- ارسال کننده: یاوراحمدپور تاریخ: ۹۳/۱۱/۱۱

نمایندگان محترم شهرستان ویژه میانه نسبت به سیاستگذاری در زمینه محصولات ژنتیک، از وزیر کشاورزی سوال و انتقاد کنند

نمایندگان محترم شهرستان ویژه میانه نسبت به سیاستگذاری در زمینه محصولات ژنتیک، از وزیر کشاورزی سوال و انتقاد کنند

یاور احمدپورترکمانی

متاسفانه شبکه های تلویزیونی سیما به صورت مکرر برنامه های تبلیغی از کشت محصولات کشاورزی به صورت ژنتیکی و گلخانه ای را نشان می دهند، بدون آنکه نسبت به مضررات آن به مردم آگاهی دهند. علت نوشتن این متن و درخواست از نمایندگان، همین نوع برنامه های سیما است.

متاسفانه رویکرد کشاورزان ایرانی و سیاستگذاری وزارت کشاورزی در زمینه محصولات ژنتیک نه تنها مردم را از محصولات طبیعی و پاک محروم کرده اند بلکه بسیاری از بازار ها را در آینده از دست خواهیم داد. زیرا به موازات گسترش آگاهی ها و رعایت موازین بهداشتی، تقاضای محصولات کشاورزی ارگانیک درآینده به شدت رشد خواهد کرد. اکثر کشورهای اروپایی مبارزه با محصولات ژنتیک را بر عهده گرفته اند.

محصولات ژنتیک سودمحوری در تجارت محصولات کشاورزی را حتی به قیمت زندگی مردم مورد هدف قرار داده است. علیرغم وعده شرکتهای بزرگ، مبنی بر اینکه فن آوری اصلاح ژنتیکی، مواد غذائی جهان را تامین خواهد کرد، اما اکثریت قریب به اتفاق مواد غذائی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند از ویژگیهایی برخوردارند که برای حداکثر کردن "سود تجاری" طراحی شده است.

دانه سویا، شلغم، ذرت و کتان را از نظر ژنتیکی اصلاح کرده اند که در برابر سموم علف کش مقاوم باشد.
  • به ذرت، کتان و سیب زمینی ژن های باکتری B مثبت را اضافه کرده اند. این ژن یک سم کشنده ای تولید می کند که به طور طبیعی در نوعی باکتری پیدا می شود. شرکتها امیدوارند که محصولات گیاهی را از طریق به حداقل رساندن خسارت ناشی از حشرات افزایش دهند. این ترس وجود دارد که حشره کش، که در مقابل گرما مقاوم است و در معده انسان از بین نمی رود باعث واکنش آلرژیک شود.
  • سیب زمینی ها و سایر محصولات زراعی را برای عقب انداختن زمان رسیدنشان اصلاح می کنند. این کار از طریق طولانی کردن زمان حمل محصولات زراعی به محل فروش و افزایش عمر آنها درون محفظه، سود را افزایش می دهد.
  • محصولات زراعی که برای مقاومت در برابر حشرات از نظر ژنتیکی اصلاح کرده اند نه تنها حشره هدف را می کشد بلکه حشرات مفید را نیز از بین می برد. این محصولات زندگی حیوانات دیگر مثل پرندگان را نیز تهدید می کنند.
  • مواد ژنتیکی اضافه شده به گیاهان می تواند از طریق جداره روده وارد بدن انسان و حیوان شود که عوارض آن معلوم نیست.
  • این مسائل در زمانی اتفاق می افتند که امروزه طبقات تحصیل کرده و مرفه در کشور های پیشرفته صنعتی که نسبت به مسائل بهداشت تغذیه آگاهی دارند به شدت متقاضی محصولات کشاورزی پاک اند،که اصطلاحا به آنها "محصولات ارگانیک" می گویند.

     با استفاده از روشهای صنعتی و مهندسی ژنتیک، بذر بسیاری از محصولات کشاورزی را به اصطلاح چنان اصلاح می کنند که سرما زده و آفت زده نمی شود و یا عمر آنها چندین برابر می شود و یا تولید آنها در هکتار چندین برابر بیش از بذرهای طبیعی است. اما متاسفانه دیگر بسیاری از خواصی را که تولید همان محصولات به روش طبیعی داراست، ندارد و شایع است که برای سلامتی بی ضرر نیست. با وجود این، خانوارهایی که قدرت خرید بیشتری دارند صرفا متقاضی محصولاتی هستند که ژنتیکی نباشد هر چند قیمت آنها چندین برابربیشتر باشد.

    به خاطر رشد آگاهی از مضرات محصولات تجاری محور و ژنتیکِ بازار رو بوده که کشورهایی مانند بریتانیا و فرانسه شاهد معترضاتی بوده اند که مزارع محصولات زراعی، از نظر ژنتیکی ، اصلاح شده را از بین می بردند، این اعتراضات به غرب محدود نمی شد. در هندوستان صدها کشاورز محصولات زراعی از نظر ژنتیکی اصلاح شده را در عملیات سوزاندن  مون سانتو از بین بردند، حتی رهبران شان را برای کمک به نابودی این محصولات در اروپا به آن سامان گسیل داشتند. در نوامبر 2000 کشاورزان فیلیپین تظاهرات وسیعی در ادارات مون سانتو در مین دانو برگزار کردند که اتحادیه کشاورزان اندونزی، تایلند، ژاپن و کره به آن پیوستند. در ژانویه 2001 تعداد 1200 نفر از کشاورزان برزیلی و اعضای جنبش کارگران بی زمین، به مراکز تحقیقاتی شرکت مون سانتو حمله کردند و محصولات زراعی موجود در آنجا را از بین بردند و آن مراکز را به اشغال خود در آوردند.

    متاسفأنه بسیاری از سیاست گذاران  بخش کشاورزی در ایران افتخار می کنند که تولید محصولات ژنتیکی را رشد می دهند. چرا؟ یکی از فرضییات این است که شرکتهای خارجی معمولاً به راحتی نمی توانند در کشور های خود مزارعی را برای پژوهش و بکارگیری روشهای مهندسی ژنتیک در محصولات کشاورزی اختصاص دهند و لذا سعی می کنند در کشورهای ردیف ما این تحقیقات را توسعه دهند. پس برای توسعه کشاورزی باید از صنعت و پیشرفتهای صنعتی در کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک استفاده کرد؛ همانطور که کشورهایی مثل هلند و اسپانیا و فرانسه برنامه ریزی کرده اند و عملا در این مسیر حرکت می کنند.

     

    1
    1