- ارسال کننده: حسین بهتری تاریخ: ۹۳/۱۰/۱۴

نحوه کار با دستگاه پارکومتر هوشمند

برای پارک کردن در خیابانهایی که مجهز به دستگاه پارکومتر است می بایست به نکات زیر توجه کرد:

ـ به هر جایگاه یک شماره و یک جهت نما (فلش) اختصاص یافته و داخل جایگاه نصب شده که جای پارک شما و جهت آن و محل قرارگیری دستگاه پارکومتر مربوطه را نشان می دهد.

ـ مأمورانی برای رفاه حال شهروندان بطور موقت در محل نصب این پارکومترها مستقر خواهند شد تا کارت بلیت (کارت شهروندی یا کارت بلیت الکترونیکی نامیده می شود) را به رانندگان بفروشند. اما بتدریج این کارت بلیت ها در محلهای تعیین شده به متقاضیان عرضه خواهد شد. در هنگام خرید به کارت شناسایی و کاور آنها توجه کنید.

ـ در یک سوی این دستگاه ۸ دکمه مربوط به ۸ جایگاه پارک می باشد.

1

و ۲ دکمه دیگر برای تایید و کنسل می باشد.

2

همین طور راهنمای استفاده از دستگاه نیز بر روی خود دستگاه موجود می باشد.

3

در سوی دیگر دستگاه به ازای هر جایگاه ۲ چراغ نشانگر به صورت چشمک زن موجود است که در حالت عادی چراغ قرمز چشمک میزند و اگر جایگاهی شارژ شده باشد چراغ سبز مربوط به جایگاه مورد نظر نیز چشمک میزند. با استفاده از این دستگاهها کار پلیس بسیار ساده خواهد شد چرا که پلیس فقط به چراغ قرمز دستگاهها مراجعه کرده و با قرمز یا سبز بودن آنها اقدام به جریمه خودروها می کند.

 4

گفتنی است در معابری که این طرح (مدیریت پارک حاشیه ای) اجرا شده، در صورت پارک کردن و عدم شارژ پارکومتر مربوطه، خودروی مربوطه توسط مأمورین راهنمایی ورانندگی جریمه خواهد شد.

برای شارژ محل پارک ، مراحل زیر باید صورت پذیرد:

مرحله اول: پارک خودرو در بین خطوط مشخص شده

ابتدا خودروی خود را در محل خط‌کشی شده پارک نمایید. دقت کنید که حتما خودروی شما بین خطوط و داخل جایگاه پارک شود. در هر جایگاه شماره جایگاه و جهت نما بر سطح خیابان حک شده که این شماره نشان‌دهنده جایگاه اتومبیل و جهت هدایت کننده به محل پارکومتر است.

5 

.مرحله دوم: پیدا کردن پارکومتر مربوطه

با توجه به فلش موجود بر روی شماره جایگاه ، پارکومتر مورد نظر را پیدا کنید. روی دستگاه پارکومتر ۸ کلید مربوط به جایگاه پارک و ۲ کلید دیگر برای تایید یا ابطال تعبیه شده است. همچنین راهنمای استفاده از دستگاه نیز بر روی خود دستگاه نصب شده است.

6

مرحله سوم: شارژ پارکومتر

پس از پیدا کردن پارکومتر مربوط به محل پارک خودروی خود، باید نسبت به شارژ محل مورد نظر اقدام نمایید. با توجه به شماره محل پارک خود، دکمه آن را فشار دهید تا ساعت موردنظر در نمایشگر دستگاه نمایش داده شود.

توجه : با هر بار فشار بر روی کلید مربوط به محل پارک خودرو، یک ساعت پارک به محل مورد نظر اختصاص داده خواهد شد. (یعنی با دو بار فشار دادن کلید ۲ ساعت و با سه بار فشار دادن ۳ ساعت در نظر گرفته می شود)

مرحله چهارم: عملیات با موفقیت انجام شد

پس از تنظیم ساعت مورد نظر، بلافاصله کارت خود را بر روی محل مورد نظر روی دستگاه گرفته تا پیام “عملیات با موفقیت انجام گرفت” بر روی نمایشگر پدیدار و عملیات شارژ انجام شود.

پس از اتمام عملیات شارژ، چراغ چشمک‌زن مخصوص پلیس سبز شده و جایگاه برای ساعت مورد نظر تایید می‌گردد.

7

 نکته: در طرف دیگر دستگاه، برای هر جایگاه دو چراغ نشانگر به صورت چشمک‌زن تعبیه شده است. در حالت خالی بودن جایگاه ، چراغ قرمز چشمک خواهد زد و اگر جایگاه مورد نظر شارژ شده باشد، با توجه به شماره آن جایگاه چراغ سبز مربوطه چشمک می‌زند.

نحوه کنترل و رسیدگی پلیس :

مأموران راهنمایی و رانندگی رأساً با تخلفات پارک حاشیه ای برخورد می نمایند. به این طریق که در معابری که پارکومتر نصب گردیده تردد نموده و با توجه به قرمز یا سبز بودن چراغهای دستگاه ، اقدام به جریمه کردن می نمایند. بنابراین اگر شهروندان دستگاه پارکومتر را براساس زمان دقیق توقف خودروشان شارژ کنند؛ قطعاً جریمه ای صورت نخواهد گرفت.

دستگاههای پارکومتر بصورت آنلاین از طریق شبکه تحت کنترل هستند اما در موارد خرابی دستگاه ، با هماهنگی پلیس درخصوص خودرهای توقف کرده در محل اعمال قانون صورت نمی گیرد.

انتظار از شهروندان محترم و فهیم:

از آنجائیکه موفقیت هر طرح به رضایت و همکاری شهروندان آن شهر بستگی دارد و با توجه به اینکه هدف از اجرای طرح مذکور تسهیل در حرکت خودروها و تقسیم عادلانه توقف کوتاه مدت و جلوگیری از توقف های طولانی مدت می باشد؛ لذا از شهروندان گرانقدر و فهیم انتظار داریم در اجرای این طرح ما را یاری رسانند و هرگونه پیشنهاد و انتقاد سازنده خود را با شماره تلفن ۵۲۲۲۲۰۳۹ یا وب سایت سازمان به نشانی  www.miyanehtaxi.org  اطلاع دهند.

 r    p

1
1