- ارسال کننده: علیرضا نصیرزاده تاریخ: ۹۳/۱۲/۱۳

خرید از تولید به مصرف. 1

آیا تاکنون در مورد خرید مایحتاج خود از خوراکی ها گرفته تا وسایل ضروری دیگر، از تولید به مصرف فکر کرده اید؟

بسیاری از مردم برای به دست آوردن پول، مجبورند ساعتها وقت خود را صرف آن بکنند و در این میان با مخاطره های زندگی نیز روبرو می شوند مثلا یک راننده اتوبوس مجبور است برای کسب و درآمد خود، خطرات جاده ها را به جان بخرد و یا یک رفتگر شهرداری مجبور است از خواب شبانه خود بزند و با هزاران زحمت و با حداقل دستمزد، برای گذران زندگی خود کار کند و نمونه های دیگر...

منظور ما در این مطلب نوع کار نیست بلکه هدف این است پولی که با هزار زحمت به دست می آید، خیلی راحت از دست می رود یعنی به راحتی آن را تقدیم کسانی می کنیم که با فروش اقلام مصرفی به مردم، سودهای کلان به جیب می زنند، کسانیکه ما آنها را به عنوان دلالان فروش می شناسیم.

سخن از دلالان کردم بذارید ذهن خوانندگان را به این معطوف کنم که دلالان اصولا از نظر من واسطه های بی رحم جامعه محسوب می شوند یعنی کسانیکه به راحتی پول شما را صاحب می شوند بدون اینکه خودتان متوجه این قضیه بشوید!

مثلا اگر کالایی قیمت واقعی اش 500 تومان باشد، برای اینکه این کالا به دست مصرف کننده برسد، در بین دلالان دست به دست شده با قیمت مثلا 5000 تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد. این دلالان چه کسانی هستند؟!

* تولید کننده

1- عمده فروش = دلال اول

2- پخش         = دلال دوم

3- خرده فروش = دلال سوم

4- مغازه دار     = دلال چهارم

* مصرف کننده

و تازه هزینه های تبلیغات به میزان 20 درصد نیز به قیمتها افزوده می شود. حال با این اوصاف، اگر قرار باشد قیمت واقعی کره از تولید کننده 500 تومان باشد، همین کره بعد از گذشتن از بین دلالان + هزینه های تبلیغات همان جنس، با قیمت 5000 تومان به دست مصرف کننده می رسد در حالیکه اگر دلالان فروش حذف شوند، یک کارگر ساده می تواند بر فرض مثال، با 5000 تومان، 10 بسته از همان کره 500 تومانی را خریداری کند!!!

این سیستم خرید در 100 سال گذشته و حتی 50 سال گذشته، شاید یک سیستم قابل قبولی بود ولی در حال حاضر که در عصر اینترنت و دسترسی راحت به اقلام مورد نیاز قرار داریم، این سیستمها به کلی غیر قابل قبول می باشد.

هدف از نوشتن این مطلب این بود که سعی کنیم بسیاری از اجناس مورد نیاز خود را به روشهای ساده و به قیمت حداقل تولید، و کیفیت مناسب خریداری کنیم.

این اجناس میتونه بهترین شامپوهای مخصوص بزرگسالان و کودکان، صابون، کف اصلاح صورت، ادکلن با بوهای ماندگار، خوشبو کننده هوا، ژیلت، چای، دمنوشهای گیاهی و میوه ای، ساعت، عسل، روغن کنجد، انواع کرمهای دست و صورت با مارک و نشان استاندارد و تاییدیه وزارت بهداشت و غیره باشد.

چند هفته قبل من یک اسپری خوشبو کننده لاریکت اصل سوییس با مارک وزارت بهداشت و داروی ایران که مخصوص لباس است، از تولید به مصرف خریدم به قیمت 7000 تومان و اتفاقا تصادفی همان اسپری رو در یکی از مغازه های میانه در میدان معلم دیدم اونم بدون مارک استاندارد و تاییدیه از سوی وزارت بهداشت ایران که 12 هزار تومان قیمت زده بود یعنی با 5000 هزار تومان سود! خب وقتی من میتونم به راحتی این جنس رو به قیمت واقعی خریداری کنم، بهتر از این است که برای یک اسپری 7000 تومانی، 5000 هزار تومان سود بدم!

سعی می کنم در ادامه مطلبم حتما اطلاعات تازه تر و دست اولی را به دوستان ارائه کنم.

 

 

 

1
2
1 2