- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۹۳/۰۹/۳۰

کسب مقام سوم سوگواره سراسری عکس خط سوم توسط سالار پویان

عکاس خبرگزاری مهر در میانه توانست مقام سوم سوگواره سراسری عکس "خط سوم" را کسب کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سالار پویان عکاس خبرگزاری مهر شنبه در آیین اختتام این سوگواره سراسری عکس که با موضوع "عزاداران اباعبدالله الحسین" برگزار شد، مقام سوم را کسب کرد.

عکاس خبرگزاری مهر از شهرستان میانه و استان آذربایجان شرقی توانست با مجموعه عکس عاشورائی خود، تندیس و جایزه مقام سوم این سوگواره سراسری را که توسط بخش خصوصی و با مشارکت معانت فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد، از آن خود کند.

گفتنی است این مراسم با حضور شخصیت هایی چون حجت الاسلام و المسلمین گلپایگانی ، محمود دعائی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و احمد مسجدجامعی رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

******************

روزنامه اطلاعات :

مراسم پایانی نخستین سوگواره عکس عاشورایی خط سوم که توسط شرکت تبلیغاتی خط نو برپا شده بود، دیروز با حضور شخصیت‌های فرهنگی و هنری و هنرمندان شرکت‌کننده در سوگواره، در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در آغاز این مراسم سید حسین دعایی مدیرعامل شرکت تبلیغاتی خط نو گفت: شرکت تبلیغاتی خط نو به دلیل دغدغه‌های فرهنگی گردانندگان آن امسال تصمیم گرفت در آغاز حرکت‌های فرهنگی مورد نظر خود به مضامینی فرهنگی که تاکنون کمتر به آن‌ها پرداخته شده است، توجه کند و به همین منظور به سوگواره خط سوم پرداخت.

نام خط سوم را براساس شعر زنده‌یاد حاج محمدرضا آغاسی «خط‌سوم، خط سرخ اولیاست / کربلا بارزترین منظور ماست» انتخاب کردیم.

سید حسین دعایی افزود: از چند سال پیش برنامه‌ای را با نام نذر فرهنگی پایه‌گذاری کرده بودیم و قصد داشتیم هر سال به مناسبت محرم یک خروجی داشته باشیم. به همین منظور تصمیم گرفتیم به معرفی آثار هنرمندانی که تاکنون میدانی برای ارائه فعالیت‌هایشان نداشته‌اند بپردازیم و در سوگواره عکس عاشورایی خط سوم آثار هنرمندان عکاس از شهرهای مختلف در کنار هم به تماشا گذاشته شد.مدیرعامل شرکت تبلیغاتی خط نو خاطر نشان کرد: هدف ما فقط برگزاری نمایشگاه عکس نیست و در آینده به برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف قابلیت اجرا داشته باشند، خواهیم پرداخت از جمله نقاشی، موسیقی، فیلم کوتاه، داستان و... .وی در ادامه گفت: برکت اولین کار ما، نام امام حسین (ع) بود و امیدواریم برکت برگزاری این سوگواره در کارهای دیگرمان نمود و جلوه بیشتری داشته باشد. سوگواره خط سوم یادگاری است که هر سال از سوی دوستان و نوکران آستان اباعبدالله الحسین (ع) بر جای خواهد ماند.

ما امسال از مشورت و راهنمایی استادانی که با لطف و بزرگواری دعوت ما را به عنوان عضو هیأت داوران پذیرفتند بهره‌مند بودیم. ایشان با لطف و عنایت بیکرانشان پذیرفتند که به جوانان فعال در عرصه هنر عکاسی کمک کنند.

وی همچنین از مسئولان فرهنگسرای ارسباران تشکر کرد و گفت: بدون لطف و همکاری ایشان این سوگواره با این کیفیت برگزار نمی‌شد. وی افزود: اگر عنایت بزرگان و اهالی هنر شامل حال ما شود، بدون تردید در آینده گام‌های جدی‌تری در عرصه فرهنگ و هنر برخواهیم داشت.

