- ارسال کننده: یوردوم.آذربایجان تاریخ: ۹۳/۱۲/۱۴

هیچ کس مخالف شادی مردم نیست

نصرنیوز:پس از 6 ماه روند انتخاب مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه کمی طولانی شده و با پایان سال جاری نیز شاید  این اداره رئیس جدید خود را نشناسد.

به گزارش نصرنیوز، در این بین نیز سرپرست اداره ارشاد میانه آقای حقی که به شدت مخالف دور زدن از قانون و پافشاری بر حرکت در مدار و معیاری قانونی می باشد با اظهار اینکه هیچ کس مخالف شادی مردم نیست ،  واکنش هایی به  فعالیت های حاشیه ای نسبت به تعیین مدیر ارشاد ، خبرهای جدیدی از راه اندازی سینمای دیجیتال در میانه، استقبال از کنسرت های موسیقی ، تقدیر از موفقیت های بین المللی هنرمندان میانه  و پاسخ به  گله مندی برخی از هنرمندان نسبت فیلترینگ آثارشان سخن گفت که آنها را در ادامه می خوانیم.

***

شش ماه از برکناری مدیرسابق ارشاد می گذرد و گویا هنوز این اداره قصد ندارد مدیر جدیدی به خود بشناسد؟

نمی دانم دلیل سوالتان چیست و چه مشکلی در انجام امورات محوله پیش آمده است که این سوال را می پرسید. بنده به صورت جد پیگیر تعیین مدیر جدید نیستم. اما به هرحال وضعیت مشخص شود بهتر است، زیرا در بلند مدت بلاتکلیفی در راس مدیریتی می تواند مشکلاتی بهمراه داشته باشد. همفکری و تلاش قابل تحسین همکارانم نبود ریاست  مجموعه را کاملا پوشش داده است.

پس بالاخره این مجموعه صاحب مدیر خواهد شد؟ از برخی تعیین مناصب مدیریتی در فضای مجازی خبر دارید؟

انتخاب مدیر توسط مقامات استانی ، مدیران کل ارشاد و سایر مسئولان شهرستان  انجام می شود که منوط به نظر آنها است و وقتی نمی توان تعیین کرد. نسبت به حواشی پیش آمده در فضای مجازی نیز بی اعتنا بوده و مجموعه  فعلی در تلاش برای انجام هرچه بهتر امورات جاری بهتر از قبل می باشد.

چندی است برگزاری ویژه برنامه های هنری از قبیل کنسرت، تئاترهای خیابانی  و جنگ های شادی در شهر میانه رونق خوبی داشته که در گذشته به ندرت اتفاق افتاده بود. به موازات آن استقبال مردم  نیز در خور توجه است.سیاست های کلی اداره ارشاد میانه در برگزاری این برنامه ها چیست؟

سوال خیلی سختی پرسیدید. ما براساس ابلاغیه های که از وزارت ارشاد به زیر مجموعه ها مقرر می شود عمل می کنیم.تا به حال اتفاق نیافتاده است که برای برگزاری  برنامه ای نه گفته باشیم و به دنبال دلیلی برای عدم برگزاری آن باشیم.کلیه تقاضاهای اجرا پس از بررسی توسط شواری نظارت به  مرحله اجرا می رسند و ما همکاری احسن در اجرای این سری برنامه ها داریم.

مجتمع فرهنگی ارشاد پس از سال ها رنگی از بازسازی و تغییر محیطی به خود دید. آیا در انجمن های هنری نیز تجهیز امکاناتی صورت پذیرفته است؟

در سطح استان آذربایجان شرقی در 5 شهر به صورت عملیاتی راه اندازی سینما دیجیتال آغاز  شده است که میانه جزو اولین شهرها می باشد. کمیسیون بند 5، ایجاد سینما دیجیتال در شهرستان میانه را  تایید و نصب تجهیزات آن نیز بزودی انجام خواهدشد. به یمن سفر آقای کاراندیش معاون منابع انسانی وزارتخانه با دعوت حیدری آزاد برخی مصوبات تصویب شد و راه اندازی سینما دیجیتال در قالب این سفر اتفاق افتاد. در مورد انجمن ها اینکه هنوز بصورت کامل تجهیز نشده اند. وعده های نمایندگان در قالب کمک 100 میلیونی بود  که ده میلیون محقق شد و از ده میلیون 5 میلیون به دست ما رسید و برای انجمن ها تجهیزات کامپیوتری خریداری شد.

اداره ارشاد تا چه اندازه ای در موفقیت های هنری اخیر هنرمندان میانه سهیم بوده است؟

مطمئنا وجود امکانات در جهت رشد و شکوفا شدن استعدادها و به ثمر نشستن هنر هنرمندان تاثیر دارد. قبول داریم که انجمن ها با کمبود امکانات مواجه هستند و ما هم در تلاشیم در حد وسع با پیگیری های استانی این کمبودها را جبران کنیم.اداره ارشاد با در اختیار گذاستن مجتمع فرهنگی و هنر فجر که همه روزه  پذیرای هنرمندان است و درصدد تجهیز کلاسهای آموزشی نیز هستیم.

