- ارسال کننده: سید محمدعلی تاریخ: ۹۴/۰۱/۲۲

تاملی در شعار دولت و ملت، همدلی و هم زبانی

رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری فرمودند. قطعا ایشان با توجه اشرافیتشان به شرایط و اوضاع کشور ‚ منطقه و جهان ضرورت همدلی و همزبانی دولت و ملت را اولویت اصلی و اساسی دانسته و این عنوان را برای امسال انتخاب نموده اند.

تاملی در شعار دولت و ملت، همدلی و هم زبانی

 یکی از مولفه های اصلی همدلی و همزبانی دولت و ملت  اعتماد ملت به دولت و دولت به ملت است. متاسفانه در طی تاریخ معاصر ایران بنا به شرایط  اجتماعی ‚  فرهنگی ‚ سیاسی ‚ اقتصادی و روانی ‚ ملت ایران هیچگاه به دولتهای مستقر اعتمادی نداشتند . ولی در برهه های بسیار کوتاهی همانند دولت ملی دکتر محمد مصدق مردم به دولت اعتماد کرده و در  حمایت از دولت در مقابل تحریم نفتی انگلیس و همپیمانانش پشتیبان دولت بوده اند بطوریکه زنان ایرانی جهت حمایت از اقتصاد غیر نفتی و حمایت از دولت طلاهای خود را پیشکش دولت کردند.

 پس از انقلاب اسلامی نیز مردم همواره پشتیبان دولت ها بوده اند اما به نظر میرسد که در سالهای اخیر بنا بدلایلی که در این مقال کوتاه فرصت بررسی و تجزیه و تحلیل آن نیست خلاهای در این خصوص بوجود آمده است از این منظر است که تاکید مقام معظم رهبری بر همدلی و همزبانی دولت و ملت اهمیت خود را نشان می دهد.یکی از مولفه های اصلی رابطه اعتماد آمیز دولت و ملت درستی  قول و عمل دولتمردان در قبال مردم است و به زبان ساده تر روراستی دولت با مردم است .تاریخ انقلاب اسلامی ایران نشان داده است که هرچقدر دولتها و مسئولان با مردم روراست بوده و راستگویی را پیشه خود ساخته اند کارها سامان و امور به نحو احسن به سرانجام رسیده است .

اعتماد دولت و ملت و همزبانی و همدلی مسیر دوطرفه است و ملت ایران بویژه در بزنگاههای تاریخی و علی الخصوص در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقابله با توطئه های معاندین انقلاب امتحان خود را پس داده  و همیشه سربلند و سرافراز بوده اند  و با صبر‚ شکیبایی  و استقامت مشکلات را تحمل نموده و همواره پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری آن بوده است و امروز نیز این پیام رهبری معظم انقلاب را با دل و جان شنیده و به آن عمل خواهند نمود و از دولت و مسئولان حمایت خواهند کرد .اما دولت و دولتمردان و بویژه نخبگان سیاسی و فکری مسئولیت سنگینی در این خصوص بعهده دارند تا همپای ملت با فکرو گفتار و عمل خود همدلی و همزبانی را به نمایش گذارند . چرا که اصولا اجماع نخبگان فکری و سیاسی هرکشوری از اصول اساسی و ثابت تعالی و پیشرفت است .

اگر بطور مصداقی به همدلی دولت و ملت بپردازیم نحوه مواجهه و برخورد گروهها و جناحهای سیاسی با بیانیه سوئیس می تواند آزمونی در این مورد باشد.نحوه مواجهه با بیانیه سوئیس که حاصل تلاش و زحمات خستگی ناپذیر  تیم مذاکره کننده هسته ای که انصافا از علم و تبحر دیپلماسی بهره مند بوده و شناخت واقع بینانه ای از روابط بین المللی دارند و همچنین با حمایت دکتر روحانی  و رهنمودها و حمایت های رهبری معظم و اشرافیت کامل ایشان صورت گرفته است می تواند معیاری در مورد همدلی و همزبانی باشد.لازم به اشاره است که این بیانیه یک بیانیه مطبوعاتی است و  چارچوب توافق هسته ای را مشخص کرده است که براساس آن در طی سه ماه آینده تا یازدهم تیر ماه توافق نهایی نگارش خواهد شد و اگر ان شا الله با تاییدات خداوند متعال و پشتیبانی و حمایت و تایید مقام معظم رهبری به امضا برسد به عنوان سند بین المللی تلقی و برای طرفین الزام آور خواهد شد . بررسی این بیانیه از جنبه های مختلف از حوصله این بحث خارج است اما می تواند آزمون عملی برای همدلی و همزبانی ملت و دولت و جناحها و گروههای سیاسی باشد که امروز نیاز کشور و جامعه ماست و بایستی در این خصوص همه گروهها و جناحهای سیاسی از این تلاش دولت حمایت کرده و همدلی خود را با دولت   د رمقابل دشمنان نشان دهند .

