- ارسال کننده: یاوراحمدپور تاریخ: ۹۳/۱۲/۱۲

نقدی بر نوشته مدیر اجرائی هفته نامه «امت و ملت» و درخواست از نمایندگان

درخواست از نمایندگان و نقدی بر نوشته پدرام نائبی، مدیر اجرائی امت و ملت

یاوراحمدپور ترکمانی

سرمقاله دوهفته نامه «ملت و امت»، مطلبی تحت عنوان «شهر من پله ترقی استانداران آینده نیست» به قلم پدرام نائبی منتشر کرده که از چند مورد نیاز به موشکافی و بحث و بررسی دارد. برای انکه خوانندگان محترم از طویل بودن مطلب گله مند نشوند، صرفاً به یک مورد و مهمترین شان اشاره می کنم.

آقای نائبی مدعی شده اند که «حمایت های مادی و دستگاه دولتی مستقر در شهرستان، در زمان دولت سازندگی، زمینه پیروزی کاندیداهایی را بر میر سجاد حججی و حاجی موسی (هر دو روحانی مبارز) تدارک دیدند؛ و در ادامه هشدار داده اند که امثال این برنامه ها می تواند در دور بعد برای پایین کشیدن و بالا بردن کاندیداهایی تکرار شود».

مطمئناً حمایت مالی می توانسته اثراتی داشته باشد ولی نه اینکه نتیجه انتخابات را در آن زمان رقم بزند. پس چه چیزی زمینه ساز پیروزی هاشمی ها بر روحانیان مبارز همچون حججی ها شد؟

قبل از پاسخ به این پرسش لازم می دانم که خدمت آقای نائبی برسانم که حججی ها در مقابل اصلاح طلبان راستین نبوده اند. اصلاح طلبانی که بنده در تهران در برخی از جلسات با آنها آشنا شده ام همیشه از خاطراتشان با حججی گفته اند. موضع گیری حججی در مجلس در آن ایام به نحوی بوده که اصلاح طلبان راستین، حججی ها را الگوی خود می دانستند و همیشه به خالی بودن کرسی امثال حججی ها تا همین اواخر اقرار داشته اند.

بپردازیم به پاسخ سوال: مواردی که زمینه ساز پیروزی هاشمی ها بر حججی ها شد، پول و سخت افزارها و دستگاه های دولتی نبودند(یعنی نقش کمتری داشتند). بعد از گذشت چند سال از جنگ تحمیلی، متاسفانه نرم افزارهای ما مشکل پیدا کردند. فرهنگ ما و ارزشهای ما مشکل پیدا کردند. اینها بود که حججی ها را کنار گذاشت و هاشمی ها را بالا آورد. در زمان جنگ، آخرت طلبی در مملکت رایج بود (اگر در زمان جنگ و با وجود شرایط جنگی این همه در آسایش اجتماعی بودیم به خاطر روحیه آخرت طلبی مردم و مسئولان بود)، ولی متاسفانه با پایان یافتن جنگ و با آغاز به کار دولت سازندگی، بنا به دلایلی (که اینجا نیاز به ذکر آن نمی رود) آنچه رواج یافت دنیا طلبی بود. (از جنگ برگشتگان باز وضعیت را تحت نظر داشتند و انتقادات را از دولت وقت می کردند).

با رواج فرهنگ دنیاطلبی، مبلغان آخرت طلبی (کسانی همچون حججی ها) متاسفانه از نظر مردم، عاملان کهنه پرستی  و سنتی جلوه می کردند و باید جایگزین عاملانی نو و تجدد خواه با کت و شلوارهای اتو کرده و منتسب به سازندگی یا اصلاح طلبانی که فقط نام اصلاح طلبی را به یدک می کشیدند می شدند... .

درخواست از نمایندگان:

فرهنگی که در دوران دفاع مقدس رواج داشت (فرهنگ آخرت طلبی)، آنچنان که باید رویش کار می شد، نشده است. رکوردهای زمان جنگ، که انتشارات سپاه پاسداران در برخی از کتابهای خود به آن مدعی است، نتیجه همان فرهنگ آخرت طلبی در دوران دفاع مقدس است. 

از نمایندگان محترم درخواست داریم که در سطح شهرستان برای آشنایی مردم با عواملی که منجر به پیروزی ایران در جنگ علیه بعثی ها بود، با مسئولان دیگر برنامه ریزی هایی صورت گیرد و فرهنگ زمان جنگ در برنامه های مختلف تبلیغ و ترویج داده شود. این نیاز الالخصوص در زمان حاضر بیشتر احساس می شود چرا که غرب با شبکه های خبری بزرگ در تبلیغ دنیاپرستی که منافع خودش را تضمین می کند در تکاپو است.  

1
1