- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۴/۰۱/۲۳

کارگران فولاد آذربایجان به وزیر اقتصاد : مطالبات ما را پرداخت کنید

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران اخراجی فولاد آذربایجان در این طومار گفته‌اند عملکرد صاحبان جدید کارخانه بیانگر نیت واقعی آن‌ها مبنی بر سوءاستفاده از بیت‌المال و کسب امتیاز بیشتر از دولت است و مفاهیمی چون سرمایه‌گذاری، توسعه صنعت و اشتغال برای آنان ارزشی ندارد.

کارگران فولاد آذربایجان در پایان بهمن سال گذشته، دو ماه پس از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی اخراج شدند. تولید در این مجتمع صنعتی‌‌ همان زمان متوقف شد. این کارگران در دو ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند و پاداش و عیدی آن‌ها نیز به تعویق افتاده است اما تاکنون با دستور شورای تامین در کارخانه حاضر شده‌اند.

کارگران فولاد آذربایجان در بخشی از این نامه که در وبسایت محلی میانا منتشر شده است در تشریح شیوه خصوصی سازی این کارخانه آورده‌اند: کارگران و نمایندگان میانه در مجلس شورای اسلامی و مقام‌ها و مسئولان این شهرستان ایراد‌ها در نحوه واگذاری و علی‌الخصوص عدم اجرای کامل اصل ۴۴ را بار‌ها و به عناوین مختلف به اطلاع سازمان خصوصی‌سازی و مسئولین مرتبط رسانده‌اند، ولی افسوس که موثر نبود و مسئولین امر هر نوع ایراد، انتقاد و اعتراض به عدم اجرای مفاد اصل ۴۴ را به عنوان مخالفت با اصل واگذاری تلقی و تبلیغ کردند و در ‌‌نهایت بدون توجه به اصل امانت‌داری بیت‌المال و دغدغه‌های رهبری و رعایت حقوق کارگران و مردم، مجتمع فولاد میانه را به بخش خصوصی واگذار کردند.

در ادامه این طومار آمده است اکنون پس از گذشت چندین ماه از حضور خریداران در محیط امن و پر از آرامش و همکاری همه جانبه کارگران، چهره واقعی ‌آنان عیان گشته است و برنامه‌ریزی برای اخراج ۵۷۳ نفر از نیروی کار رسمی و پیمانی، عدم پرداخت به موقع حقوق و عیدی کلیه کارگران، حذف مزایای بن کارگری و ممانعت از ارائه تسهیلات صندوق ذخیره فرهنگیان، حذف وعده غذا، توقف کامل خط نورد میلگرد، توقف کامل اجرای طرح‌های احیاء، ذوب و ریخته‌گری، عدم پرداخت به موقع اقساط واگذاری، از دست رفتن بازار منطقه و پراکنده شدن مشتریان چندین ساله شرکت و صدمه دیدن آبرو و اعتبار شرکت نزد سایر تولیدکنندگان، بانک‌ها و مشتریان و... همگی از این جمله است.

کارگران در عین حال گفته‌اند مگر سازمان خصوصی‌سازی مسئول اجرای صحیح اصل ۴۴ و دستورالعمل نظارت پس از واگذاری نیست؟ چرا این سازمان در قبال نقض تعهدات قرارداد واگذاری توسط خریداران سکوت کرده است؟ تاخیر سازمان خصوصی‌سازی در رسیدگی سریع به مشکلات موجود ضمن اینکه نشان‌دهنده بی‌توجهی به فرمایشات رهبری و عاملی در جهت بروز شکاف بین ملت و دولت به جای همدلی و همزبانی است بلکه عاملی است که مانع از دستیابی روزانه شرکت به بیش از ۲ میلیارد ریال سود شده است و صدمات روحی و مالی شدیدی بر کارگران و خانواده‌هایشان و فضای کسب و کار شهرستان میانه وارد کرده است.

کارگران فولاد آذربایجان در بخش دیگری از نامه ضمیمه این طومار از وزیر اقتصاد خواسته‌اند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و قبل از تظلم‌خواهی در دادگاه‌های صالحه و اعتراض و تجمع، از حراج مجدد بیت‌المال در قالب اعطای مشوق مالی به خریداران جلوگیری کند.

گفتنی است کارخانه فولاد آذربایجان به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه فولاد شمال غرب کشور و تنها کارخانه تولید فولاد در آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در سه کیلومتری جنوب شرق شهر میانه احداث شده است.

1
1