- ارسال کننده: فراز احمدی تاریخ: ۹۳/۱۲/۲۳

امامزاده محمد (علیه السلام) ـ کندوان / معرفی + گزارش تصویری

آدرس محل: شهرستان میانه، 8 کیلومتری شهر ترک، روستای کندوان، امامزاده محمد (علیه السلام) ـ کندوان.

با میانه یاب میانه گردی را تجربه کنید...

 

امامزاده محمد (علیه السلام) ـ کندوان

 

شرح حال:

ساکنان منطقه از آباء و نیاکان خود نقل می کنند که امامزاده سید محمد (علیه السلام) فرزند بی واسطه ی امام جعفر صادق (علیه السلام) و پدر امامزاده سید اسماعیل، صاحب بارگاه مجلل در مرکز شهرستان میانه و برادر بانو سیده ام کلثوم صاحب مقبره درِ ورودی روستای کندوان است. شاید ریشه ی چنین اعتقادی تشابه اسمی امامزاده سید محمد (علیه السلام) با اسم شریف محمد دیباج فرزند گرامی امام صادق (علیه السلام) باشد، چرا که به تصریح کتب انساب، مزار محمد دیباج در جرجان قرار دارد.

قریب به یقین امامزاده سید محمد (علیه السلام) از نسل پاک ائمه معصومین (علیهم السلام) است که در این خطه سر بر خاک تیره نهاده است.

 

اطلاعات فیزیکی:

آستان امامزاده سید محمد (علیه السلام) در شهرستان میانه و در روستای کندوان قرار دارد. امامزاده سید محمد به لحاظ شهرت، دومین امامزاده شهرستان میانه است و از معروفیت فراوانی برخوردار است. آستان امامزاده سید محمد (علیه السلام) در میان قبرستان عمومی روستا و متصل به مسجد قرار دارد. عمارت آن از آثار دوره ی صفوی است و از سنگ و آجر و ملاط ساخته شده است. نمای اصلی بقعه، همان ضلع جنوبی آن است و ایوان با پنج طاق نما، چهار ستون و سقف تیرپوش چوبی، سه بازشو با طاق کلیل آذری و دو مناره ی آجری توپُر در این ضلع قرار دارد. بازشوی وسطی به گنبدخانه و دو بازشوی دیگر به دو بخش کناری آن که با طاق کژاوه پوش داده شده است، گشوده می شود. فضای گنبدخانه از چهار گوشه ی آن تورفتگی هایی دارد که به دیوارهای کناری و سمت بالا انحنا پیدا کرده اند و بعد از به هم پیوستن دو انحنا، طاق هایی در سطح چهار دیوار داخلی بقعه پدید آورده اند؛ به گونه ای که قسمت زیرین گنبد روی آن ها قرار گرفته است. گنبد، آجری است و پوشش بیرونی آن لایه ای از سیمان دارد که با رنگ سبز پوشیده شده است. در طرفین گنبدخانه دو فضای مستطیل شکل قرار دارد که دارای پوشش از نوع کژاوه است. در زیر طاق نمای دیوارهای شرقی و غربی این دو فضا، بازشوهایی وجود دارد که دو پنجره ی گره چینی شده در آن ها قابل مشاهده است. بقعه از ضلع شمالی و از فضای طاقی سمت غربی با مسجد روستا مرتبط و به ارتفاع دو پله از کف مسجد بلندتر است. مسجد دارای چهار پنجره و یک در ورودی از ضلع غربی است. فضای داخلی مسجد دارای چند ستون چوبی است و سقفش با تیرهای چوبی پوشانده شده است. بقعه ی امامزاده سید محمد (علیه السلام) در دوره های اخیر تعمیر و بازسازی شده است. آخرین تعمیر این بنا مربوط به سال 1382 ش است که به همت هیأت امنا و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صورت گرفته است. کتیبه ای که بر دیوار شمالی بقعه نصب شده در همین خصوص است:   «انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و الیوم الآخر» باسمه تعالی این بنا با همت و تلاش هیأت امنای امامزاده محمد بن امام جعفر صادق (علیه السلام) توسط معمار میراث فرهنگی در سال 1382 تعمیر و تجدید بنا شد. در گنبدخانه یک ضریح آهنی به ابعاد 2/5×1/90 متر قرار دارد و سه قبر داخل آن جای گرفته است. به گفته ی کهنسالان محلی یکی از قبرها، قبر امامزاده سید محمد (علیه السلام) و دو قبر دیگر متعلق به فرزندان ایشان به نام های احمد و ابراهیم است. مزار آنها فاقد سنگ نوشته است. یک ضریح چوبی هم به ابعاد 0/85× 1/80 متر در ضلع غربی ضریح آهنی قرار دارد که به اعتقاد مردم آن دیار، قبر داخل ضریح از آنِ خادم امامزاده محمد به نام غلام عباس است.

