- ارسال کننده: یوردوم.آذربایجان تاریخ: ۹۳/۱۲/۰۷

موزه، چشم انتظار فانوس تاریخی دهقان فداکار

نصرنیوز: کتاب فارسی سوم دبستان سال های دور کودکی مان همواره یادآور خاطره ای خوش از قهرمانی مردی بزرگ به نام دهقان فداکار بود.

به گزارش نصرنیوز ، ربز علی خواجوی اگرچه پس از حذف درس دهقان فداکار از کتاب فارسی دبستان با دانش آموزان امروزی کمی غریبه است ، اما شاید در سال های دور جرقه ای شد تا هریک از بچه های دیروز  تبدیل به قهرمان امروز زندگی خود و کشورشان شوند.

او هم اکنون در زیرزمینی محصور بدور از فضای دل باز و آرامش بخش روستایی زندگی می کند و به همین نیز خدای را شاکر است.43  نوه و 32نتیجه اش هرکدام روایتگر داستان قهرمانی پدربزرگشان برای مردم ایران هستند و به آن افتخار می کنند. اهدای رنوی فیروزه ای رنگ استاد شهریار  شاعر شکرریز آذربایجان و افتتاح موزه میانه بهانه ای شد تا به یاد او و آن فانوس تاریخی اش بیافتیم و در مصاحبه ای تلفنی جویای حال و احوال او شویم.او در ایتدای مصاحبه با انتقاد دوباره از حذف کامل درس دهقان فداکار از کتاب خواستار بازگشت آن شد.

 

روند بهبودی بیماری ریزعلی خواجوی چگونه می باشد؟

 بلا از شما به دور در بیمارستان کرج بستری بودم و هم اکنون نیز باید استراحت کنم.

دهقان فداکار دلش برای روستا و مردمان زادگاهش تنگ نشده است؟

از دل برود هر آنکه از دیده رود. به این شهر و فضا دیگر عادت کرده ام.

فانوس آن شب به یادماندنی هنوز هم باقی است؟

بله اما نمی دانم کجای خانه است.

چندی پیش موزه آثار تاریخی میانه افتتاح شده است، تمایل دارید فانوس حماسه سازتان نیز بعنوان یادگاری از دهقان فداکار موزه نشین شود؟

اشکالی ندارد ، اما نمی دانم کجاست.

گویا سردی استخوان سوز آن شب تاریخی در  زمستان 1341، امروزه با ناراحتی  قلبی در ریزعلی فداکار بروز  کرده و  مجال صحبت بیشتر و دلجویی از او را به ما نداد. آنچه او در پایان مصاحبه بیان کرد این بود که  اگر بتوانید به خیری اطلاع دهید که  هزینه درمان مرا در بیمارستان تقبل کند.

حال بی مروتی است وقتی آخرین آدامس جویده شده سرالکس فرگوسن ۱۵۰ هزار پوند (8۰۰ میلیون تومان) بفروش رفته و در موزه های جهانی به نمایش درمی آید. اما فانوس تاریخ ساز قهرمانی ملی که زمانی جان صدها انسان را نجات داده است در کنج انباری خانه اش خاک بخورد و با سهل انگاری  برگی از تاریخ قهرمانان کشورمان جدا شود.

حاشیه تاسف بار این اتفاق مشترک در بین تمامی شخصیت های حماسه ساز این است که چرا زنده را تا زنده است به فریادش نرسیم و ارج ننهیم؟! راهمان را دورتر نکنیم، شاید بیماری دهقان فداکار اتفاقی باشد که هم هزینه درمان او تامین شود و هم فانوسش موزه نشین شود.

و اینکه فانوس بخودی خود مهم نیست. بلکه بهانه ای باشد تا کودک امروز قهرمانی چند از قهرمانان وطنش را بشناسد  و باید این زنگ خطر بصورت جد مورد توجه قرار گیرد  که  بیگانگی فرهنگی نسل جوان امروز و نامالوف بودنشان با فرهنگ ایرانی می تواند بستر ساز بحران های هویتی جامعه آینده، در پی بی توجهی به داشته های فرهنگی ، ملی و تاریخی شود.

گفتگو از  رامین مهاجری

http://nasrnews.ir/News/tabid/243/ArticleID/29230

1
1