 موضوع دیگری که بایستی به آن اشاره کرد ضرورت همدلی و همزبانی مسئولان و مردم در شهرستان میانه است. مردم میانه نیز همانند مردم عزیز ایران اسلامی همواره پشتیبان نظام جمهوری اسلامی و دولتهای مستقر بوده اند و در برهه های تاریخی علاقمندی خود با تقدیم شهدای عزیز به نظام اسلامی نشان داده اند و حق دارند که از امنیت و تکریم و رفاه و امکاناتی که در کشور فراهم می شود بهره مند گردند .

مردم شریف میانه مردمانی نجیب و پرکار هستند و به مسئولان و دولت اعتماد دارند ولی در کنار آن انتظارت به حقی نیز از مسئولان دارند . شاید در حال حاضر از اصلی ترین انتظارات و مطالبات  مردم از مسئولان و مدیران شهرستان بویژه از منتخبین خود که از نردبان جمهوریت نظام وبا رای مردم  در جایگاه قانونگذاری قرار گرفته اند همدلی و همزبانی بیشتر است .متاسفانه بعضا شاهدیم که به جای  همدلی و همزبانی در جهت رفع مشکلات عدیده مردم بویژه مشکلات بیکاری که در شهرستان بیداد میکند به مباحث تفرقه افکن پرداخته و در خصوص مصادره کارهای  روز مره صورت گرفته  دعوای حیدری نعمتی به راه می اندازند وموجب هدر رفت سرمایه و انرژی شهر و کشور می گردند .اصولا یکی از آموزه های دینی ما این است که وظیفه و مسئولیت را بایستی به نحو  احسن با در نظر گرفتن رضایت خداوند متعال  انجام داد نه بخاطر نشان دادن خود و ضایع کردن اجر و ثواب عمل .  نبایستی هرکاری که در شهرمان  انجام می دهیم و یا دیگر مسئولان انجام می دهند را با  مانور سیاسی و تبلیغاتی بی ارزش کنیم  . اگر به آموزه های دینی اعتقاد داریم که حتما هم مسئولان ومدیران دلسوز ما چنین هستند نیاز به بوق و کرنا کردن و مصادره کردن امورانجام گرفته  روز مره به نفع خود نیست .

تو نیکی می کن و در دجله انداز                   که ایزد در بیابانت دهد باز

نکته آخر اینکه متاسفانه اختلاف و نزاع بیخودی و منیتها باعث گردیده فراموش کنیم که ما مسئول نظم و سامان زندگی مردم هستیم و مسئولیت سنگینی بر دوش تک تک مسئولان در  قوای سه گانه وجود دارد. در شرایط فعلی انجام مسئولیت بدور از منیت و هم افزایی و همدلی مهمتر از هر امر دیگری  است . سوء هزینه کردن منابع و ظرفیتها  باتوجه به  زمان اندک برای انجام مسئولیت  به نفع هیچ شخص و گروهی نیست . آنهایی که خیلی نزاع می کنند طبعا کمتر فکر می کنند و کمتر گوش می دهند و خیلی عواقب کار خود را نمی سنجند می باید کسر عقل  و غریزه را به نفع عقل تغییرجهت داد .نزاع و درگیری عمدتا در مخرج کسر و یا غریزه است و نه در صورت و عقل . هنر فهم مسئولیت و هنر فکر کردن اوج انسانیت و معنویت است .

مهدی فاطمه به عید امسال بانی است              در سال فاطمی همه دلها خدایی است

ای کاش دیگر نبینیم هیچ رنگی از نفاق            چون سال سال همدلی و همزبانی است (۱)  

نگارنده متن : حافظ شورچی تحلیلگر مسائل سیاسی

1
1