امروزه آستان امامزاده سید محمد (علیه السلام) در میانه از شهرت فراوانی برخوردار است و مردم از دور و نزدیک به زیارتش می شتابند. به اذعان مردم، کرامات متعددی از این آستان به وقوع پیوسته است.

هم اکنون امامزاده با نظارت هیأت امنا اداره می شود و دارای سرایدار و امکاناتی چون آب، برق و سرویس بهداشتی است.  

منبع توضیحات:

http://emamzadegan.ir/emamzadehbank/show-20585.aspx

 

گزارش تصویری:

 

 

 

 

بارگاه ملکوتی حضرت امامزاده سیده ام کلثوم (علیها السلام)

 

شرح حال:

به اعتقاد اهالی محل، بانو سیده ام کلثوم (علیها السلام) خواهر امامزاده سید محمد (علیه السلام)، مدفون در مجاورت روستای کندوان است. مرقد این خواهر و برادر از محبوبیت خاصی در بین مردم منطقه برخوردار است.

 

اطلاعات فیزیکی:

آستانه امامزاده سیده ام کلثوم (علیها السلام) در شهرستان میانه و در ورودی روستای کندوان قرار دارد. این بقعه در گذشته های دور دارای بنای محقری بوده و از سنگ و کاهگل ساخته شده بود. تاریخ ساخت بنای اولیه آن معلوم نیست اما بنای فعلی بقعه به ابعاد 9×8/70 متر است که در سال 1384 ش از طرف اهالی روستای کندوان و افراد نیکوکار توسعه و تجدید بنا شده است و هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد. بقعه سیده ام کلثوم (علیها السلام) دارای صحن، ایوان و حرم است و دیوارهایی به ارتفاع دو متر آن را در برگرفته اند، بقعه به ارتفاع دو پله از کف صحن که با یک لایه سیمان پوشش داده شده بلندتر است. نمای بیرونی بقعه در ضلع جنوبی فاقد آمود ولی ضلع غربی و دیوارهای صحن با ملاط سیمان اندود شده است. ایوان در نمای جنوبی قرار دارد و سنگینی آن با دو ستون آهنی تحمل می شود. درِ ورودی در ضلع جنوبی تعبیه شده و دو پنجره فلزی، دو طرف در ورودی و یک پنجره در ضلع غربی قرار دارد. نمای داخلی بقعه با گچ اندود شده و کف آن با فرش های ماشینی، دستی، پتو و موکت پوشانده شده است. بقعه دارای گنبد کوچکی است و درست در وسط حرم قرار دارد. گریو گنبد دارای پنجره های کوچکی به چهار سوی اصلی بوده و برای تأمین روشنایی داخل بقعه تعبیه شده است. فضای داخل دارای دو ستون فلزی است و ضریح در میان ستون ها، زیر گنبد قرار دارد. ضریح بانو سیده ام کلثوم (علیها السلام) به ابعاد 2×1 متر و از جنس چوب است و به غیر از ضلع شمالی، دیگر اضلاع ضریح به صورت مشبک ساخته شده است. قبر فاقد سنگ نوشته است. بقعه دارای دو مناره توپُر به ارتفاع یک متر است و بر رأس هر کدام از مناره ها و گنبد پرچمی نصب شده است. لایه ی بیرونی مناره ها با سیمان پوشیده شده است. به اعتقاد اهالی محل، بانو سیده ام کلثوم (علیها السلام) خواهر امامزاده سید محمد (علیه السلام)، مدفون در مجاورت روستای کندوان است. مرقد این خواهر و برادر از محبوبیت خاصی در بین مردم منطقه برخوردار است. مردم منطقه و روستاهای همجوار به مناسبت های مختلف در این دو بقعه گرد هم می آیند و به برپایی مجالس روضه و وعظ می پردازند. بقعه دارای امکاناتی همچون آب، برق و سرویس بهداشتی است و اداره ی آن را اهالی روستا به عهده دارند. به گفته ی اهالی افراد متعدد از این بقعه حاجت روا شده اند.

 

منبع نوشته:

http://emamzadegan.ir/emamzadehbank/show-26183.aspx

1
1