- ارسال کننده: پدرام اجلی تاریخ: ۹۴/۰۲/۱۹

آشنایی با بخش کندوان

آشنایی با بخش کندوان

بخش کندوان در دامنه کوهای بزگوش واقع شده است. از نظر موقعیت جغرافیایی ازسمت شمال به شهرستانهای اردبیل و سراب؛ از سمت مشرق به شهرستان خلخال؛ از سمت جنوب به بخش مرکزی شهرستان میانه محدود می شود. مرکز این بخش شهر ترک می باشد. که جمعا دارای سه دهستان به نامهای دهستان کندوان ؛ دهستان گرمه شمالی و دهستان تیر چای است. سابقه این منطقه از نظر بخش بودن طولانی بوده و درحدود سالهای 133۰هجری شمسی به عنوان بخش ترک مطرح بود است ولی به جهت سیاستهای غلط ورژیمهای منحوس گذشته از بخش بودن خارج شد. و دوباره در دی ماه 1368 با عنوان بخش کندوان به تصویب وزارت کشور رسید. به جهت وجود محرومیتهای بی شمارش جزء مناطق محروم به حساب آمده و خوشبختانه از آن به بعد اقدامات فراوانی در جهت محرومیت زدایی این بخش به عمل آمده است.
بخش کندوان دارای 5605 خانوار و 87 روستا و 36هزار نفر جمعیت و 36 روستای آن دارای دهیاری می باشـد که به علـت فاصـله آنها از مرکز بخش از پراکندگی قابـل محسوسی بر خوردارند. به طـوری که فاصله آخرین روستا 60کیلومـترو نزدیک ترین روستا در حدود 3 کیلومتری قرار دارد و همچنین فاصله مرکز بخش(شهر ترک) تا شهرستان میانه 25 کیلومتر می باشد. بخش کندوان در مدیریت آب و خاک مقام اول استانی را دارد و برخی از روستاها این بخش در تولید محصولات کشاورزی رتبه اول استانی را در دست دارند.این بخش به دلیل وجود پتانسیل های بالقوه توسعه از قبیل منابع آب و ذخیره طبیعی آن(وجود کوهای سر به فلک کشیده بزگوش و کوهای میدانداغی) و وجود خاک نسبتا مرغوب وآب کافی (به ویژه دهستان تیر چای به لحاظ وجود باغات و تولید میوه سر آمد این بخش به شمار می باشد.)اما به دلیل عدم برنامه ریزیها صحیح در جهت استفاده بهینه از امکانات خدادادی و عدم توجه به بخش کشاورزی بعد از جریان اصلاحات اراضی در دوره گذشته فشار زندگی کشاورزان زحمت کشی را به زانو در آورده بود. فلذا وضع کشاورزی و دامداری در حالت اسفباری قرار داشت که به دنبال آن مهاجرت های چشم گیری از روستاهای همجوار و حتی از مرکز بخش(ترک) به پایتخت یا شهرهای دیگر صورت گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی فعالیتـهای چشمگیری در رشته کشاورزی انجام گرفت. اما با این حال شغل عده ای از مردمان این منطقه کشاورزی و دامداری و صنایع دستی است که امید است با برنامه های در دست اجرا و طرحهای آینده و با همکاری اهالی متدین منطقه چهره این بخش متحول شده و به یکی از مناطق نمونه و موفق کشور عزیزمان تبدیل شود.
(بخش کشاورزی)
منطقه کندوان به دلیل پتانسیلهای بالای کشاورزی و صنعتی ، گام مهمی را در توسعه به یمن توجهات و تلاشهای مختلف برداشته است.. منطقه کندوان از نظر غالب منطقه ای زراعی و کشاورزی است . وجودآب فراوان و اراضی حاصلخیز ، منطقه را به یکی از قطبهای کشاورزی شهرستان و حتی منطقه تبدیل نموده است.محصول عمده غالب که در این منطقه کشت میگردد گندم و جو است. استفاده ازکشاورزی مکانیزه در منطقه در قسمتهایی که تردد کمباین و آلات کشاورزی امکانپذیر است وجود دارد و غیر از آن کشاورزی بصورت سنتی جریان دارد. همچنین وجود باغات سرسبز یکی از عمده فعالیتهای مهم منطقه است .باغات سیب ، گردو و زردآلو از میوجات غالبی است که در منطقه پرورش داده میشود . برخی از محصولات منطقه نظیر سیب روستای توشمانلو به خارج از کشور صادر میگردد و کیفیت خوبی را دارد . علاوه بر این میوجات ، میوه هایی چون ، گیلاس ، هلو ، و آلبالو نیز در منطقه وجود دارد. ذرت هم از تولیدات منطقه به شمار میرود که تنها در 40 هکتار از زمینها منطقه کشت میگردد همچنینی تولید زنبور عسل و عسل طبیعی به دلیل طبیعت و دامنه های زیبا و غنی در منطقه رواج دارد.
1
1