- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۹۰/۱۱/۱۲

زندگینامه دکتر موسی مجیدی

آقای دکتر موسی مجیدی به سال 1315 در شهر میانه متولد شدند.

در 6 سالگی برای یادگیری قرآن به مکتبخانه ای که نزدیک خانه شان بود فرستاده شدند. پس از یک و نیم سال آموزش روخوانی قرآن، مکتبخانه را ترک کرده و در 8 سالگی وارد مدرسه شدند. تحصیلات ابتدایی و متوسطه تا پنجم متوسطه علمی را در شهر میانه و ششم متوسطه ادبی را در دبیرستان مروی تهران گذراندند و همان سال در کنکور سراسری شرکت کرده و در رشته حقوق دانشگاه تهران که به شدت مورد علاقه شان بود پذیرفته شدند، ولی به دلیل بازنشسته شدن پدرشان و عدم امکان مالی ایشان موفق به ادامه تحصیل نشدند.

ناگزیر برای کمک به زندگی خانواده با مدرک دیپلم در سال 1336 پس از گذراندن یک دورۀ آموزشی ، با سمت معلمی در شهر میانه استخدام شدند. مدت 8 سال در میانه بودند و در این مدت سمت های معلمی در دبیرستان ها، بازرسی آموزش و پرورش، مسؤولیت آموزش متوسطه، رهبری جوانان شیر و خورشید سرخ(شیر و خورشید سرخ ،سازمان هلال احمر فعلی می باشد)، راهنمایی تعلیماتی سپاه دانش آموزش و پرورش میانه و ... را بر عهده داشتند.

در سال 1344 با هدف ادامه تحصیل به اداره کل ابتدایی آموزش و پرورش در تهران منتقل شده  و در همان سال ها دورۀ کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی و کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی را در دانشگاه تهران گذرانده و سال های بعد با سمت کارشناس کتاب در ((سازمان کتابهای درسی ایران)) و بعداً با همان سمت در ((سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)) وابسته به وزارت آموزش و پرورش مشغول کار شدند. در این سازمان با استفاده از مدارک و کتاب های درسی موجود ((مرکز اسناد و کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش)) را ایجاد کردند که در سال 1363 طی مراسمی افتتاح شد.

در سال 1367 پس از 31 سال خدمت در آموزش و پرورش بازنشسته شده و از آن به بعد مرحلۀ نوینی را در زندگی آغاز نمودند.

در سال 1368 به استخدام رسمی، عضویت هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن درآمده و از 1368 تا 1372 سرپرستی رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد واحد رودهن را بر عهده داشتند. از سال 1370 تا 1373 به عنوان شغل دوم و به شکل رفت و آمدی چند روز در هفته به عضویت هیأت علمی(قراردادی) "مجتمع دانشگاهی علوم دریایی نوشهر" وابسته به نیروی دریایی ارتش درآمده و در این مدت سردبیری و مدیریت داخلی و ویراستاری مجله علمی مجتمع را نیز بر عهده داشتند. از سال 1372 با سمت عضویت هیأت علمی به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (گروه کتابداری و اطلاع رسانی) منتقل شدند.
گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال، دارای مقطع کارشناسی پیوسته، مقطع کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی و مقطع کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی (با سه گرایش کتابخانه های دانشگاهی ، کتابخانه های عمومی و اطلاع رسانی) است.
ایشان از خرداد سال 1382 با سمت عضویت هیأت علمی و مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی تا کنون در این واحد مشغول هستند. در ضمن مدیر مسؤولی فصلنامه علمی پژوهشی "دانش شناسی" وابسته به گروه کتابداری و اطلاع رسانی را بر عهده دارند.
در این مدت سه بار به عنوان استاد نمونۀ واحد تهران شمال برگزیده شده اند. در ضمن به ادامه تحصیل در رشتۀ دکترای تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی پرداخته و مدرک Ph.D را از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران دریافت داشته اند. در شهریور 1381 به عنوان پیشکسوت نمونۀ آموزش و پرورش در سطح ملی برگزیده شده و از رئیس جمهور وقت، تقدیرنامه و لوح و تندیس دریافت داشتند. در حال حاضر با درجه استادیاری و پایه 18 مشغول کار هستند.

تاکنون چند عنوان کتاب شامل ترجمه و ویراستاری و تألیفی و حدود 50 مقاله در زمینه های : گسترش کتابخانه های آموزشگاهی، ادبیات کودکان و نوجوانان، تعلیم و تربیت، برنامه ریزی کتاب های درسی و کتابداری و اطلاع رسانی در مجله های مربوط به سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، مجله علمی مجتمع دانشگاهی علوم دریایی ، مجله کتابداری دانشگاه تهران و فصلنامه علمی پژوهشی دانش شناسی گروه کتابداری و اطلاع رسانی داشته اند.

عنوان های چند کتاب تألیفی ایشان به شرح زیر است:
سازماندهی مواد(1) : فهرست نویسی ، سازماندهی مواد(2) : رده بندی (دو کتاب درسی دورۀ کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه پیام نور)
راهنمای ایجاد و گسترش کتابخانه های آموزشگاهی
تاریخچه و تحلیل روزنامه های آذربایجان از 1230 تا 1380
و
کتابشناسی توصیفی علوم و فنون دریایی.

----------------------------------------------

با تشکر ویژه از نویسنده و پژوهشگر  محترم  آقای میکائیل رسولزاده که امکان تهیه این مطلب را فراهم کردند.

فصلنامه علمی پژوهشی "دانش شناسی"   http://ep.jntb.ir
صفحه معرفی مدیر مسؤول فصلنامه دانش شناسی  http://ep.jntb.ir/Default.aspx?tabid=249

=====================================

تاریخچه و تحلیل روزنامه های آذربایجان 1380 - 1230

نویسنده : مجیدی - موسی
نشر : سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۰۸/۰۳
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۹۲
شابک : ۹۶۴-۴۴۶-۰۹۱-X  

====================

مشخصات کتاب :

کتابشناسی توصیفی علوم و فنون دریایی

مؤلف : موسی مجیدی
تعداد صفحه: 252
نشر: اسرار دانش (18 خرداد، 1389)
شابک: 978-964-986-033-6
قطع کتاب: وزیری
===========================

سازماندهی مواد (2): رده بندی (رشته کتابداری)

موسی مجیدی، هادی شریف مقدم (ويراستار)
تعداد صفحه: 172
نشر: دانشگاه پیام نور (12 خرداد، 1387)
شابک: 978-964-387-091-1
قطع کتاب: وزیری
وزن: 500 گرم 

 

 

در نشانی زیر مشخصات کتابهای ایشان موجود هست:


http://vista.ir/?view=article&id=466202
http://www.adinebook.com/gp/search/ref=pd_sa_top/898-1457135-9358049?search-alias=books&author=%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C+%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF%DB%8C&select-author=author-exact
 

1
1