب ترین گل های جهان، در ارتفاعات میانه از جاذبه های بهاری این خطه به شمار می رود

 لاله واژگون

 

دیدن لاله های سر به زیرانداخته در دامنه کوهستان ها، یک سفر بهاری به یادماندنی برایتان رقم میزند. لاله های واژگون یکی از گل های نادر در دنیاست که فرصت کوتاهی برای رخ نمایی در بهار دارد. این گل زیبای وحشی را می توان در چند منطقه از ایران مشاهده کرد؛ از میاندشت در استان خراسان شمالی تا چنارود چادگان در چهارمحال و بختیاریو شهرستان میانه.

اگر قصد داشتید به دیدن لاله های واژگون بروید خوب است بدانید بعضی از مردم محلی آن را به نام «اشک سیاوش» و بعضی به نام «اشک مریم» می شناسند. دلیل نخست، افسانه ای است مربوط به پهلوان اسطوره ای ایران باستان که می گویند جایی که خون «سیاوش» اولین بار بر زمین ریخت «پرسیاوش» رویید. گل لاله سرخ رنگی که شاهد این اتفاق بود، سر به زیرانداخت و بر بی گناهی سیاوش گریست. بعد از آن این گل به همان حالت مشغول گریستن ماند و «لاله واژگون» نام گرفت.

لاله ها  واژگون به شکل زنگوله هایی با رنگ های سرخ  در  آخرین روزهای فروردین ماه تا اوایل خردادماه، منطقه وسیعی از بخشدهستان کله بوزغربی  کوهستان روستای الله داد را رنگ می زند.  

لاله واژگون از زیباترین گیاهان زینتی دنیا است که بازارپسندی بالایی را دارد و بازارهای کشورهای اروپایی و آمریکایی توجه خاصی به این گیاه نشان می دهند، این گل به دلیل دارا بودن ساقه‎های بلند و قوی می تواند به عنوان گل شاخه بریدنی به اقصی نقاط دنیا صادر شود.

لاله واژگون مقاومت زیادی در برابر سرما و سازگاری ویژه ای با دامنه های سنگلاخی و صخره ای دارد و چنانچه زیستگاه این گل به وسیله انسان و دام تخریب نشود، توانایی پوشاندن عرصه های وسیعی از طبیعت را با رویش هزاران شاخه زیبا دارد.

گیاه لاله واژگون از جمله گیاهان در خطر انقراض کشور است که هرساله به دلیل برداشت غیرقابل کنترل گل و پیاز از رویشگاه های طبیعی، بیش از پیش در معرض نابودی قرار دارد، از دست دادن این نعمت بزرگ که از میلیون ها سال پیش به ما به ارث رسیده است، ضایعه ای بزرگ خواهد بود.

به علاوه شکل و رنگ و اندازه گل آن بسیار زیبا و مناسب برای پارک ها و باغ ها است و می‎تواند رقیبی جدی برای لاله‎ها و سنبل‎هایی باشد که اکنون در تمامی نقاط جهان کشت و کار می‎شوند و این گونه قابلیت فروش به صورت گیاه گلدانی را نیز داراست.

 

 

1
1