- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۳/۱۰/۲۶

مراسم داغچیلار بایرامی به عنوان رویداد گردشگری در تقویم جهانی 2015 ثبت شد

سازمان جهانی گردشگری تشکیلاتی هدفمند در جهت توسعه صنعت گردشگری در سطح جهان و کمک به پایداری آن در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... است. این سازمان ضمن ارائه ایده های نو و برتر در این زمینه با برگزاری سمینارها، جشنواره ها و همایش های علمی و تخصصی مختلف در زمینه ی گردشگری امکاناتی را هم برای مناطق مختلف فراهم آورده تا بتوانندرویدادها و دستاوردهای خود را در مقیاس جهانی به نمایش و اشتراک بگذارند. این تنها گوشه ای از خدمات سازمان جهانی گردشگری برای توسعه این صنعت است.

تقویم سازمان جهانی گردشگری محل نمایش و به اشتراک گذاری وقایع و رویدادهایی است که به نوعی با پدیده ی توریسم ارتباط دارند. در پی ارائه ی اطلاعات مربوط به مراسم داغچیلار بایرامی( چاخار) به کارشناسان سازمان جهانی گردشگری پس از گذشت مدتی قریب به یک ماه، این رویداد از سوی سازمان تایید شده و جزئییات این مراسم در ارتباط با صنعت گردشگری و به عنوان مراسم سنتی و فرهنگی تشخیص و وارد تقویم سال 2015 رویدادهای گردشگری جهان شد.

از مزایای این ثبت جهانی شناخته شدن نام میانه و به خصوص مراسم داغچیلار بایرامی در سطح بین المللی می باشد که با توجه به اطلاعات موجود اولین شهری هستیم که درایران موفق به انجام این عمل شده ایم. پس از پروژه رکاب زنی جاده ابریشم در روز جهانی گردشگری وانعکاس آن توسط سازمان این دوم باری است که شهرما توانسته است با برنامه های سازمان جهانی گردشگری همسو شده و فعالیتی مثبت انجام دهد.

عرض تبریک به همشهریان دوستدار و متعصب به شهر عزیزمان میانه  و قدردانی از تمامی عزیزانی که در زمینه توریسم شهرستان فعالیت دارند و تشکر ویژه از انجمن کوه نوردان شهرستان میانه که 16 سال است این مراسم و آئین سنتی میانه را زنده نگاه داشته و آن را از خطر فراموشی نجات داده اند تا امروز نام میانه در سطح جهان مطرح شود.

امید است امسال با توجه به این حرکت جهانی مسئولان شهرستان توجه ویژه ای به مراسم مبذول داشته و با تشکیل ستاد برگزاری مراسم داغچیلار بایرامی بتوان بیش از پیش باعث پر رنگ ترشدن این آئین سنتی با نام شهر میانه شد.

This ceremony holds in the last friday every year that has root in the culture and traditional customs of Miyaneh peoples.It was called Chakhar bayrami in the ancient times that also had ignored for the  ages. But then Miyaneh Climbers decided to revive this custom and they called it "Dakhchilar Bayrami"(Climbers Ceremony).

Dakhchilar bayrami will hold in Ghaflankouh(Gechilik) height of Miyaneh in 13 march 2015.

Summary of the customs in this ceremony:

1. Climbing and Tourism Training in height

2. Local traditions, music and dance

3. Glider riding

5. Local foods festival

 

R. MOHAJERI

P. SOLEIMANI SADIQ

 

ثبت جهانی داغچیلار بایرامی

http://www.unwto.org/calendar/index.php?t=99

1
1