- ارسال کننده: یاوراحمدپور تاریخ: ۹۴/۰۱/۰۸

جناب آقای دکتر شورچی....

بنده نکات برجسته متن شما از روزنامه قانون(93/11/12) را در اینجا در  چهار  بند بازنویسی می کنم و یکی دو پیشنهاد برای شما دارم. (دوستان متن کامل این مطلب را لایک می کنم و در صفحه خودم دارم اگر مایل بودید مطالعه کنید).

دکتر شورچی اذعان داشته اند که چون اجماع و درک یکسانی از مفاهیم نیست و همچنین وحدت در بین نخبگان وجود ندارد (ظاهرا گروهی و منافع حزبی دنبال می شود) و ... مسائل و مشکلات عدیده ای پیش میاید.

نکاتی از متن شما:

  1. اما اجمالاً می‌توان گفت که اندیشمندان توسعه برآنند که اگر نتوان الگویی ثابت را برای توسعه به همه کشورها تحمیل کرد اما می توان از مبانی و شاخصه های سراسری و ثابتی برای آن سخن گفت که شمار و تعداد این شاخصه ها در نگاه‌های مختلف متفاوت است.
  2. با تمام این اوصاف و آگاهی از این تاکیدات چرا این سنت قوی و آشکار متاسفانه در شرایط کنونی مغفول است و در شرایط حاضر بسیاری از نخبگان و بازیگران سیاسی – اجتماعی باوجود دشمنان و رقبای خارجی متعدد اما نه تنها در پی اجماع و انباشت قوا نیستند بلکه آنگونه که دیده می شود اصل را بر رقابت و منازعه با یکدیگر گذاشته اند و به نوعی می توان گفت بازی بسیاری از نخبگان کنونی کشورمان به صورت معادله جمع جبری منفی درآمده است که پیروزی یکی به معنای شکست دیگری معنا می شود. 
  3. به نظر نگارنده در حال حاضر تا این امر مهم محقق نگردد و اجماعی پیرامون اهداف کلان نظام و نگاه به آینده بین نخبگان و خواص بوجود نیاید دستیابی به اهداف ملی – اسلامی دشوار خواهد بود.
  4. در واقع « ضعف تعامل و عدم آگاهی از اهداف مشترک » باعث شده است تا بسیاری از نخبگان و صاحب منصبان کنونی به جای تقویت یکدیگر عملاً بخشی از انرژی خود را صرف خنثی سازی یکدیگر مصروف بدارند و این از نگاه ما علت العلل بسیاری از مشکلات کنونی و ضعف نظام اداری و بوروکراسی و در سطحی کلی‌تر فرآیند توسعه کشور است.

پیشنهاد بنده:

شما دارید وضعیت و هست ها بیان می کنید در حالی که باید به چرا و چگونگی ها بپردازید تا مثمر ثمر باشد. بنده احساسم بر این است که محافظه کارانه برخورد می کنید و ورد به بحث نمی کنید(یا اینکه اطلاعاتش را ندارید). این در حالی است که پیشرفت اسلامی و ملی نیاز دارد وارد بحث شوید. جدا باید پاره ای از رفتارها برچیده شود و رفتارها و الگوهای اسلامی و مثبت باید جایگزین شود. شما در همان وضعیت بودن و هست ها مانده اید و مطلب شما به درد رفع مسائل نمی خورد....

یکی از مفاهیم اصلی شما در متن، «توسعه» بود که گفته اید چون نحبگان درک یکسانی از مفهوم توسعه ندارند مسائل و مشکلاتی بعدی پیش می اید. ای کاش (یعنی لازم بود) که تعریف و پیشنهاد خود به نخبگان  از مفهوم توسعه ای که باید دنبال کنند و بر آن اجماع داشته باشند را بیان می کردید در دو سه خط.

خط اول بند اولی که از شما درج شده، باید عمیقاً بحث شود. چرا که تمام اندیشمندانی که در خدمت غرب هستند گاهاً الگوهایی را تحمیل می کنند که ...

ای کاش متن شما به این جواب می داد که:چرا درک یکسانی از مفاهیم اساسی نیست؟ چطور و چگونه باید این درک حادث شود؟ چرا منافع گروهی دنبال می شود؟ چگونه باید رفع شود؟ ...

چیزی که اعیان است چه حاجت به بیان است. آن چیزی که از نظر عموم دیده نمی شود و امثال شما باید جواب دهد را بپردازید.

1
1