تعداد انجمن ها و عضوهای فعال حال حاضر چه تعداد می باشد؟

در حال حاضر 6 انجمن خوشنویسی ، عکاسی ، تئاتر ، فیلم ، هنرهای تجسمی ، ادبی فعال بوده و قریب به 250 هنرآموز در این انجمن ها فعالیت دارند.

فعالیت پر رنگ برخی انجمن ها همچون هنرهای تجسمی و تئاتر و رکود برخی همچون عکاسی نشانه چیست؟

اعضای انجمن ها مهم هستند، زیرا انجمن های ویترین هنر می باشند. فعالیت و استقبال اعضا از هنر مربوطه می تواند تعیین کننده باشد که کدام انجمن فعال و کدام یک دچار سکون شده است.البته فکر نمیکنم به تعبیر شما انجمنی دچار رکود باشد. امیدواریم بعد از برگزاری انتخابات انجمن عکاسی این رکودی که می گوئید کم رنگ شود و این انجمن همچون سایر انجمن ها همانند قبل پویا شود.

آنچه مشخص است امسال خبرهای خوبی در زمینه برگزاری نمایشگاه ها به گوش می رسد. آماری از  این نمایشگاه ها ارائه می دهید؟

  در سال جاری هشت نمایشگاه با موضوعاتی همانند نمایشگاه خوشنویسی ، نمایشگاه آثار هنرمندان انجمن هنرهای تجسمی ، نمایشگاه آثار چهارمین مسابقه عکس میانه،  نمایشگاههای انفرادی و ... برگزار شد.

برخی هنرمندان نسبت به فیلترینگ آثارشان هنگام برگزاری نمایشگاه توسط مجموعه ارشاد گله مند هستند. دلیل چیست؟

به نظرم استفاده از کلمه فیلترینگ زیاد جالب نیست، زیرا در حیطه بحث فنی آثاری که به ما ارائه می شود این انجمن ها می باشند که بصورت تخصصی نسبت به بررسی آنها اقدام می کنند و اما سعی اداره ارشاد این است که به هیچ عنوان اعمال نظر شخصی در تائید یا رد این آثار صورت نگیرد. قابل ذکر است که دخالت مدیریتی به هیچ عنوان در امور هنری صورت نمی پذیرد. برخی آثار خارج از موازین تعریف شده  و شرعی به دست ما می رسد که وجهه خوبی ندارد و اگر تائید شوند فردای روز خود ما نیز زیر سوال می رویم. نظارت تنها توسط ارشاد انجام می شود و تمامی این بررسی ها بر اساس قانون مصوب وزارت ارشاد و شرع  مقدس اسلام انجام می شود. باید بدانیم تعریف ما از ترویج هنر چیست. جز این است که باید اشاعه دهنده فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد.تلاشی که هنرمندان هریک در زمینه ای انجام می دهند باید در این عرصه طوری حرکت کنند که نه از این ور بام بیافتیم نه از آن ور بام.

تعداد آگهی های تبلیغاتی در شهرستان در چندسال اخیر رشد داشته است. آیا صدور این تعداد مجوز با توجه محدوده استحفاظی میانه لازم می باشد؟

فعلا شهرستان کشش لازم را دارد.از طرفی در بعضی موراد اغلب کانون آگهی ها بعد از کسب مجوز به دلایلی خاص دچار رکود و فعالیت کم می شوند.منع قانونی برای صدور مجوز وجود ندارد.

کانون بسیج هنرمندان با مدیریت فعال تر نسبت به گذشته تا چه حد دوشادوش اداره ارشاد توانسته در اعتلای هنر شهرستان گام بر دارد؟

تعامل خوبی با کانون بسیج داریم و البته اعضای هنرمند هردو مجموعه در اکثریت یکی می باشند. برگزاری کلاسهای آموزشی و فعالیت در خور توجه کانون نیز قابل تقدیر است. نسبت به تخصیص مکان و بازسازی محیطی کانون نیز کارهای خوبی صورت گرفت. اگرچه در بعضی مواقع نیز تداخل کاری وجود دارد.

تداخل کاری در چه زمینه هایی؟

برای مثال بعلت برگزاری جشنواره فیلم افلاکیان توسط کانون بسیج برگزاری فیلم کوتاه میانه به تعویق افتاد.

موافقید که صدور یک مجوز در  اداره ارشاد ممکن است ماهها طول بکشد و این کار در کانون بسیج در مدت چند روز صورت می پذیرد؟

به نظر من اداره ارشاد نگاهی تخصصی تر به هنر دارد و همکاری با این کانون نیز امروز در بالاترین حد خود قرار دارد. فکر نمیکنم از کانون به اداره تقاضایی شده باشد و ما آن را رد نمائیم.