سید حسین دعایی در پایان قطعه شعری را که در مقدمه کتاب سوگواره به چاپ رسیده است به این شرح قرائت کرد:

کشته و جاوید کیست، کشته شمشیر دوست

کآب حیات قلوب در دم شمشیر اوست

گربشکافی هنوز خاک شهیدان عشق

آید از آن کشتگان زمزمه دوست دوست

***

در ادامه این مراسم مصطفی صابر خراسانی به شعرخوانی پرداخت و سپس سید مجتبی دعایی دبیر نخستین سوگواره عکس «خط سوم» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: راهپیمایی بنده برای اربعین و اربعین من این بود که تلاش کنم کتاب «خط سوم» را به سرانجام برسانم. دعایی سپس به نمایشگاه نخستین سوگواره عکس خط سوم پرداخت و گفت: برای این سوگواره فراخوان دادیم و البته انتشار این فراخوان به صورت محدود بود و فقط در سایت‌های عکاسی منتشر شد و تا پایان مهلت ارسال آثار، عکس‌های چندانی برای سوگواره ارسال نشد ولی پس از آن به تدریج عکس‌‌ها ارسال شدند تا ‌جایی که 634 عکس از 52 شرکت کننده فرستاده شد.

دبیر سوگواره عکس چشم سوم افزود: باید از عکاسانی چون آقایان ساعد نیکزاد و افشین بختیار تشکر کنم که پذیرفتند تا داوری این آثار را انجام دهند و پس از ارسال تمامی آثار در مرحله نخست داوری 118 عکس انتخاب شدند و در مرحلة آخر داوران 70 عکس را از 29 عکاس شایسته حضور در نمایشگاه دانستند.

سید مجتبی دعایی سپس به برگزیدگان نهایی این سوگواره اشاره کرد و گفت: پنج نفر از سوی هیأت داوران به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب شدند که از این میان سه‌نفر به عنوان برگزیدگان نهایی و دو نفر نیز شایسته تقدیر شناخته شده‌اند. او دربارة ریز آمار شرکت کنندگان در این سوگواره توضیح داد: از میان 52 شرکت کننده، 24 نفر از تهران و 28 نفر از شهرستان‌ها عکس فرستاده بودند و شیراز، اراک، کرمانشاه و اهواز شهرستان‌های شرکت کننده در این سوگواره بودند. همچنین کوچکترین شرکت کننده متولد سال 75 و مسن‌ترین آنها متولد سال 1344 بود و امیدوارم برگزاری این سوگواره مورد قبول حق و صاحب حق واقع شود.

در ادامه این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جواد محمدی گلپایگانی، دکتر احمد مسجدجامعی، دکتر قاسم‌زاده، جلال رفیع، افشین بختیار، مهندس ثائبی، ساعد نیکزاد روی سن جوایز برگزیدگان اهداء و از آنان قدردانی شد. سه‌نفر برگزیده نهایی به ترتیب مازیار اسدی از تهران برای «مجموعه عکس» نفر اول شناخته شد و امیر عنایتی از خراسان رضوی و سالار پویان از آذربایجان شرقی برای مجموعه عکس‌هایشان به عنوان نفرات دوم و سوم معرفی شدند. از جاوید تفضلی از بجنورد و مریم طباطبایی از تهران هم برای مجموعه عکس‌هایشان تقدیر شد. پس از اهدای جوایز ساعد نیکزاد یکی از اعضای هیأت داوری گفت: تفاوت میان داوری فرد خاص با فرد عام در این است که انسان خاص با غلبه ادراکش بر احساسش داوری می‌کند و انسان عامی با غلبه احساسش بر ادراکش این داوری را انجام می‌دهد و ما در این داوری سعی کردیم آثار را همراه با تجزیه و تحلیل و با ادراک انتخاب کنیم. نیکزاد ادامه داد: من تاکنون 150 داوری بین‌المللی و ملی نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات عکس را به عهده داشته‌ام و به جرأت می‌توانم بگویم که نمایشگاه سوگواره «خط سوم» از بهترین نمایشگاه‌های عکس‌های عاشورایی بوده است که تاکنون دیده‌ام.

پس از سخنان نیکزاد از کتاب « خط سوم» رونمایی شد.

نمایشگاه عکس‌های سوگواره «خط سوم» تا 7 دی در فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا ادامه خواهد داشت.

 

1
2
1 2