- ارسال کننده: بچه فهیم شهر تاریخ: ۹۳/۱۱/۲۹

قیزکورپیسی میانه دیگر نفس ندارد

 

نصرنیوز:تراژدی تلخی است اگر می گوئیم نفس های قیزکورپیسی این روزها به شماره افتاده است.

به گزارش نصر نیوز،  قیزکورپیسی یا همان پلدخترمیانه  یادگاری باشکوه از قرن هشتم هجری که به واسطه بی اعتنایی و سهل انگاری در حفظ و مرمت کمرش روز به روز خم شده تا آنکه روزی صدای شکسته شدن و سقوطش را می شنویم.

 

 

آنچه از پل همزادش،  23 پل یا پل شهرچای میانه و خواهرخوانده 33 پل اصفهان پیداست،  خبرهای نگران کننده ای است که حال و روز خوشی ندارد و شاید تنها کورسوی امید موضوع مرمت و حفظ  23پل است که امروزه نقل محافل و سبب دلواپسی دوستداران میراث فرهنگی شده است.

 

 

اما قیزکورپیسی همچون رهگذران دیرینش به تاریخ پیوسته و نامی از آن برده نمی شود.

مجید رحیمی کارشناس مرمت و احیاء آثار باستانی در گفتگویی با خبرنگار نصرنیوز با اشاره به عوامل تخریب کننده بنا  آب شور رودخانه، آب و هوای سرد و مرطوب منطقه و آلودگی های محیطی و انسانی را مسبب از بین رفتن این اثر فاخر تاریخی شهرستان میانه در طول زمان دانسته و گفت : با پیدایش و ظهور علائم ناشی از رطوبت در دیواره ها ، کدر شدن رنگ جداره های اتاق ها ، پیدایش مصالح نمک دار (شوره زدن)،  فرسایش و سائیدگی تزئینات دیوار های داخلی و خارجی آن افزایش یافته و به سبب آن شاهد تغییر رنگ اصلی آجرها و مصالح بکار رفته در سرتاسر بنا هستیم.

 

 

او افزود : آسیب های ناشی از یخبندان و ترک خوردگی پوسته ، رشد گیاهان آوندی و گلسنگ ها در پیکره بنا ، موجب سایش سطوح بیرونی پل شده و آن را با مرگ زودرس مواجه می سازد.

 

وی همچنین با ذکر این نکته که مرمتگران و معماران فرهنگی استان پس از ترمیم ناموفق و غیراصولی آن مسبب تخریب بیشتر پل گشته اند ، افزود : اساتید گمنام معماری میانه  همچون استاد احمدنجاری حاضر بود ، پس از مرمت کامل این پل در زیر آن بایستد تا ثابت کند که این پل را می توان ترمیم کرد.  اما متاسفانه مسئولان میراث فرهنگی صدای معمار بزرگ ایران  را نشنیدند و ناباورانه این نابغه بی مثال معماری نیز چندی پیش به رحمت ایزدی پیوستند.

 

 

وی با انتقاد شدید از وجود تاسیسات انسانی و تخلیه چاه فاضلاب و زباله های آن در مجاورت قیزکورپسی از مسئولان شهرستان و استان خواست تا هرچه سریعتر نسبت به رفع این خطر بالقوه چاره ای اندیشده شود.

متاسفانه آن چه امروز از شواهد و قرائن پیداست ، یادگاری نویسی های برخی از هموطنان ناآگاه در جای جای پیکره قیزکورپیسی  ، سبب مخدوش شدن چهره ی زیبای این شاهکار ایرانی شده و تخلیه زباله های مسافران با توقف موقت منظره ای زشت همچون گلی در میان یک لجن زار پدید آورده است.

 

 

چندی پیش نیز معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه با گلایه از مسئولان میراث فرهنگی استان ، با اعلام اینکه تخریب میراث تاریخی در شهرستانی اتفاق می افتد  که بیشترین آثار باستانی ثبت شده آذربایجان شرقی را دارد، اظهار داشت : اداره ای که در میانه برای خود محل اسکان ندارد چگونه می تواند حافظ میراث و تاریخ یک شهرستان باشد.

 

 

در پایان شایان ذکر است خاموشی مسئولان میراث فرهنگی استان در قبال وضعیت نابسامان  آثار تاریخی فاخر شهرستان میانه با قدمت 1400هزارساله ، نشان از بی مهری و برخورد تبعیض آمیز آنها در حراست از میراث تاریخی این خطه گهربار از کشور در مقایسه با سایر شهرستانهای استان دارد.

.........................................

گزارش و عکس از رامین مهاجری

.........................................

نصرنیوز، نگاه صریح رسانه

http://nasrnews.ir/News/tabid/243/ArticleID/28909

 

 

 

1
1