عدم وجود انجمن موسیقی و به طبع آن ظهور موسیقی زیرزمینی در میانه خبر خوبی برای اهالی هنر نیست. اقدامی نسبت به تاسیس این انجمن در حال انجام است؟

در قانون اجازه تشکیل انجمن موسیقی فقط در حد مراکز استان است. تا به امروز از برگزاری کنسرت ها در شهرستان استقبال کرده و می کنیم. سعی مان بر این است که پس از کسب مجوز از مراجع قانونی تعداد بیشتری از این کنسرت ها برگزار شود. اما در هیچ شهرستانی انجمن موسیقی وجود ندارد. بر اساس قانون مقرراتی درباره تاسیس برخی انجمن ها وجود دارد. حتی درباره اجرای کنسرت های اخیر نیز اعتراضاتی به اداره رسید که به آنها اظهار شد این کنسرت ها از مراجع قانونی مجوز دارند و توسط شورای نظرات محتوای آثارشان به تایید رسیده است.در نهایت  مشکلی در برگزاری کنسرت وجود ندارد. هیچ کس مخالف شادی مردم نیست و این امر باید مورد توجه قرار بگیرد که به بهانه شادی نباید از معیارهای قانونی دور شد.

موفقیت های  اخیر گروه تئاتر صحنه در سطح استان و کشور جای بسی خوشحالی است. ارشاد تا چه حد به این گروه هنری کمک خواهد کرد؟

ضمن عرض تبریک به سرپرست این گروه آقای عظیمی، در زمینه تبلیغات و فراهم کردن بستر مناسب اجرای نمایش های گروه صحنه ، اقدام به هماهنگی با سازمانها و ادارات استانی و شهرستان جهت در اختیار گذاشتن امکانات لازم کرده و از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم. سالن تئاتر مجتمع فجر نیز برای تمرین این گروه در اختیارشان قرار داده شده است.

آیا  ارشاد میانه برنامه هایی در قالب برگزاری تورهای آموزشی ، بازدیدهای هنری استانی و کشوری از گالری ها و همایش های هنری در آینده خواهد داشت؟

فعلا نیازی به این گونه های برنامه ها نیست، زیرا خلائی که در انجمن ها از لحاظ تئوری وجود دارد نیازمند تلاش بیشتری است تا واحدهای عملی همچون بازدید نیز ضروری شوند. اما اگر زمانی این نیاز احساس شود نسبت به تامین این امکانات اقدام خواهد شد.

برگزاری اولین دوره کلاسهای خبرنگاری توسط اداره ارشاد، با همکاری اساتید خانه مطبوعات تبریز خبر بسیار خوبی برای اهالی خبر میانه بود. با توجه به نیاز گسترده در پوشش خبری رویدادهای شهرستان ویژه میانه چرا این کلاسها تا به حال برگزار نشده بود؟

از قبل درخواست اهالی فرهنگ و خبر برای برگزاری این دوره از کلاسها بود و پس از دو سال کش و قوس در ارتباط با دریافت یا عدم دریافت هزینه از شرکت کنندگان، این دوره از کلاسهای آموزش خبرنگاری پس از تخصیص اعتبار با پیگیری های فرماندار ویژه، نماینده شهرمان و پیگیری های اداره ارشاد با  هدف ارتقای علمی خبرنگاران در دی ماه امسال در دو هفته بصورت رایگان تشکیل شد.

چند تن از هنرمندان شهرستان میانه همچون آقای محفوظی توانستند در مسابقات بین المللی حائز رتبه های برتری همچون مقام سوم مسابقه جهانی در کشور ایتالیا شوند و سایر هنرمندان نیز مقام های کشوری بسیاری به نام میانه ثبت کرده اند.در جهت تشویق و قدردانی تقدیر در خور توجهی از این عزیزان صورت خواهد گرفت؟

اعتباری خاصی برای تقدیر از هنرمندان تعیین نشده و با اعتباری که موجود است همین بس که بتوانیم انجمن را سر پا نگه داریم. اما حتما از ایشان و سایر هنرمندان در حد توان تقدیر بعمل خواهیم آورد.

خبرهای جدیدی در ارتباط با فراخوانهای اداره ارشاد به ما می دهید؟

اداره ارشاد میانه سال آینده درصدد برگزاری جشنواره هایی همچون فیلم کوتاه ، تئاتر خیابانی و صحنه ای و مسابقه عکس می باشد که قبل از پایان سال جاری فراخوانهای آن نیز منتشر خواهد شد.

گفتگو و عکس : رامین مهاجری

.................................

http://nasrnews.ir/News/tabid/243/ArticleID/29721

1
1